Avatar billede sprokit Nybegynder
31. maj 2007 - 22:41 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

samenlægning af tal efter hvilket nr. de har??

jeg har 5 ens ark med en kolonne af forskellige tal, lad os kalde den "Kolonne1". i "Kolonne2" har jeg giver hver række et nr. fra 1-10. (ikke i rækkefølge 1 til 10 mere som en katagori)
nu ønsker jeg så på ark 6 at få oplyst zummen af de tal der på alle 5 ark har fået f.eks kategori 1, 2 eller 3 osv.

Håber du kan hjælpe
Avatar billede excelent Ekspert
31. maj 2007 - 23:57 #1
Sub ArkSum()
kolonne1 = 1 ' * kolonne A med værdier, ret efter behov
kolonne2 = 2 ' * kolonne B med kattegorier, ret efter behov
Sheets("ark6").Activate ' * her skrives resultat, ret arknavn efter behov
Dim x(10)
Dim kolonne1, kolonne2, rk, t
For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
If sh.Name <> "Ark6" Then ' * her skrives resultat, ret arknavn efter behov
rk = sh.Cells(65500, 1).End(xlUp).Row
For t = 1 To rk
x(sh.Cells(t, kolonne2).Value) = x(sh.Cells(t, kolonne2).Value) + sh.Cells(t, kolonne1)
Next
End If
Next
'resultat skrives på Ark6 A1:B10
For t = 1 To 10
Cells(t, 1) = t
Cells(t, 2) = x(t)
Next

End Sub
Avatar billede excelent Ekspert
01. juni 2007 - 00:12 #2
rk = sh.Cells(65500, 1).End(xlUp).Row
denne skal rettes til :
rk = sh.Cells(65500, kolonne1).End(xlUp).Row
Avatar billede jan-m Nybegynder
01. juni 2007 - 00:26 #3
Hvis du ikke er til VBA kan du anvende følgende:

=SUM.HVIS(Ark1!A1:A150;Ark6!A1;Ark1!B1:B150)+SUM.HVIS(Ark2!A1:A150;Ark6!A1;Ark2!B1:B150)+SUM.HVIS(Ark3!A1:A150;Ark6!A1;Ark3!B1:B150)+SUM.HVIS(Ark4!A1:A150;Ark6!A1;Ark4!B1:B150)+SUM.HVIS(Ark5!A1:A150;Ark6!A1;Ark5!B1:B150)

På ark6, kolonne a skrives 1, 2, 3, 4 osv. formlen indsættes i b1, og trækkes til b10. Formlen virker med op til 150 indtastede værdier på hvert af de 5 ark.

Pointene bør vel nok gå til excelent, men nu har du da en alternativ løsning.
Avatar billede sprokit Nybegynder
01. juni 2007 - 09:34 #4
Jeg takker for hjælpen...
jeg kunne dog ikke helt gennemskue excelent forslag... selv om den sikkert virker..
så jeg har brugt jan-m løsning...

men hvad er VBA ??
Avatar billede excelent Ekspert
02. juni 2007 - 09:24 #5
VBA er et programeringssprog i Excel.

Du kan teste koden ved at gøre følgende:
1. I arket tast ALT+F11
2. I menuern Insert vælger du Module
3. Indsæt koden herfra i det vindue der blev indsat
4. Tast ALT+Q (lukker VBA editor og returnerer til arket)
5. I arket tast ALT+F8 - klik på ArkSum og vælg Afspil

koden kan startes på andre måder også
fx. via en Knap i arket eller via en genvejstast
eller ved forskellige hændelser
Avatar billede jan-m Nybegynder
03. juni 2007 - 22:52 #6
VBA er forkortelsen for Visual Basic for Applications. Der er tale om et programmeringssprog, for bla. Excel, Word og andre officeprogrammer. Det særlige ved VBA er såvidt jeg ved, at der er forproggrammeret nogle standardprocedurer, som ellers skulle programmeres hvis man anvendte Visual Basic. Disse standardprocedurer skulle gøre det langt hurtigere og lettere at lave et automatiseret program.

Som du ser på mine point er jeg ny herinde, så jeg kender ikke den normale procedure for afgivelse af point, når der kommer 2 anvendelige svar. Det logiske er vel at det første svar skal høste pointene.
Avatar billede sprokit Nybegynder
06. juni 2007 - 19:46 #7
Hej med jer... igen

tak for svaret jan-m, og velkommen jeg har dog været en flittig bruger, men det på spørge siden :-)
Avatar billede sprokit Nybegynder
06. juni 2007 - 19:49 #8
og så lige hej igen...

I skal begge kreere et "svar" og ikke en kommentar før at jeg kan udele nogle point..
Avatar billede excelent Ekspert
06. juni 2007 - 20:36 #9
ok kommer her
Avatar billede jan-m Nybegynder
06. juni 2007 - 22:03 #10
Fint, så kommer mit her, og i øvrigt tak for velkomsten.