Avatar billede rozh Nybegynder
29. maj 2007 - 19:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Custom Form

Hej

Jeg vil gerne lave en ny classe som er basseret på TForm
TQFormExt = class(TForm)

Der skal til TMyForm tilføjes en published event (OnEvent: TEventEvent).

Derefter vil jeg i Respiretory kunne tilføje forme af typen TQFormExt til mine projekter. Og disse skal alle have en published event i object inspektoren.

Jeg har skrevet følgende unit:

unit uQFormExt;
interface
uses
  Classes, QForms;
type
  TQFormExt = class(TForm)
  private
    FOnEvent: TEventEvent;
  protected
  public
    constructor Create      (AOwner: TComponent); override;
    destructor  Destroy;    override;
  published
    property    OnEvent: TEventEvent  read FOnEvent write FOnEvent;
  end;

implementation

constructor TQFormExt.Create(AOwner: TComponent);
begin
  inherited Create(AOwner);
end;

destructor TQFormExt.Destroy;
begin
  inherited Destroy;
end;

end.

Men det ser ikke ud at virke helt så godt ! Jeg kan ihvertfald ikke tilføje classen til respiretorien og derefter tilføje formene til projektet.

Er der nogen der ved noget om det her ?

Jeg har på nettet også fundet følgende side, som skriver om emnet, men jeg forstod ikke alt for meget af det:

http://www.tempest-sw.com/opentools/custom-forms.html
Avatar billede hrc Mester
30. maj 2007 - 09:22 #1
Mht. constructoren. Jeg bruger "reintroduce" i stedet for "override"; du får en advarsel, ikke? Den forsvinder med "re..".

Du vil have formen over i dit Repository... Jeg blev heller ikke meget klogere, dvs. jeg forstod det godt det tempest skriver, men manglede beskrivelsen af hvordan man gjorde det - ligesom du.

Jeg har dog fået min form over i repository på følgende måde:
1. Lav et projekt
2. Opret form
3. Lav justeringerne
4. Vælg "Project" og der "Add to repository"
5. Udfyld data (vælg at gemme i "forms") og tryk OK.

På et nyt projekt vælg "File/New/Other" og der fanebladet som du valgte at placere det under. Hos mig ligger den der - og kan vælges.
Avatar billede rozh Nybegynder
30. maj 2007 - 11:06 #2
Hej

Tak for dit svar.

Problemet er at jeg gerne vil have en event: OnEvent af typen TEventEvent (QForms) som viser sig i fanebladet Events i object inspektoren, som man på sædvaligvis kan dobbeltklikke, så der kommer en event-procedure i koden. Den bagvedliggende kode, som så kalder denne event, skal være skjult i classen TQFormExt. Altså præcist ligesom når man laver et nyt komponent. Kan du få det til at virke ?
Avatar billede rozh Nybegynder
30. maj 2007 - 12:24 #3
Nu har jeg fundet ud af hvad der skal gøres. Svaret findes på denne side

http://www.mustangpeak.net/opentoolsape.htm

under

Creating Forms with Published Properties which show in the Object Inspector

Hvis du laver et svar hrc, så kan vi dle pointene :-)
Avatar billede hrc Mester
31. maj 2007 - 10:19 #4
Næ tak. 100 points er ellers fristende, men jeg svarede ikke på det du ønskede. Ser i øvrigt ud til at være et fint link du har fundet. Det skal jeg kigge lidt mere på.
Avatar billede rozh Nybegynder
03. juni 2007 - 20:06 #5
fair nok. :)