Avatar billede mayfar Nybegynder
23. maj 2007 - 11:27 Der er 3 kommentarer

Tekstfil med mere end 65000 linier over i EXCEL ?

Hej Eksperter,

Kan I hjælpe mig med en hovedpine her :o) Jeg har et tekst dokument som fylder mere end 65000 linier i EXCEL og jeg ved ikke hvordan jeg lige skal komme videre? Jeg har hørt man kan dele arket op, men hvordan jeg deler tekstfilen er jeg ikke klar over??

Kan I hjælpe mig?

Hilsen Mayfar
Avatar billede kabbak Professor
23. maj 2007 - 18:14 #1
læs den ind via kode og start så på et nyt ark, når du når 65000 rækker, eller skriv et andet sted på arket
Avatar billede mayfar Nybegynder
24. maj 2007 - 08:01 #2
Hej Kabbak, tak for kommentaren. Hvordan mener du i praksis?? Når jeg skal læse den ind via kode som du skriver, hvordan mener du så?? (Når jeg normalt indlæser en tekst fil, åbner jeg først excel og dernæst åbner jeg tekstfilen fra excel. Her vælger jeg så om jeg ønsker at opdele den med comma, semi colon osv., hvorledes mener du så?

Hilsen MAYFAR
Avatar billede kabbak Professor
24. maj 2007 - 12:18 #3
Prøv at teste denne makro

Public Sub HentFil()
    Dim strFilnavn As String, SH As Integer
    Dim NY As Boolean, StrLine As String
    Dim Data() As Variant, rw As Long
    NY = True
    Close
    strFilnavn = "C:\test.txt" 'RET TIL DIT FILNAVN
    Open strFilnavn For Input As #1
    Do
        Line Input #1, StrLine
        orginal = Split(StrLine, ";") ' Ret ;, hvis du har en anden delimeter
        If NY Then
            ReDim Data(65535, UBound(orginal))
            NY = False
        End If
        For i = 0 To UBound(orginal)
            Data(rw, i) = orginal(i)
        Next i
        rw = rw + 1
        If rw = 65535 Then
            Data(rw, 1) = " Fortsættes på næste ark"
            ActiveSheet.Range(Cells(1, 1), Cells(65535, UBound(orginal))) = Data
            ReDim Data(65535, UBound(orginal))
            SH = SH + 1
            Sheets(SH).Activate
            rw = 1
        End If
    Loop Until EOF(1)
    Close
    ActiveSheet.Range(Cells(1, 1), Cells(65535, UBound(orginal))) = Data
End Sub