Avatar billede deamill Nybegynder
22. maj 2007 - 10:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kryptering i VB.NET

Hej,

Findes der nogle indbyggede krypterings muligheder i VB .NET ud over MD5?

Jeg har brug for en metode hvor man både kan kryptere og decryptere.

Jeg kunne godt tænke mig et simpelt kode eksempel :)

På forhånd tak!
Avatar billede khs1a Nybegynder
22. maj 2007 - 10:53 #1
http://www.devx.com/security/Article/7019

forklarer det grundliggende samt har et eksempel inkluderet.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2007 - 15:30 #2
ja - .NET understoetter DES, 3DES, AES etc. og derfor goer VB.NET ogsaa

jeg har et par eksempler liggende
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2007 - 15:35 #3
Imports System
Imports System.IO
Imports System.Text
Imports System.Security.Cryptography

Public Class MainClass
    Public Shared Sub Save(data As String, key As String, fnm As String)
        Dim stm As Stream = New FileStream(fnm, FileMode.Create, FileAccess.Write)
        Dim alg As Rijndael = Rijndael.Create
        alg.IV = New Byte() { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 }
        alg.Key = Encoding.Default.GetBytes(key)
        Dim crypto As New CryptoStream(stm, alg.CreateEncryptor(), CryptoStreamMode.Write)
        Dim b As Byte() = Encoding.Default.GetBytes(data)
        crypto.Write(b, 0, b.Length)
        crypto.Close()
    End Sub
    Public Shared Function Load(fnm As String, key As String) As String
        Dim n As Integer = (New FileInfo(fnm)).Length
        Dim stm As Stream = New FileStream(fnm, FileMode.Open, FileAccess.Read)
        Dim alg As Rijndael = Rijndael.Create
        alg.IV = New Byte() { 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 }
        alg.Key = Encoding.Default.GetBytes(key)
        Dim crypto As New CryptoStream(stm, alg.CreateDecryptor(), CryptoStreamMode.Read)
        Dim b(n) As Byte
        n = crypto.Read(b, 0, b.Length)
        crypto.Close()
        return Encoding.Default.GetString(b, 0, n)
    End Function
    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Save("Dette er en lille test", "012345670123456701234567", "C:\cryp.dat")
        Console.WriteLine(Load("C:\cryp.dat", "012345670123456701234567"))
    End Sub
End Class
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2007 - 15:40 #4
Imports System
Imports System.Text
Imports System.Security.Cryptography

Class MainClass
    Public Shared Sub Main(ByVal args As String())
        Dim utf As Encoding = New UTF8Encoding
        Dim aes As Rijndael = New RijndaelManaged
        Dim key As Byte() = utf.GetBytes("hemmeligabcdefgh12345678")
        Dim iv As Byte() =  {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16}
        Dim encrypt As ICryptoTransform = aes.CreateEncryptor(key, iv)
        Dim plain1 As String = "Dette er en lille test"
        Dim cipher As Byte() = encrypt.TransformFinalBlock(utf.GetBytes(plain1), 0, utf.GetByteCount(plain1))
        Dim i As Integer
        For i = 0 To cipher.Length-1
            Console.WriteLine(cipher(i))
        Next
        Dim decrypt As ICryptoTransform = aes.CreateDecryptor(key, iv)
        Dim plain2 As String = utf.GetString(decrypt.TransformFinalBlock(cipher, 0, cipher.Length))
        Console.WriteLine(plain2)
    End Sub
End Class
Avatar billede deamill Nybegynder
23. maj 2007 - 08:01 #5
Tak arne_v, svar lige :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2007 - 13:50 #6
svar