Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
29. maj 2007 - 14:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kategori forside på galleri

Jeg har et billede galleri på min hjemmeside, men vil gerne lave en forside som viser de forskellige kategorier.

tabellen som indeholder billederne også et felt som hedder kategori. Er der nogen som kan vise mig hvordan jeg laver sådan en kategori forside.

Jeg kunne også godt tænke mig at den samtidig viser under hver kategori, hvor mange billeder den indeholder.
Avatar billede roadi Nybegynder
29. maj 2007 - 14:31 #1
Hvordan skal den se ud?

skal det være side by side eller en liste?
Avatar billede fennec Nybegynder
29. maj 2007 - 14:33 #2
Lyder som om du har en database, men vil lige være helt sikker...
Hvordan er den i givet fald opbygget?
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
29. maj 2007 - 14:36 #3
Ja det skal være en liste. Lie som denne side : http://www.fotostart.dk/index.php?p=600&v=1.

Databasen har en tabel, som indeholder oplysningerne om billederne, med navn og det hele. Der er også et felt som indeholder navnet på kategori som billedet hører til.
Avatar billede fennec Nybegynder
29. maj 2007 - 14:42 #4
Så din tabel er noget ala:
[billeder]
1, pic1.gif, 'natur'
2, pic2.gif, 'natur'
3, pic3.gif, 'byliv'
4, pic4.gif, 'natur'
5, pic5.gif, 'byliv'
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
29. maj 2007 - 14:49 #5
ja lige præcist
Avatar billede fennec Nybegynder
29. maj 2007 - 15:21 #6
Det er ikke helt optimal, da Natur og Byliv burde have været i en tabel for sig, men det kan da godt lade sig gøre alligevel.

set rs = conn.execute("select kategori, count(id) as antal from dinTabel group by kategori order by kategori")
while not rs.eof
  response.write rs("kategori") &" ("& rs("antal") &")" &"<br>"
  rs.MoveNext
wend
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
29. maj 2007 - 15:33 #7
Hvordan ville du ellers have lavet det ?
Avatar billede fennec Nybegynder
29. maj 2007 - 15:52 #8
[kategori]
1, 'Natur'
2, 'Byliv'

[billeder]
1, pic1.gif, 1
2, pic2.gif, 1
3, pic3.gif, 2
4, pic4.gif, 1
5, pic5.gif, 2
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
30. maj 2007 - 21:26 #9
Det virker fint. Fennec, smider du et svar.
Avatar billede fennec Nybegynder
31. maj 2007 - 08:10 #10
.o) <-- One Eyed Jack