Avatar billede thecokeguy Nybegynder
30. maj 2007 - 03:04 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Windows API

Hej...

Jeg ville lige høre om der eksisterer en "god" bog/artikle, der koncentrerer sig om programmering af windows programmer?... Meget kort kunne man sige at jeg er interesseret i en deteljeret forklaring på hvordan API'er (specielt windows API) reelt fungerer.

På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2007 - 03:12 #1
Du kan læse API'en på MSDN (enten online eller lokalt hvis du har installeret CD).

Med hensyn til bog er Petzold en klassiker.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2007 - 03:13 #2
Programming Windows / Charles Petzold
Avatar billede d34c0n Praktikant
30. maj 2007 - 15:35 #3
kig på http://www.winprog.org
den har jeg haft meget fornøjelse af selv.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
30. maj 2007 - 19:16 #4
Der er et par meget små tutorials her:
http://damb.dk/tutorial.php

Men Win32-API'et er kæmpestort, MSDN (som beskriver det i detaljer) fylder mere end 1GByte, så en detaljeret og læse-let guide skal du nok ikke forvente at finde.
Avatar billede thecokeguy Nybegynder
31. maj 2007 - 23:47 #5
Egentligt vil jeg bare kunne sætte en windows application op i c++... Men som det ser ud nu kan jeg ikke forstå 90% af koderne... lParam, HWND osv. Kan f.eks. heller ikke forstå at jeg kan finde flere forskellige måder at skrive dem på. Hvis det skal trækkes tilbage til begyndelsen, blev jeg interesseret i DirectX, men ramte en mur da jeg skulle til at sætte vinduet op... Har det ikke godt med bare at skrive noget der virker uden at forstå det.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2007 - 00:29 #6
Petzold går kun gennem det allermest basale. Men den er også kun på 1500 sider ! :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2007 - 00:29 #7
Hvis du læser Petzold vil du få en grundliggende forståelse for en masse ting.
Avatar billede nillinx Nybegynder
01. juni 2007 - 21:40 #8
Den største hjælp til mig var at læse en del af den bog arne_v snakker om og at få at vide at hwnd = handle = hInstance = fx et vindue (window). Et handle bliver også nogen gange nævnt som et control.
Avatar billede duesjov Nybegynder
03. juni 2007 - 21:50 #9
håber ikke det gør noget, men har lige et spørgsmål til den omtalte bog. (Programming Windows / Charles Petzold)
har læst lidt om den, og har set et eller andet sted at det er c programmering og ikke c++ programmering der bliver brugt. vil dette have nogen indflydelse da jeg primært arbejder med c++
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2007 - 22:12 #10
Win32 API er C og kan derfor bruges både i C og C++.

MFC kræver C++.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
03. juni 2007 - 22:15 #11
Win32-API er et rent C API, der dog problemfrit kan bruges fra C++, som med de fleste C API'er

Så læs du trygt bogen, og lær så noget C++ bagefter/ved siden af.
Avatar billede nillinx Nybegynder
03. juni 2007 - 22:43 #12
Bertel: Hvor fra ved du at det fylder 1 GB? Jeg har en reference på 24 MB?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2007 - 22:58 #13
Core Win32 API docs fylder ikke meget.

Men en fuld MSDN kommer på 4 CD'ere nu om dage = ca. 2.2 GB.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2007 - 23:01 #15
Det er så inkl. alt: Win32 API, MFC, COM/OLE/ATL, .NET
Avatar billede nillinx Nybegynder
03. juni 2007 - 23:18 #16
Findes der egentlig kurser omkring windows 32 api i danmark?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
03. juni 2007 - 23:22 #17
Jeg tvivler på at du finder et dansk kursus i Win32-API.

Du kan downloade win32.hlp (søg på google), den fylder ikke ret meget, har kun det mest nødvendige, men den er ikke 100% opdateret.
Avatar billede nillinx Nybegynder
03. juni 2007 - 23:29 #18
det er den jeg allerede har.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
03. juni 2007 - 23:31 #19
win32.hlp er ikke MSDN men er fin som en hurtig reference, resten kan man så klare online.
Avatar billede nillinx Nybegynder
03. juni 2007 - 23:50 #20
mente nu heller ikke på dansk, men bare i danmark, kan sagtens klare engelsk.
Avatar billede duesjov Nybegynder
04. juni 2007 - 07:01 #21
har hørt flere steder at folk mener MFC ikke er ønskeligt at lære. har i nogle meninger om dette, er det bedre at lære win32 api'et, eller er det 2 helt forskellige ting?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juni 2007 - 17:28 #22
Baade Win32 API og MFC er gamle i forhold til .NET, saa maaske ikke oplagte
at starte med.

Skal du lave native Win32 programmering, saa skal du nok mestre alt:
Win32 API, MFC of COM/OLE/ATL.

MFC er brugt til rigtigt mange store Windows apps.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
04. juni 2007 - 19:31 #23
Jeg synes at du skal gå langt uden om MFC (been there done that).
MFC er elendigt designet, så du ender ud med noget meget grim kode.
Det er (stort set) kun købeversioner af Microsoft Visual C++ der understøtter MFC.
Man kan ikke noget med MFC som man ikke kan bedre uden.
Der findes mange bedre GUI biblioteker.
Avatar billede nillinx Nybegynder
05. juni 2007 - 00:02 #24
Er MFC så form designer eller hvad?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. juni 2007 - 00:20 #25
Nogle versioner af Visual C++ (købeversionerne) af VisualC++ indeholder en "form designer" der kan lave MFC kode.
Den laver kun selve GUIen, resten koder man så i hånden.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2007 - 04:33 #26
Der er ikke alle som er så meget imod MFC - det er eller var faktisk ret udbredt.

Et hurtigt check på min hardisk viser MFC brugende software fra:
  Microsoft
  Borland
  Symantec
  Quest
  Ahead
  og et enkelt open source projekt
Avatar billede bertelbrander Praktikant
06. juni 2007 - 23:06 #27
Ja, MFC har været brugt til meget, og mange eksisterende applikationer lavet i MFC vil blive vedligeholdt i mange år endnu (bl.a. fordi de er ret vanskelige at flytte til en anden platform).

Men til nye applikationer og for at lære at lave GUI-applikationer mener jeg at der findes mange bedre alternativer.