Avatar billede zurekk Nybegynder
03. juni 2007 - 09:38 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Content Categorizing

Hej Eksperter,

Jeg sidder her og skal til at lave en form for et kategori system.

Hvis jeg f.eks. har et billede i kategorien 'Dyr', og billedet er blevet kommenteret.
Hvis jeg så skal hente alt indhold i kategorien 'Dyr' ud, hvordan sørger jeg så for at få både billeder og kommentarer ud?
(kun et eksempel, der kommer til at være flere ting, så svar ikke ud fra eksemplet)

Ville i så lave et felt i _alle_ databaser med et felt der hedder  "kategori", eller er der en smartere måde at forbinde dem?

På forhånd tak!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juni 2007 - 09:50 #1
Hvis vi ikke skal svare ud fra eksemplet, hvad skal vi så ?  ;)

1) Lav et felt i tabellen med billeder, kald det kategori, så der kan stå "Dyr" i det.
Kommentarer til billeder behøver ikke have kategori - det står allerede ved billedet.

2) Egentlig burde man have en tabel til kategorier, | 1 | Dyr |, og så kun skrive "1" ud for billedet. Det gør det nemmere at ændre betegnelser.

3) Kan hvert billede have flere kategorier, skal vi gøre noget mere.
Avatar billede zurekk Nybegynder
03. juni 2007 - 10:15 #2
Jeg har en db med kategorier :)

Kommentarer til billeder behøver ikke have kategori - det står allerede ved billedet.

Men hvis jeg så har et script som skal hente alle kommentarer i kategorien "Dyr" ud, hvad gør jeg så?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juni 2007 - 10:26 #3
Du vil have kommentarerne ud uden speciel reference til billederne? Ok.

Noget i retning af (du udskifter navne, værdier etc)

  SELECT kommentartekst FROM billedtabel JOIN kommentartabel ON billedtabel.id=kommentartabel.billedid WHERE billedtabel.kategori='Dyr'
Avatar billede zurekk Nybegynder
03. juni 2007 - 21:07 #4
Fandt lige ud af at jeg ikke kan teste det endnu, men jeg stoler på det er rigtigt, smid et svar :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. juni 2007 - 21:12 #5
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede zurekk Nybegynder
04. juni 2007 - 05:17 #6
Jamen så tager jeg dem selv :)