Avatar billede koppelgaard Praktikant
27. maj 2007 - 12:02 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Struktur mellem låner , udlån og bog i et bibliotek

Jeg har en opgave, hvor der findes objekterne:
kontakt
bog
udlån

jeg har valgt at et udlån indeholder en låner og en bog

Jeg har valgt, at en låner også har en liste af de udlån, som denne låner har oprettet.

Herved kan man let finde de udlån, som en låner har oprettet og behøver ikke at løbe en lang liste af alle låneres udlån igennem for man har jo allerede listen

Er det en tosset struktur???????

Den medføre jo, at en låner har en liste af udlån, som så hver har en låner, som så har en liste af udlån, som så har en låner osv.........

Jeg er i tvivl! Det fungere godt, men det er en eksamensopgave.

Håber på hurtigt svar.

Michael
Avatar billede koppelgaard Praktikant
27. maj 2007 - 12:04 #1
2 linie
med kontakt mener jeg låner
Jeg gentager spørgsmålet.

Jeg har en opgave, hvor der findes objekterne:
kontakt
bog
udlån

jeg har valgt at et udlån indeholder en låner og en bog

Jeg har valgt, at en låner også har en liste af de udlån, som denne låner har oprettet.

Herved kan man let finde de udlån, som en låner har oprettet og behøver ikke at løbe en lang liste af alle låneres udlån igennem for man har jo allerede listen

Er det en tosset struktur???????

Den medføre jo, at en låner har en liste af udlån, som så hver har en låner, som så har en liste af udlån, som så har en låner osv.........

Jeg er i tvivl! Det fungere godt, men det er en eksamensopgave.

Håber på hurtigt svar.

Michael
Avatar billede koppelgaard Praktikant
27. maj 2007 - 12:05 #2
2 linie
med kontakt mener jeg låner.
3. gang er lykkes gang

Jeg gentager spørgsmålet.

Jeg har en opgave, hvor der findes objekterne:
låner
bog
udlån

jeg har valgt at et udlån indeholder en låner og en bog

Jeg har valgt, at en låner også har en liste af de udlån, som denne låner har oprettet.

Herved kan man let finde de udlån, som en låner har oprettet og behøver ikke at løbe en lang liste af alle låneres udlån igennem for man har jo allerede listen

Er det en tosset struktur???????

Den medføre jo, at en låner har en liste af udlån, som så hver har en låner, som så har en liste af udlån, som så har en låner osv.........

Jeg er i tvivl! Det fungere godt, men det er en eksamensopgave.

Håber på hurtigt svar.

Michael
Avatar billede leif Seniormester
27. maj 2007 - 12:55 #3
Det lyder som den struktur jeg også ville vælge ! Jeg kan ellers ikke lige se hvordan du ellers skal gøre det !
Avatar billede koppelgaard Praktikant
27. maj 2007 - 15:27 #4
Herligt!
Jeg arbejder alene og mangler en sparringpartner. Man kan komme så grueligt i tvivl.

Tak for svaret.
Sender du et svar ?
Avatar billede leif Seniormester
27. maj 2007 - 15:32 #5
Svar, men snup halvdelen selv
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
27. maj 2007 - 17:02 #6
Jeg ville nok indskyde en Eksemplar-klasse i din klassemodel.

Bog svarer vel til de generelle oplysninger om bogen. Men hvis det er et biblioteksystem, som modelleres, så er man vel typisk interesseret i at vide præcist, hvem der har haft hvilket eksemplar. Man skal jo kunne opkræve bøder for glemte syltetøjsmadder mellem siderne osv.

Så en Bog har 0 til mange eksemplarer, som kan udlånes til en låner ad gangen. Hvert udlån kobler en låner og et eksemplar sammen.

Mvh.
Jens
Avatar billede jens_klinting Nybegynder
27. maj 2007 - 17:03 #7
Og det skulle jo også have været et svar, hvis nu du synes, at jeg skal have lidt point for min indsats :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. maj 2007 - 04:23 #8
Hvis du kun vil holde current status, så vil det vel være:

public class Laaner
{
    private List<Bog> boegernu;
    ...
}
public class Bog
{
    private Laaner laanernu;
    ...
}

Hvis du også vil hold historik så bliver det:

public class Laaner
{
    private List<Udlaan> allelaan;
    ...
}
public class Bog
{
    private List<Udlaan> allelaan;
    ...
}
public class Udlaan
{
    private Laaner dennelaaner;
    private Bog dennebog;
    ...
}

Jeg ville seriøst overveje at skelne mellem current udlaan og historisk
udlaan.

Bare fordi du vil slå en Laaner op behøver du ikke loade 50 års udlaan
op fra databasen til memory.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
30. maj 2007 - 11:37 #9
Tak for det mange imputs!!
Jeg er ked af at jeg ikke har tjekket svar et par dage!!

Angående det Eksemplar_class:
Opgaven går på et hjemmebibliotek, hvor man kun må forvente et eksamplar af hver bog.
Men ellers ville jeg også have indført Eksemplar_class.

Angåede historik, som jeg selv har overvejet meget, så har jeg besluttet at være hård og skære den, væk således at der under bog kun gemmes det aktuelle udlån.
Og under lånder dennes aktuelle udlån.
Men rigtigt man kunne jo også vælge at gemme historikken bare 6 måneder tilbage for at undersøge den ansvarlige for eventulle glemte syltetøjsmadder.

Vil Arne_v også have point ?
Jeg vente lige nogle timer og ser.

Michael :=)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2007 - 17:51 #10
gerne
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. juni 2007 - 13:48 #11
Undskyld ventetid.
Her er jeres velfortjente point.