Avatar billede genvej Nybegynder
04. juni 2007 - 18:13 Der er 4 kommentarer

where problem

hej.
Jeg har en tabel med en sammensat nøgle og vil nu fravælge eksisterende forekomster
jeg skal lave noget der ligner

where {tabel.A, tabel.B} <> {tabel1.A, tabel.B}

men jeg kan sqi ikke huske syntaksen helt
Avatar billede hrc Mester
04. juni 2007 - 20:53 #1
det er ikke meget du giver os. mon ikke det er "not in" du leder efter?

select x,y, z from table1 where id not in (select id from table2 ... )
Avatar billede genvej Nybegynder
04. juni 2007 - 21:30 #2
sorry! mit spørgsmål drejer sig om syntaksen for følgende pseudokode

where {tabel.a, tabel.b} <> {tabel.a, tabel.b}

jeg får en syntaks fejl når jeg skriver dette

tag nu dit eksempel ovenfor men med en "nøgle" mere:
en sammensat nøgle af id og id2

where id, id2 not in (select id, id2 from table)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2007 - 02:32 #3
SELECT * FROM tabel WHERE NOT EXISTS (SELECT * FROM tabel2 WHERE tabel.a=tabel2.a AND tabel.b=tabel2.b)
Avatar billede genvej Nybegynder
05. juni 2007 - 11:56 #4
cmon.... jeg har lavet det i oracle nogle gange og jeg er da overbevist om det kan lade sig gøre i sqlserver også

where {(1,2),(3,4),(5,6)} in {(3,4),(5,6),(7,8)}
=
3,4 rækken
5,6 rækken