Avatar billede koppelgaard Praktikant
03. juni 2007 - 17:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tilgå bibliotekssystem gennem ASP .net

Jeg har i forbindelse med en eksamensopgave lavet et system til at håndtere bøger, cd-ere og lånere (her kaldet kontakter).
Systemet kører på en win-forms grænseflade

Der er en del C# klasser kontakter, bøger, cd, udlån, kontaktkartoteker, materiale(cd+bog)kartoteker.
Egentlig ville jeg gerne have nået at koble systemet op på en database, men det fungere kun i RAM.
Men lad os lege at jeg har lavet en database opkobling

Nu kunne jeg godt tænke mig at udbygge systemet og tilføje en ASP-grænseflade, så en kontakt kan søge på materialer og reservere disses.

Spørgsmål:
a)
Den mest oplagte måde at gøre dette på, vil det ikke være at kommunikere med systemet gennem databasen. Er det korrekt ??

b)
Bruger man i større grad at arbejde med kundeklasse, materiale og lign under ASP ??

Michael
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2007 - 18:08 #1
Hvis din kode er struktureret optimalt, så bør du kunne genbruge al din
business logic layer og data access layer kode når du skifter fra win forms
til web forms d.v.s. at du kun skifter presentation layer.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
03. juni 2007 - 18:48 #2
Tak for svar.
Jeg har lige hente alle klasser ind.
Jeg er startet med at tilføje en klap. Dobbeltklikker på den.
Kommer ind i kode. Forsøge at skrive
Kontakt k= new Kontakt();
Men default.aspx.cs kender åbentbart ikke kontakt klasse, heller ikke da jeg kopier kontakts namespace ind. Jeg bruger( Web developer 2005 express)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2007 - 23:00 #3
Du laver vel 4 projekter:
  DAL
  BLL
  winPL
  webPL
og laver referencer.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
04. juni 2007 - 12:08 #4
Jeg ved godt, det er krævede for sølle 30 point
(kan jeg lovligt tildele dig flere ?)
men jeg er er ret ny, og forstår ikke, hvad du mener med
DAL
  BLL
  winPL
  webPL
Jeg giver gerne flere point hvis du eller andre kan forklare lidt mere ?
Avatar billede neoman Novice
04. juni 2007 - 12:16 #5
Prøv at kigge igennem denne reference som forklarer lidt om DAL/BLL/PL
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms978496.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2007 - 17:33 #6
DAL = Data Access Layer
BLL = Business Logic Layer
PL = Presentation Layer

Pointen er:

winPL--BLL--DAL
webPL--BLL--DAL

altsaa med samme BLL og DAL.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
05. juni 2007 - 08:05 #7
Tak for jeres inputs. Med jeres samlede hjælp, tror jeg, jeg har noget at bygge på.
Og nu kan jeg se min klasse jeg var kommet til at lægge dem under app-data og ikke i app-kode.

Hvis man vil lave en ASP-hjemmeside koster det så altid ?

Er det ok hvis i får 30 point hver ?
Avatar billede neoman Novice
05. juni 2007 - 10:08 #8
Jeg springer over - det var jo arne som lavede det hele:)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2007 - 14:10 #9
svar
Avatar billede koppelgaard Praktikant
06. juni 2007 - 22:24 #10
ok