Avatar billede ssundsdal Nybegynder
24. maj 2007 - 18:36 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Show/hide layer i en dropdown boks

Hvordan får man smidt en show/hide layer indi en dropdown boks på fx nedenstående:

Dropdown:

<form id="menu" action=""><p>
<select size="1" onchange="window.open(this.options[this.selectedIndex].value,'_self')">
<option selected="selected">Vælg side</option>
<option value="side1.htm">Side 1</option>
<option value="side2.htm">Side 2</option>
</select>
</p></form>

Og hvis man så fx tager udgangspunkt fra dette:

http://www.dyn-web.com/dhtml/show-hide/show-hd.html
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 00:33 #1
Hvad er det helt præcis, der skal skjules? Hele boksen?
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 00:50 #2
Det skal foregå på den måde når man trykker på sin dropdown får du mulighed for at vælge side 1 og side 2.
Når så man fx vælger at tage side 1 og klikker på den så er det at det skjulte layer skal vises nedenunder i fx et nyt vindue..

Det er ligesom hvis man bare havde et link man klikkede på og så viste det skjulte layer sig. Her ska det bare være i en dropdown...

Håber jeg fik forklaret mig tydeligt nok :)
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 01:02 #3
Men den kode, du skrev, viser den ikke allerede den valgte side i et nyt vindue?
Avatar billede netro Nybegynder
25. maj 2007 - 01:19 #4
Den side du henviser til benytter en div til hver tekstblok og altså ikke forskellige filer, der loades. Når side1.htm vælges, sættes div1 til display:block, og div2 sættes til display:none.
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 14:04 #5
Jeg er klar over der bliver brugt 'div' - Mit spørgsmål lød bare på hvordan jeg kunne få det lagt ind i min dropdown box...

netro - kan du vise det ved at sætte det ind i en kode så jeg kan se helt præcist hvad du mener ?
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 15:32 #6
Vi er bare i tvivl om du vil have åbnet en ny side eller om du vil have vist et eller andet layer. Hvis du skal have vist et layer, skal dine options ikke hedde "side1.htm" men i stedet layerets (div'ens) id. F.eks. "lyr1" som i tutorial'en.

Følgende viser layeret med det valgte id:
-------------------------------
<form id="menu" action=""><p>
<select size="1" onchange="swapLayers(this.options[this.selectedIndex].value)">
<option selected="selected">Vælg id</option>
<option value="lyr1">lyr1</option>
<option value="lyr2">lyr2</option>
</select>
</p></form>
-----------------------------------
Og selvfølgelig er "lyr" ikke nødvendigt, du kan kalde det hvadsomhelst.
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 15:54 #7
Perfekt det var lige sådan det skulle være.. smid et svar :)
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 16:13 #8
Lige en sidste ting hvis nu du/i også skulle have et svar på dette..
Hvordan sætter jeg så en absolute på mine bokse?

for hvis jeg minimere vinduet er det teksten i diverse layers som blvier fast men boksene rykker sig?
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 16:28 #9
Og en sidste ting.. Lige pt styres den af z-index osv, hvis jeg har en tabel længere nede og jeg gerne ville have de skjulte layers bliver vist dér hvordan gør jeg så det så jeg ikke behøver sætte tallene i z-index , width, left & top og prøve at få det til at passe længere ned på siden?

Er det en stump kode man kan smide en i tabel som så hiver resultatet fra det skjulte layer frem i denne tabel ?

Jeg smider gerne flere point ud da det blev lidt længere end jeg meldte ud :)
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 17:14 #10
Skriv lige din kode her så. :)
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 17:19 #11
hvilken del vil du se ?
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 17:20 #12
Kan jeg evt maile dig hele kildekoden ?
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 17:59 #13
Gerne. tobias | 2biaz.dk
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 18:19 #14
Så mail sendt.
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 19:06 #15
Nu bruger dine layers ikke længere "visibility: hidden/none" men derimod "display: none/block". Det gør, at vi kan fjerne al det der med position og z-index. Problemet med visibility er nemlig, at selvom de ikke vises på siden, så skubbes andre elementer stadig væk ned af det - dvs. det fylder stadig ud på siden, selvom det ikke vises.

Og så har jeg lagt alle div'erne ind i tabellen. =)
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 19:07 #16
Jeg siger mange tak for den gode hjælp :)
sig til hvis du føler det var til mere end de oprindelige 200 p ;)
Avatar billede w13 Novice
25. maj 2007 - 19:08 #17
Jeg takker for de 200. :)
Avatar billede ssundsdal Nybegynder
25. maj 2007 - 19:12 #18
Selv tak :)
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2007 - 23:01 #19
(Husk at løsninger, der ikke er til rådighed på Eksperten, ikke kan udløse point, så sørg for, at den fulde løsning fremgår af indlæg i denne tråd !-)