Avatar billede poulvhansen Nybegynder
24. maj 2007 - 15:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Makro til åbning af tekstfil

Jeg har fået leveret en csv fil, og når jeg åbner den på normal måde File - Open osv går det fint. Excel åbner filen uden at vise Text Import Wizard. Alt er fordelt pænt på regnearket.
Da csv filens data skal bruges til forskellige opgørelser har jeg bygget en makro, som bla. skal åbne csv filen. Og her går det galt. Filen bliver åbnet som tekst, dvs at en enkelt celle indeholder flere data tilsyneladende adskilt af simicolon. Jeg har prøvet med flere kommandoer og forskellige argumenter men intet hjælper. Desuden når makroen åbner filen vises Text Import Wizarden heller ikke.
Avatar billede kabbak Professor
24. maj 2007 - 15:35 #1
må vi se din makro ??
Avatar billede poulvhansen Nybegynder
24. maj 2007 - 15:42 #2
Her er stumpen der driller. Den er optaget med makrooptageren. Jeg har også prøvet med OptenText - samme resultat.

Workbooks.Open Filename:= _
        "I:\Dat\3003CON\Opfølgning IT\Axaptaopfølgning\Report. April.csv"
Avatar billede kabbak Professor
24. maj 2007 - 19:34 #3
prøv at teste denne, den læses ind på det TOMME ark du står på.

Public Sub HentFil()
    Dim strFilnavn As String
    Dim StrLine As String
    Dim Rw As Long
    Close
    Rw = 1
    strFilnavn = "I:\Dat\3003CON\Opfølgning IT\Axaptaopfølgning\Report. April.csv" 'RET TIL DIT FILNAVN
    Open strFilnavn For Input As #1
    Do
        Line Input #1, StrLine
        orginal = Split(StrLine, ";")
        Range(Cells(Rw, 1), Cells(Rw, UBound(orginal) + 1)) = orginal
        Rw = Rw + 1
    Loop Until EOF(1)
    Close
End Sub
Avatar billede bak Seniormester
24. maj 2007 - 20:08 #4
Alternativt:

Sub ImportCSV_DK(CSVFileName)
    Dim TempFile As String
    TempFile = Left(CSVFileName, Len(CSVFileName) - 4) & ".txt"
    FileCopy CSVFileName, TempFile
    Workbooks.OpenText Filename:=TempFile, DataType:=xlDelimited, Semicolon:=True, DecimalSeparator:=","
End Sub

Sub Testing()
ImportCSV_DK "I:\Dat\3003CON\Opfølgning IT\Axaptaopfølgning\Report. April.csv"
End Sub
Avatar billede poulvhansen Nybegynder
25. maj 2007 - 09:37 #5
tak for svarene
til kabbak - makroen går i stå ved linie 11 Range(Cells(RW,1..... med Runtime error 1004. Når jeg ser på regnearket har den nået til linie 2 som er tom. Måske er det dette som gør at den går i stå

til bak - makroen virker. Resultatet svarer til forventningerne og her er linie 2 (som er tom i csv filen) udeladt. Så bak får mine points. Nu skal jeg bare finde ud af hvordan man gør det.

Det er dejligt med så hurtige svar
Avatar billede bak Seniormester
25. maj 2007 - 09:45 #6
Nu tog du så pointene selv, sansynligvis fordi hverken kabbak eller jeg havde lagt nogle svar, men kun kommentarer. Normalt lægger vi ikke svar, før spørgeren er tilfreds :-)

Hvis du vil give points, så lav et nyt spørgsmål med et link til dette og giv det overskriften "Point til bak"
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2007 - 10:12 #7