Avatar billede rigpig Nybegynder
27. maj 2007 - 22:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Data til en bestemt linie, derefter forfra.

Har et program der bla skriver til en ny linie i et ark hver dag, det vil selvfølgelig tage lidt tid inden den løber tør for linier, men aligevel, kan man få programmet til at starte fra linie 2 igen, når den når f.eks linie 100 ?
Det optimale ville være at den blot overskriver gamle data, men så kan jeg nok ikke bruge den måde jeg har brugt, da den leder efter næste tomme linie, nogen forslag ?

Jeg har brugt:

Worksheets("Log Page").Activate Range("A2").Select
If Range("A2").Value = "" Then Range("A2").Activate

Range("A2").CurrentRegion.Select
ActiveCell.Offset(Selection.Rows.Count, 0).Activate

With ActiveCell
o.s.v.

Mvh
Rigpig
Avatar billede kabbak Professor
27. maj 2007 - 22:40 #1
Dim Rw As Long
Rw = Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Row
If Rw > 100 Then
Range("A2").Select
Else
Range("A" & Rw).Select
End If
Avatar billede kabbak Professor
27. maj 2007 - 22:47 #2
Glemte at jeg er nødt til at slette

Dim Rw As Long
Rw = Range("A65536").End(xlUp).Offset(1, 0).Row
If Rw > 100 Then
Range("A2").Select
Range(Selection, ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell)).Select
    Selection.ClearContents
    Range("A2").Select
Else
  Range("A" & Rw).Select
End If
Avatar billede kabbak Professor
27. maj 2007 - 22:51 #3
jeg tror at denne er bedre, den sletter række 100 og nedad og indsætter nye data i række 2.

' sletter række 100
Range("A100").Select
Range(Selection, ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell)).Select
    Selection.ClearContents

Rows("2:2").Select
    Selection.Insert Shift:=xlDown ' indsætter en ny række 2
    Range("A2").Select ' vælger række 2
Avatar billede rigpig Nybegynder
28. maj 2007 - 00:21 #4
Hej Kabbak
Er bange for at data forsvinder for hurtigt, programmet henter data fra sidste linie til en linie på et andet ark, som derefter sender disse til en userform og rapport udskrift, hvis linie 2 til og med 100 slettes når linie 100 oprettes, er der ingen data at hente til userform, kan linie 100 kopieres til linie 2, derefter slette fra og med linie 3 til linie 100 ?
der er 16 kolonner med data, (offset 0,1...0,16)
Mvh
Rigpig
Avatar billede excelent Ekspert
28. maj 2007 - 07:43 #5
Denne aktiverer sidste tomme celle <=100
hvis =100 slettes range A2:O2 og resten rykkes op

Worksheets("Log Page").Activate
If Cells(65500, 1).End(xlUp).Row > 99 Then Range("A2:O2").Delete Shift:=xlUp
Cells(Cells(65500, 1).End(xlUp).Row + 1, 1).Select
With ActiveCell
o.s.v.
Avatar billede rigpig Nybegynder
28. maj 2007 - 12:32 #6
Hej Excelent
Tak for bidraget, det ligner det jeg er ude efter, kunne ikke finde det i bøgerne, nu vil jeg jo gerne forstå hvad der sker, ikke bare kopierer, kan du forklare denne linie i din kode:
If Cells(65500, 1).End(xlUp).Row > 99 Then Range("A2:O2").Delete Shift:=xlUp
Hvad har linie 65500 med det at gøre ? trækker den de 99 linier fra 65500 ?
Undskyld de dumme spørgsmål, er ikke nysgerrig, vil bare gerne vide alting !
Mvh
Rigpig
Avatar billede excelent Ekspert
28. maj 2007 - 13:36 #7
If Cells(65500, 1).End(xlUp).Row
returnerer sidste ikke tomme celle - tester fra række 65500 og op
65500 rækker nede er måske nok at overdrive en smule, så du kunne
sikkert nøjes med Cells(102, 1).End(xlUp).Row eller der omkring
1 tal kunne også være "A" altså Cells(102, "A").End(xlUp).Row
hvilket indikerer at det er i kolonne A vi tester.

> 99 Then Range("A2:O2").Delete Shift:=xlUp
siger næsten sig selv, hvis ovenstående returnerede værdi er >99
så skal række 2 slettes - ved ikke om kolonne P også skal med !
Avatar billede rigpig Nybegynder
28. maj 2007 - 18:21 #8
excelent, tak for løsning og svar.
Mvh
Rigpig
Avatar billede excelent Ekspert
28. maj 2007 - 18:22 #9
velbekom