Avatar billede speedpete Nybegynder
04. juni 2007 - 15:51 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

GridView Update og MySQL

Er der nogen der ved, om der er specielle problemer med at få Update til at virke i GridView når man bruger MySQL? Det lader til det når man googler? Her er, hvad jeg har; jeg kan fint læse ind i GridViewet, men når jeg retter teksten og trykker Update, så får jeg bare den gamle værdi læst ind i GridViewet?

<asp:GridView DataKeyNames="Bilagsnr" ID="GridView1" runat="server" DataSourceID="SqlDataSource1"
        AllowSorting="True">
        <Columns>
            <asp:CommandField ShowEditButton="True" />
        </Columns>
    </asp:GridView>
    <asp:SqlDataSource
        ID="SqlDataSource1"
        runat="server"
        ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:RegnskabConnectionString %>"
        ProviderName="<%$ ConnectionStrings:RegnskabConnectionString.ProviderName %>"
        SelectCommand="SELECT Beloeb , Bilagsnr, Tekst FROM bilag"
        UpdateCommand="UPDATE bilag SET Tekst=@Tekst where Bilagsnr=@Bilagsnr">
        <UpdateParameters>
            <asp:Parameter Name="Tekst" Type="String" />
        </UpdateParameters>
    </asp:SqlDataSource>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. juni 2007 - 08:54 #1
prøv at fjerne:
<UpdateParameters>
            <asp:Parameter Name="Tekst" Type="String" />
        </UpdateParameters>
Databinder du dit gridview i codebehind ?
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 09:38 #2
Jeg prøvede først uden UpdateParameters.
Jeg har ingen anden 'kode' end den viste mark-up.
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 09:55 #3
Jeg tænkte, om det måske har noget at gøre med driveren/forbindelsen? Jeg har ikke min forbindelses-string her, men jeg har, som det fremgår, lavet en SqlDataSource. Mener at kunne huske at jeg har brugt en driver som hedder noget med 3.51, men det var ovre i java/JSP.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. juni 2007 - 10:05 #4
Databinder du dit gridview i codebehind ?
prøv at sætte datakeynames til Bilagsnr
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 10:25 #5
"Jeg har ingen anden 'kode' end den viste mark-up" = jeg databinder ikke i codebehind.

"prøv at sætte datakeynames til Bilagsnr": I mit markup ser det således ud:<asp:GridView DataKeyNames="Bilagsnr" Er det det, du mener?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. juni 2007 - 10:40 #6
pokkers skal lige lære at læse hele koden.
Prøv at sætte et updating event på dit gridview og se om det bliver kaldt.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. juni 2007 - 10:42 #7
Og det samme på sqldatasourcen.
Der kan du undersøge parametre.
Hvis de ikke eksisterer kan du prøv med
<UpdateParameters>
            <asp:Parameter Name="Tekst" Type="String" />
        <asp:Parameter Name="Bilagsnr" Type="Int32" />
        </UpdateParameters>
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 11:08 #8
lige nu er jeg hjemme, så jeg ligger og bakser med bare at connecte til min egen installation af MySQL
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 12:46 #9
Så fik jeg noget op at køre herhjemme, men med samme problem.

Jeg har installeret ODBC 3.51 if. http://www.udvikleren.dk/DotNet/Article.aspx/214.
Så bruger jeg drag'n'drop til at lave følgende GrdivView og DataSource (her er hele aspxen for en ordens skyld):

<%@ Page Language="C#" AutoEventWireup="true"  CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="_Default" %>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
<head runat="server">
    <title>Untitled Page</title>
</head>
<body>
    <form id="form1" runat="server">
    <div>
        <asp:SqlDataSource
            ID="SqlDataSource1"
            runat="server"
            ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:regnskabConnection %>"
            ProviderName="<%$ ConnectionStrings:regnskabConnection.ProviderName %>"
            SelectCommand="SELECT * FROM bilag">
        </asp:SqlDataSource>
        <asp:GridView ID="GridView1" runat="server" DataSourceID="SqlDataSource1">
        </asp:GridView>
    </div>
    </form>
</body>
</html>

I min web.config er følgende:

<add connectionString="Driver={MySQL ODBC 3.51 Driver};Server=localhost;Database=regnskab;User=mig;Password=1234;Option=3;" name="regnskabConnection" providerName="System.Data.Odbc"/>

Problemet synes at opstå i den automatiske "Configure DataSource". Her foreslår Visual Studio "SELECT * FROM [bilag]" som select-statement, og når man trykker Advanced og får "Advanced SQL Generation Options", så er det hele greyed-out.

Retter jeg så i koden til "SELECT * FROM bilag", så kan jeg fint få vist min tabel fra MySQL.
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 13:07 #10
Dette virker fint (men ikke efter hensigten - det viser bare, at man godt kan SKRIVE til MySQL'en):

UpdateCommand="UPDATE bilag SET Tekst='hallo i stuen' where Bilagsnr='2'">

i modsætning til

UpdateCommand="UPDATE bilag SET Tekst=@Tekst where Bilagsnr=@Bilagsnr">
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 13:26 #11
Nu nærmer det sig: Hvis man sætter et eller flere ?, så skulle man få fat i UpdateParamter'ne i rækkefølge. Nedenstående virker så langt, at jeg kan opdatere Tekst for Bilagsnr 2 med hvad jeg nu end taster ind på et givet bilagsnummer. Næste skridt er så at finde ud af, hvordan jeg får erstattet 2 med det rigtige Bilagsnr, ligesom for Tekst. Måske det har noget at gøre med typerne i .NET og MySQL?

<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>"
            ProviderName="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString.ProviderName %>"
            SelectCommand="SELECT Bilagsnr, Tekst FROM bilag"
            UpdateCommand="UPDATE bilag SET Tekst=? where Bilagsnr=2">
            <UpdateParameters>
                <asp:Parameter Name="Tekst" Type="String"/>
            </UpdateParameters>
        </asp:SqlDataSource>
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 20:05 #12
Så fik jeg det til at virke. Tilsyneladende gør Direction="Input" en forskel:

<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>"
            ProviderName="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString.ProviderName %>"
            SelectCommand="SELECT Bilagsnr, Tekst FROM bilag"
            UpdateCommand="UPDATE bilag SET Tekst=? where Bilagsnr=?">
            <UpdateParameters>
                <asp:Parameter Name="Tekst" Direction="Input"/>
                <asp:Parameter Name="Bilagsnr" Direction="Input"/>
            </UpdateParameters>
        </asp:SqlDataSource>
Avatar billede speedpete Nybegynder
05. juni 2007 - 20:06 #13
Rettelse: Direction="Input" er heller ikke nødvendig. Så det må være Type="Int32" der fejler.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
05. juni 2007 - 20:57 #14
Ok hvad type er bilagsnr i db ?
Avatar billede speedpete Nybegynder
06. juni 2007 - 08:12 #15
I MySQL har jeg lavet Bilagsnr som INTEGER og Tekst som VARCHAR. Det sjove er, at det går fint med Parameter Name="Tekst" Type="String", selvom den er VARCHAR i db?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
06. juni 2007 - 12:31 #16
String matcher som regel op mod en char type i db.