Avatar billede meho_tarevci Nybegynder
23. maj 2007 - 13:58 Der er 4 kommentarer

hvordan tilgå jeg kun én record elle én row i datatable

Jeg har en function HentData

Public Shared Function HentData() As DataTable

Return dt
End Function

Denne funktion henter data fra en stored procedure. Efterfølgende binder jeg denne HentData() funktion til at vise data i en DataGrid

Men nu vi jeg på min anden side, gerne bruge samme funktion (HentData()) igen. Men denne gang vil jeg kun gerne have én record from data table.

SÅ mit spørgsmål er hvordan tilgå jeg kun én record elle én row i datatable
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 14:01 #1
Nu kan jeg ikke huske dem i hovedet.. men er rimelig sikker på der er en klasse som bare hedder DataRow eller lignende.. og så kan du vel skriver return dt.Rows[0];
for at får en række retur
Avatar billede neoman Novice
23. maj 2007 - 14:13 #2
f.eks.:
Private Sub GetRows()
  Dim myRows() As DataRow
  Dim myTable As DataTable
  ' Get the DataTable of a DataSet.
  myTable = DataSet1.Tables("Suppliers")
  myRows = myTable.Select()
  Dim i As Integer
  ' Print the value one column of each DataRow.
  For i = 0 to myRows.GetUpperBound(0)
      Console.WriteLine(myRows(i)("CompanyName"))
  Next i
End Sub

i myTable.Select kan du f.eks skrive,hvis du har en kolonne som hedder recordID :
mySelectedRecordID = 5
mystring = "recordID=" & mySelectedRecordID.tostring
myTable.Select(myString)

og ellers som Kalp skriver , med dt.tables(Tabelnavn).rows(rowIndex)
Avatar billede neoman Novice
23. maj 2007 - 14:14 #3
dt.rows(rowindex) - eftersom det er jo  en tabel og ej dataset du henter.
Avatar billede kalp Novice
23. maj 2007 - 14:16 #4
Ja jeg ville nu også opdele det som i dit kodeeksempel..
men i hvertfald skal den metode som bare skal returne en række have retur type "DataRow" .. og kan bare returnere med nedenstående.
return  dt.Rows[0];