Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
29. maj 2007 - 20:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Knækfrekvensen?

Kigger skal udfra et frekvensspektre finde knækfrekvensen af et 2.ordens lavpas filter. Men hvor er det knækfrekvensen er?

Er det der hvor magnituden er faldet 3dB i forhold til max?..

Eller er det der hvor magnituden er faldet 3dB i forhold til pasbåndet?
Der er jo forskel på de to ting, fordi 2.ordens filteret peaker lige før det begynder at falde...
Avatar billede screem_brille Novice
29. maj 2007 - 20:13 #1
knækfrekvensen er hvor indgangssignalet er dæmpet med 3db i forhold til før filteret (og det hedder amplitude ikke magnituden), og et anden ordensfilter skulle ikke gerne stige, men derimod falde med 6db pr oktav.
Avatar billede gozo123 Nybegynder
30. maj 2007 - 07:21 #2
Magnitude er jo  bare det kompleksetals længde, så den er god nok.
Lige en lille ting. Hvis dit filter er af anden orden, er det 6dB under signalets "begyndelses værdi". 3 dB for første orden.
Avatar billede kenneth_breve Nybegynder
30. maj 2007 - 13:57 #3
Mange tak for svarene... Men hvad vil i så sige at knækfrekvensen på denne figur er:
http://www.gratisupload.dk/show.php?fileId=2299

Jeg aflæser den til ca.11kHz.

Dvs. w = 2*pi*11kHz = 69115.

Et generelt 2.ordens lavpas filter har forskriften: H(s) = w^2 / (s^2 + d*w*s + w^2)

Dvs. mit filter er:  H(s) = 69115^2 / (s^2 + d*69115*s + 69115^2)

Det eneste jeg mangler at finde er dæmpningen d.

For at gøre dette har jeg lavet et bode plot af funktionen med forskellige d-værdier. Men ved alle d-værdier passer frekvensresponset ikke med det oprindelige....
Avatar billede djmaster Nybegynder
05. juni 2007 - 21:01 #4
Hvad mener du med at det ikke passer?

Knækfrekvensen skulle gerne være den samme (om mig bekendt ved 3dB grænsen, og ikke 6dB)

d skulle helst bare ændre på om der kommer overshoot eller ej, og hvor stort det skulle være
Avatar billede gozo123 Nybegynder
02. marts 2009 - 19:35 #5
Nej, hvis du fx tager en overføringsfunktion so,(1/(s+1))^2 vil de begge bigrage med et fald på 3 dB ved knækfrekvensen. Prøv at plotte det i Matlab eller ligende, hvis du stadig er i tvivl.