Avatar billede stankey Nybegynder
26. maj 2007 - 11:31 Der er 15 kommentarer

Upload txt-fil til database og oprettelse af dertilhørende tabel!

Hejsa. Er der nogle eksperter som ved hvordan man laver et php-script så man kan uploade txt-filer til sin MySQL-database? Og er der nogle som ved hvordan man laver selve tabellen i PHPMyAdmin/MySQL som txt-filerne skal gemmes i?

Håber på svar!
Avatar billede dkfire Nybegynder
26. maj 2007 - 11:38 #1
Vil du gemme selve filen i en celle i tabellen, eller vil du bare gemme indholdet af filen ?
Hvis du kun vil gemme indholdet, skal det så gemmes i en kolonne eller er indholdet struktureret så det skal gemmes i bestemte kolonner ??
Avatar billede stankey Nybegynder
26. maj 2007 - 11:48 #2
er rimelig newbie så har ikke så meget tjek på fagsproget, men den skal i hvert fald kunne uploades til databasen så man kan downloade den, hvis man får brug for det.
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2007 - 11:56 #3
Jeg tror, man normalt vil lave en upload, som simpelthen lægger filen ud på serveren og altså ikke ind i en database. Men da jeg programmerer i ASP, kan jeg desværre ikke hjælpe med dette.
Avatar billede stankey Nybegynder
26. maj 2007 - 12:10 #4
er jo newbie så har ikk forstand på det. Jeg troede bare at man kunne lagre alle fil-typer i sin MySQL-database?
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2007 - 12:11 #5
Jeg har aldrig arbejdet med det, men jeg tror umiddelbart, du får meget mere ud af at søge en kode, der uploader en fil til en bestemt mappe. Nu ved jeg ikke helt, hvordan dit system skal fungere, men du kan så på forskellige måder vise filerne fra mappen og lade dine brugere downloade dem.
Avatar billede stankey Nybegynder
26. maj 2007 - 12:19 #6
Arbejder du med ASP? mener ikke umiddelbart at man kan lave mapper i sin MySQL database. tror kun den er bygget på tabeller hvor der så bliver lagt noget kode ind i?
Avatar billede intenz Novice
26. maj 2007 - 12:25 #7
Lidt i forlægelse med w13's kommentar.

Du kan muligvis godt lagre filerne i selve databasen og så hente dem ud og få browseren til at forstå det er en fil, og ikke kun tekst der udskrives. Men det er ikke særlig optimalt.

Måden at gøre det på, er at uploade filen til en 'fysisk' mappe på serveren og så gemme placeringen på filen i databasen. Så man har styr på sine filer i selve database, men der er placeret på selve serveren.

F.eks. du uploader fil.txt til serveren og gemmer i database at filen er uploadet til http://www.minside.dk/upload/fil.txt så du senere kan referere til den, slette den eller hvad du nu vil.
Avatar billede intenz Novice
26. maj 2007 - 12:26 #8
Men naturligvis hvis det bare er ren tekst, kan du godt lægge det ind i en database. Bare ikke som en fil, men bare som tekst :)
Avatar billede stankey Nybegynder
26. maj 2007 - 12:33 #9
oka. men hvordan kan det så være at man godt kan uploade et billede til en tabel?
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2007 - 13:03 #10
Det er - som Intenz også påpegede - en mulighed, men ikke særlig optimalt. Jeg har aldrig arbejdet med det, men fundet ud af, at der er masser af ulemper. Hovedageligt vil det optage en del mere plads per fil.
Avatar billede leif Seniormester
26. maj 2007 - 13:04 #11
stankey -> Du kan smide alle typer filer ind i din database, men det er ikke optimalt som der siges.
Avatar billede stankey Nybegynder
26. maj 2007 - 13:39 #12
oka. så har jeg da fundet ud af så meget
Avatar billede w13 Novice
26. maj 2007 - 14:05 #13
Jeg foreslår, du tager de 30 point selv og opretter et nyt spørgsmål under PHP, hvor du søger en kode til upload af fil, som også gemmer filnavnet i en database og så evt. henviser til dette spg. Medmindre nogen kan hjælpe her?
Avatar billede intenz Novice
26. maj 2007 - 16:05 #14
"oka. men hvordan kan det så være at man godt kan uploade et billede til en tabel?"
Fordi det er muligt at læse indholdet af billedet og så gemme det i databasen. Når du henter dataet ud igen skal du så programmere et script som fortæller browseren, at dette er f.eks. en jpeg fil, og åbne det som en sådan en. Og ikke bare som ren tekst.

Men det er ikke noget du skal kaste dig ud i. Det har lagt flere ulember end fordele. Det er meget bedre at gemme filen 'rigtigt' på serveren og så referere til den. Det andet bliver hurtigt rimelig komplekst og ikke særlig fleksibelt.

Som w13 skrev. Luk spørgsmål og tag dine egne point og så opret et nyt spørgsmål med det indhold som w13 skrev.
Avatar billede w13 Novice
21. november 2007 - 20:03 #15
Lukketid?