Avatar billede nakhaii Nybegynder
27. maj 2007 - 23:08 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

redigeringsværktøjer?

Hej Eksperter,

Er det muligt at gøre således at man kan anvende følgende redigering værktøjer: F:fed tekst, U:understregning, osv. når man eksempelvis skal redigere noget tekst direkte fra en hjemmeside som er beskyttet af et login - er der evt. nogen som ligger inde med nogle koder.

Det er nedenstående man skal kunne redigere med sådanne funktioner:

    <?

if(!isset($_SESSION['admin'])) {
    include("login/admincheck.php");
} else {
    $conn = mysql_connect("", "", "") or die(mysql_error());
    mysql_select_db("") or die(mysql_error());

    $query = mysql_query("SELECT * FROM lol") or die(mysql_error());
    $row = mysql_fetch_assoc($query);

    $overskriftlol = $row['overskriftlol'];
    $tekstlol = $row['tekstlol'];

    echo "<form action='index.php?side=redlol' method='post'>";
    echo "<p>Overskrift:  </p><input type='text' name='overskriftlol' value='$overskriftlol'>";
    echo "<p>Nyhed:  </p><textarea name='tekstlol' rows='10' cols='40'>".str_replace("<br />", "", $tekstlol)."</textarea><br /><br />";
    echo "<input type='submit' name='submit' value='Rediger'>";
    echo "</form>";
}

?>
Avatar billede old-faithful Praktikant
27. maj 2007 - 23:14 #1
Ved ikke om jeg har forstået dit spørgsmål, men kunne du ikke benytte TinyMCE (http://tinymce.moxiecode.com/) eller FckEditor (http://www.fckeditor.net/)?
Avatar billede nakhaii Nybegynder
27. maj 2007 - 23:33 #2
Jo lige nøjagtigt - men har du en ide til hvordan man kan implementere det i mit nuværende ?
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. maj 2007 - 00:11 #3
Med TinyMCE skal du blot indsætte et kodestykke i <HEAD> sektionen. Selvfølgelig skal man også uploade tinymce-filerne og sørge for at henvisningen i det indsatte kodestykke viser det rigtige sted hen.

F.eks. kan man indsætte:

    <script language="javascript" type="text/javascript" src="tiny_mce/tiny_mce.js"></script>
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    tinyMCE.init({
    mode : "textareas",
    theme : "advanced"
    });
    </script>

Herefter bliver tekstfelter helt automatisk til WYSIWYG-editorer. Mere kræver det ikke at installere.

Så du skal vel bare sørge for at dine sider inkluderer et sådant tekststykke som nævnt ovenfor evt. via echo eller ved at hoppe "ud" af php og så "ind" igen.
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 00:16 #4
Du kan også lave det selv.

Evt. ved at lave et div-element: <div contentEditable="true">Tekst her</div>

Og så lav knapper som udfører nogle af disse kommandoer:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms533049.aspx

Eksempel: onclick="execCommand('Bold');"
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 00:17 #5
Det kan gøres lettere, evt. med IFrames - der er en million sider om det på nettet. Ovenstående kode er Firefox f.eks. ikke så glad for. execCommand virker dog fint.
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 01:16 #6
Tror jeg holder mig til old-faithfuls løsning, men forstår ikke helt hvordan det kan sammen kobles med mine filer, hvis du nu skriver din mail, så kan jeg prøve at sende mine filer til dig og så kunne du måske kigge på det ?
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 01:25 #7
Tiny_mce indeholder eksempler, hvor du måske kan gennemskue systemet, hvis du går ind under mappen "themes" og vælger en af temaerne der, som er forskellige eksempler på brug af editoren. :)

Men som Old-faithful skriver, kan du vist nøjes med at skrive eks.:
    <script language="javascript" type="text/javascript" src="tiny_mce/tiny_mce.js"></script>
    <script language="javascript" type="text/javascript">
    tinyMCE.init({
    mode : "textareas",
    theme : "advanced"
    });
    </script>
i head-sektionen af sin kode og så, så vidt som jeg husker, konverteres textarea-elementer til editorer :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. maj 2007 - 01:31 #8
Det er korrekt hvad w13 skriver 28/05-2007 01:25:55.

Konceptet i TinyMCE er meget simpelt:
1) Upload TinyMCE til din webserver
2) Indsæt nævnte kodestykke i sidens <HEAD> sektion

Herefter bliver alle textareas automatisk til editorer, når siden med kodestykket vises, som w13 ganske rigtigt siger.
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 01:36 #9
Ok prøver lige igen så:)
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 01:45 #10
TUSIND TAK - Det virkede - synes næsten det er old-faithful der skal have pointene, men hvis i kan blive enige om at dele så er det fint med mig :) så smid svar!
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 01:46 #11
De går til Old-Faithful, jeg kom bare ind fra sidelinjen. :)
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 01:51 #12
er der evt. mulighed for at man kan tilføje flere redigeringspunkter, mangler nemlig nogle, eksempelvis linieafstand, teksttype, tekststørrelse - m.fl.????
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 01:59 #13
Jaeh, prøv evt. at lege lidt med det her:
----------------------------------------
    tinyMCE.init({
        mode : "textareas",
        language: "da",
        theme : "advanced",
        plugins : "table,advhr,advimage,advlink,emotions,insertdatetime,preview,zoom,searchreplace,print,contextmenu",
        theme_advanced_buttons1_add : "fontselect,fontsizeselect,separator,preview,zoom",
        theme_advanced_buttons2_add : "separator,forecolor,backcolor,separator,print",
        theme_advanced_buttons2_add_before: "cut,copy,paste,separator,separator",
        theme_advanced_buttons3_add_before : "tablecontrols,separator",
        theme_advanced_buttons3_add : "emotions,advhr",
        theme_advanced_toolbar_location : "top",
        theme_advanced_toolbar_align : "left",
        content_css : "example_full.css",
        plugin_insertdate_dateFormat : "%Y-%m-%d",
        plugin_insertdate_timeFormat : "%H:%M:%S",
    });
--------------------------------------
Sådan tilføjes funktioner :)
Mulige funktioner ses under plugins.
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 02:04 #14
Det virker ikke - skal filerne ikke oploades? og hvor kan man downloade dem=?
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 02:10 #15
I min tinymce ligger alle plugins som sagt i mappen "plugins". Du må have nogle der? Hvad ligger der ellers i "plugins"?
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 02:18 #16
har ordnet det igen mange tak:) - er bare nogen gange for hurtig til at sige det ikke virker!
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 02:21 #17
Så lidt. :)
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 02:39 #18
Hvis man nu har et enkelt textarea man ikke ønsker skal få denne formatering hvad kan man så gøre?
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 02:43 #19
Uh, det kan jeg ikke huske. Old-faithful?
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. maj 2007 - 02:45 #20
Hey.. her er mit svar.

Mht. at nogle tekstfelter ikke skal have formateringen, er det ikke noget jeg ved hvordan man gør, da jeg ikke selv har haft behov for en sådan funktion, men emnet må næsten være nævnt i programmets dokumentation (se evt. deres hjemmeside)?
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 02:55 #21
Ja, jeg har i hvert fald læst det engang.
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 03:03 #22
Prøv at rette:
mode: "textareas"
Til:
mode : 'exact', elements : 'editor'
Og så giv dine editor-textareas id'et "editor".
Avatar billede nakhaii Nybegynder
28. maj 2007 - 14:24 #23
Super det virkede efter at jeg lige havde rettet en lille detalje:) :

mode : 'exact', elements : 'editor',

Et komma efter editor!

Takker endnu en gang
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 14:24 #24
:)
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. maj 2007 - 16:56 #25
Tak for point. W13 er du sikker på du ikke ville have en sjat point? Du har jo også hjulpet en del?
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 17:01 #26
Ja, det er helt i orden. Ellers tak. :)
Avatar billede old-faithful Praktikant
28. maj 2007 - 17:17 #27
Så får du lidt karma i stedet ;-)
Avatar billede w13 Novice
28. maj 2007 - 17:18 #28
Mange tak! :D
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 10:24 #29
Hej håber at en af jer hurtigt lige kan svare mig på hvorfor det kun er den øverste af tekstfelterne der virker og bliver til WYSIWYG-editorer:

Nyhed<textarea id='editor' name='nyhed' rows='10' cols='46'></textarea>
Beskrivende nyhed<textarea id='editor' name='infonyhed' rows='25' cols='46'></textarea>
Avatar billede dkfire Nybegynder
29. maj 2007 - 12:32 #30
Lige lidt html oplysning, name og id på et element skal være det samme.
Du kan ikke have flere af textarea elementer med samme id.
Avatar billede w13 Novice
29. maj 2007 - 15:02 #31
Nej, til gengæld tror jeg, du kan skrive flere ind i elements:
elements : 'editor,andet',
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 15:28 #32
Tak endnu en gang w13! :) - men tænkte på endnu en ting, du ved jo så meget:

Hvad gør man hvis man nu gerne vil tilføje et billede i en WYSIWYG-editor, og man samtidig ønsker at åbne det som lightbox, med denne funktion tilføjet i en <a rel="lightboks">?
Avatar billede w13 Novice
29. maj 2007 - 16:18 #33
Jaeh.. så er du på den.. :) Hvis du slår HTML-funktionen til, må du nok ind og rette det i den kode, tror jeg. Andet er nok for avanceret.
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 16:37 #34
Hvad mener du, kan du ikke prøve at forklare det lidt tydeligere
Avatar billede w13 Novice
29. maj 2007 - 16:50 #35
Jo, altså ligesom du definerer, at du gerne vil have en knap til fed skrift og kunne ændre skriftstørrelse, så kan du også slå HTML-redigering til. Det giver en knap med teksten "HTML" eller "Code", og ved klik åbner den en popup, så du kan bruge HTML sammen med din editor - dvs. se hvad du laver, i HTML. Og der må du så indsætte rel=".."
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 17:51 #36
Nåå ja selvfølgelig - Jeg er godt nok meget taknemlig for al din hjælp!
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 17:57 #37
den vil ikke acceptere rel="lightboks"
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 18:03 #38
eller rel="lightbox"
Avatar billede w13 Novice
29. maj 2007 - 18:07 #39
vil den ikke acceptere det? hvordan mener du? du kan komme ind og skrive det, og så?
Avatar billede nakhaii Nybegynder
29. maj 2007 - 18:21 #40
Hvis jeg skriver: <a rel="lightbox" href="lol.jpg">LOL</a>, så lige så snart jeg trykker opdater så ændrer den det helt automatisk til <a href="lol.jpg">LOL</a>???
Avatar billede w13 Novice
29. maj 2007 - 18:41 #41
Hmmm. Så ved jeg det sørme ikke..