Avatar billede tanx Nybegynder
29. maj 2007 - 22:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ip logging - white list

Hej folkens

Scriptet herunder kontrollerer om hvor mange gange en given ip-adresse har besøgt min hjemmeside. Såfremt mere end 50 hits er registreret i min database, skriver scriptet til .htaccess og blokker adressen.

$result = mysql_query("SELECT ip,visits FROM iplogging WHERE ip = '".$ip."'");
$row = mysql_fetch_array($result);
if($row[visits]>=50){
$filename = ".htaccess";
$fp = fopen($filename,'a+');
fwrite($fp,"deny from $ip \r\n");
fclose($fp);
}

Sagen er imidlertidig den at jeg gerne vil white liste en række ip-adresser: mig selv, google, slurp m.fl. Findes der en nem! måde hvormed jeg kan white liste ip-adresserne '66.249.64.0' til '66.249.95.255'?
Jeg havde håbet, at man kunne skrive white listed ip-adresser direkte ind i scriptet, men har ikke evnerne til selv at gøre det :S. Er der nogen der kan hjælpe?

Mange hilsner
Tanx
Avatar billede 0xffff Nybegynder
29. maj 2007 - 22:45 #1
jeg ville lave en tabel der havde 2 felter, id og ip. Der ville jeg så skrive alle de IP addresser ind der skulle whitelistes.

Derefter ville jeg lave min query om til at være:

$result = mysql_query("SELECT ip,visits FROM iplogging WHERE ip not in (select ip from whitelist_tabel) and ip = '".$ip."'");
Avatar billede 0xffff Nybegynder
29. maj 2007 - 22:47 #2
På den måde ville du så dynamisk kunne whiteliste de ips som du gerne ville have til at omgå din 50hit rule.
Avatar billede tanx Nybegynder
29. maj 2007 - 23:02 #3
Heysa

Tak for dit svar - jeg har overvejet den løsning som du foreslår, men jeg er blot bekymret for at whitelist_tabel bliver for stor - googles ip-range '66.249.64.0' til '66.249.95.255' omfatter næsten 8000 ips - vil det ikke belaste serveren unødigt meget?
Avatar billede 0xffff Nybegynder
29. maj 2007 - 23:20 #4
8000 entiteter i en tabel med et unikt index på ip feltet betyder ingenting, hverken harddiskmæssigt eller søgetidsmæssigt.

Det behøver du ikke bekymre dig om.
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. maj 2007 - 08:01 #5
Du kunne også udbygge din tabel, så den kunne indeholde ranges!

id , ip_start, ip_slut

Og husk at kig på INET_ATON() når du skal gemme IP'er!
Så kan du smide:

id = 1
ip_start = 66.249.64.0
ip_slut  = 66.249.95.255

Altså en række og ikke 8000

ligeledes vil du kunne åbne for en ip via:

id = 2
ip_start = 127.0.0.1
ip_slut  = 127.0.0.1
Avatar billede tanx Nybegynder
10. juni 2007 - 23:29 #6
Hej begge to - jeg tror jeg laver en løsning der kombinerer begge jeres forslag - så kom med nogle svar, så får I point :D

Tak for hjælpen!
Avatar billede 0xffff Nybegynder
11. juni 2007 - 00:23 #7
svar kommer her
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. juni 2007 - 07:53 #8
Svar!
Avatar billede tanx Nybegynder
12. juni 2007 - 22:52 #9
/lukker
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. juni 2007 - 08:56 #10
Takker for point.