Avatar billede ladyhawke Novice
23. maj 2007 - 15:26 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Drop down med datasource skal have default element?

Hvordan gør jeg følgende:
Jeg har en drop down med en tilknyttet datasource, som fylder min drop down med elementer, men jeg vil gerne tilføje et element som skal være valgt fra starten, f.eks. "Vælg en kategori", som har en value jeg kan teste på, så jeg kan se om der er valgt noget i listen.

Hvis der ikke tilføjes et ekstra element, vil første post i listen blive valgt og det er ikke meningen...
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 15:28 #1
Du vælger det første element via. dropDownList.SelectedIndex = 0;
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 15:29 #2
så skal du selvfølgelig indsætte Vælg en kategori som det første...

.. da du ved at der altid vil være denne som minimum kan du lave et tjek på om der er andre elementer ret simpelt med

if(dropDownList.Items.Count > 0)
så er der elementer at pille ved.
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 15:31 #3
hov.. forresten.. så behøver du slet ikke at indsætte "Vælg en kategori" hvis det er..

du kan nemlig bare teste på om der er valgt noget med

if(dropDownList.SelectedIndex != -1)

så er der valgt noget
Avatar billede ladyhawke Novice
23. maj 2007 - 15:34 #4
jeg kan godt vælge første item, hvis jeg da ellers kunne overbevise den om at tilføje elementet....

Lige nu har den datasource og ikke andet. Når jeg loader siden vises drop dwon listen nok så nydeligt med alle kategorier. Hvis jeg så gør følgende:

ddlCategorySelect.Items.Add(new ListItem("Vælg en kategori...", "zzz"));

i page load (hvis den ikke er post back)

og prøver at vælge dette, så siger den at elementet ikke findes...
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 15:38 #5
kan du se elementet?
du skal nok prøve at fjerne det der postback tjek da det kan være den  tjekker på hvad der lægger i ViewState.
Avatar billede neoman Novice
23. maj 2007 - 15:40 #6
du skal lige huske at sætte
            ddlSelectActivity.AppendDataBoundItems = True
for ellers overskiver din databind det du lægger i itemslisten manuelt.
Avatar billede neoman Novice
23. maj 2007 - 15:43 #7
næh - postback checket skal du beholde - ellers kommer du til at have mange mange ting i listen hvis den adder til den på hver postback og du ikke clearer listen før :)
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 15:44 #8
Det var kun hvis elementet ikke var i listen det skulle prøves - ved ikke hvordan koden er skruet samme:)
Avatar billede ladyhawke Novice
23. maj 2007 - 15:44 #9
jeg er da nødt til at lægge elementet i, første gang siden loades (men ikke alle de andre)...

neoman: spot on! det var lige det jeg manglede

Kan i ikke lægge et svar begge 2, så går 2/3 til neoman for det rigtige svar og 1/3 kalp for de gode forsøg (som var et godt bud)
Avatar billede neoman Novice
23. maj 2007 - 15:47 #10
svar
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 15:47 #11
Det er okay, at neoman modtager 100% :)
Avatar billede ladyhawke Novice
23. maj 2007 - 16:02 #12
ok, som du vil, tak for hjælpen i hvert fald