Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
22. maj 2007 - 21:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdatering af primær nøgleværdi og referede fremmednøgler

Hej jeg kunne godt tænke mig at vide om værdien for referede fremmednøgler til en primærnøgle i sql database automatisk opdateres, når primær nøglens værdi opdateres.
Er ikke den bedste formulering men håber den er forståelig :-)
Avatar billede 0xffff Nybegynder
22. maj 2007 - 23:27 #1
det kommer an på om du har sat cascading updates til. På din FK relation har du mulighed for at sætte en checkbox i cascade update related fields. Den skal slås til.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
22. maj 2007 - 23:28 #2
Der skal også lige siges at du skal sætte checkboxen med enforce relationship for inserts and updates.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
22. maj 2007 - 23:31 #3
Heh, der var jeg for hurtig. Svarede hvordan du skulle gøre det i MSSQL. Men i MySQL er det næsten det samme. Der skal du vælge on update cascade.

Jeg bruger SQL Yog til at få et overblik over det og der finder du den under F10 knappen. Ved ikke lige hvordan det gøres i PHPmyadmin.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2007 - 04:10 #4
første spørgsmål er: MyISAM eller InnoDB tabeller ? (alt det smarte med Cascade
virker ikke med MyISAM !)
Avatar billede 0xffff Nybegynder
23. maj 2007 - 08:11 #5
Nu virker foreign keys jo ikke på myisam tabeller i det hele taget, så det spørgsmål behøver vi vidst ikke at stille hehe.
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
29. maj 2007 - 16:41 #6
Hej.
Tak for svarene - hvordan fungerer det så nu med hensyn til hvem som skal have point for svar?
Avatar billede 0xffff Nybegynder
29. maj 2007 - 16:49 #7
det vælger du jo i forhold til hvem du mener der har hjulpet dig. Du kan vælge at give alle point til en eller dele ud imellem flere.

Her har både arne_v og jeg svaret. Så en deling ville da være på sin plads :)
Avatar billede m_rasmussen Nybegynder
29. maj 2007 - 19:05 #8
Jo det lyder skam helt fornuftigt men har lidt svært ved at finde ud af hvordan det gøres.
Avatar billede 0xffff Nybegynder
29. maj 2007 - 19:16 #9
først skriver vi hvert et svar, så kan du tildele point til hvert af de svar der er .