Avatar billede killer_r Nybegynder
21. maj 2007 - 22:12 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Loginsystem fra ASP til ASP.NET

Hej eksperter

Jeg har en drøm!
I min drøm har jeg lavet min eksisterende side lavet med ASP.Classic om til ASP.NET.
Det langt overskyggende problem i denne sammenhæng er at bruger-strukturen på denne side er meget kompleks, og skal beskrives ved 3 parametre i modsætning til den ene parameter der er standard i ASP.NET Logins. Desuden ville jeg ønske at jeg kunne fortsætte med den eksisterende MySQL-database. Mit problem er altså kort sagt at lave et login-system der opfylder nedenstående krav.

Jeg har forsøgt at efterligne den gamle funktionalitet ved at lave et par klasser der henholdsvis indeholder en brugers data ("Person") og en der kan bruges til at returnere en collection af personer ("objPerson").

Du kan se kildekoden til disse klasser her: http://www.handberg-net.dk/HelpMeMakeALogin.aspx

I min ønskedrøm er sidens login-system lavet sådan at man bruger et standard <asp:Login>-tag, som når man logger ind måske kalder metoden "ValidateUser" i "objPerson" og sætter User-objektet til den "Person" der hører til brugeren der er logget ind.

Desuden skal man kunne styre adgangen til de beskyttede sider udfra alle de tre parametre der er nødvendige for at beskrive bruger-strukturen. Én parameter styrer meget overordnede ting som om brugeren er Webmaster, Powerbruger osv. (Det er denne der hedder Person.Status) De sidste to parametre skal bare sendes til metoden User.Er(parameter1, parameter2) der jo vil være tilgængelig hvis User er lavet til et "Person"-objekt.

Kan dette laves og hvordan skal jeg gribe det an?
Er der noget der er uforståeligt?

Med venlig hilsen
Killer_R
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 09:07 #1
Kunne man måske lave den sidste del med beskyttelsen af siderne vha. et HttpModule der når man henter noget, tjekker med en database om det er beskyttet og så redirect'er hvis brugeren ikke jar adgang... Det var bare en tanke jeg lige fik... Kan det lade sig gøre?

Men hvis du har en løsning til noget som helst af det ovenstående vil jeg meget gerne høre fra dig!
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 09:22 #2
Du skal implementerer diverse custom class.
F.eks.
Membership provider og roleprovider.
Hvis du gør det er der en mulighed for at det lykkes
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 09:24 #3
Her en som jeg har brugt. Oprindeligt c# men jeg har lige konverteret den til vb:
Imports System.Web.Security
Imports System.Configuration.Provider
Imports System.Collections.Specialized
Imports System
Imports System.Data
Imports System.Configuration
Imports System.Diagnostics
Imports System.Web
Imports System.Globalization
Imports System.Security.Cryptography
Imports System.Text
Imports System.Web.Configuration

Public NotInheritable Class TIMemberShipProvider
Inherits MembershipProvider
Private newPasswordLength As Integer = 2
Private eventSource As String = "TIMemberShipProvider"
Private eventLog As String = "Application"
Private exceptionMessage As String = "An exception occurred. Please check the Event Log."
Private connectionString As String
Private machineKey As MachineKeySection
Private pWriteExceptionsToEventLog As Boolean

Public Property WriteExceptionsToEventLog() As Boolean
  Get
    Return pWriteExceptionsToEventLog
  End Get
  Set
    pWriteExceptionsToEventLog = value
  End Set
End Property

Public Overloads Overrides Sub Initialize(ByVal name As String, ByVal config As NameValueCollection)
  If config Is Nothing Then
    Throw New ArgumentNullException("config")
  End If
  If name Is Nothing OrElse name.Length = 0 Then
    name = "TIMemberShipProvider"
  End If
  If String.IsNullOrEmpty(config("description")) Then
    config.Remove("description")
    config.Add("description", "Membershipprovider til TI's egenkontrol")
  End If
  MyBase.Initialize(name, config)
  pApplicationName = GetConfigValue(config("applicationName"), System.Web.Hosting.HostingEnvironment.ApplicationVirtualPath)
  pMaxInvalidPasswordAttempts = Convert.ToInt32(GetConfigValue(config("maxInvalidPasswordAttempts"), "5"))
  pPasswordAttemptWindow = Convert.ToInt32(GetConfigValue(config("passwordAttemptWindow"), "10"))
  pMinRequiredNonAlphanumericCharacters = Convert.ToInt32(GetConfigValue(config("minRequiredNonAlphanumericCharacters"), "1"))
  pMinRequiredPasswordLength = Convert.ToInt32(GetConfigValue(config("minRequiredPasswordLength"), "7"))
  pPasswordStrengthRegularExpression = Convert.ToString(GetConfigValue(config("passwordStrengthRegularExpression"), ""))
  pEnablePasswordReset = Convert.ToBoolean(GetConfigValue(config("enablePasswordReset"), "true"))
  pEnablePasswordRetrieval = Convert.ToBoolean(GetConfigValue(config("enablePasswordRetrieval"), "true"))
  pRequiresQuestionAndAnswer = Convert.ToBoolean(GetConfigValue(config("requiresQuestionAndAnswer"), "false"))
  pRequiresUniqueEmail = Convert.ToBoolean(GetConfigValue(config("requiresUniqueEmail"), "true"))
  pWriteExceptionsToEventLog = Convert.ToBoolean(GetConfigValue(config("writeExceptionsToEventLog"), "true"))
  Dim temp_format As String = config("passwordFormat")
  If temp_format Is Nothing Then
    temp_format = "Clear"
  End If
  Select temp_format
  Case "Hashed"
    pPasswordFormat = MembershipPasswordFormat.Hashed
    ' break
  Case "Encrypted"
    pPasswordFormat = MembershipPasswordFormat.Encrypted
    ' break
  Case "Clear"
    pPasswordFormat = MembershipPasswordFormat.Clear
    ' break
  Case Else
    Throw New ProviderException("Password format not supported.")
  End Select
  Dim cfg As Configuration = WebConfigurationManager.OpenWebConfiguration(System.Web.Hosting.HostingEnvironment.ApplicationVirtualPath)
  machineKey = CType(cfg.GetSection("system.web/machineKey"), MachineKeySection)
End Sub

Private Function GetConfigValue(ByVal configValue As String, ByVal defaultValue As String) As String
  If String.IsNullOrEmpty(configValue) Then
    Return defaultValue
  End If
  Return configValue
End Function
Private pApplicationName As String
Private pEnablePasswordReset As Boolean
Private pEnablePasswordRetrieval As Boolean
Private pRequiresQuestionAndAnswer As Boolean
Private pRequiresUniqueEmail As Boolean
Private pMaxInvalidPasswordAttempts As Integer
Private pPasswordAttemptWindow As Integer
Private pPasswordFormat As MembershipPasswordFormat

Public Overloads Overrides Property ApplicationName() As String
  Get
    Return pApplicationName
  End Get
  Set
    pApplicationName = value
  End Set
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property EnablePasswordReset() As Boolean
  Get
    Return pEnablePasswordReset
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property EnablePasswordRetrieval() As Boolean
  Get
    Return pEnablePasswordRetrieval
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property RequiresQuestionAndAnswer() As Boolean
  Get
    Return pRequiresQuestionAndAnswer
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property RequiresUniqueEmail() As Boolean
  Get
    Return pRequiresUniqueEmail
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property MaxInvalidPasswordAttempts() As Integer
  Get
    Return pMaxInvalidPasswordAttempts
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property PasswordAttemptWindow() As Integer
  Get
    Return pPasswordAttemptWindow
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property PasswordFormat() As MembershipPasswordFormat
  Get
    Return pPasswordFormat
  End Get
End Property
Private pMinRequiredNonAlphanumericCharacters As Integer

Public Overloads Overrides ReadOnly Property MinRequiredNonAlphanumericCharacters() As Integer
  Get
    Return pMinRequiredNonAlphanumericCharacters
  End Get
End Property
Private pMinRequiredPasswordLength As Integer

Public Overloads Overrides ReadOnly Property MinRequiredPasswordLength() As Integer
  Get
    Return pMinRequiredPasswordLength
  End Get
End Property
Private pPasswordStrengthRegularExpression As String

Public Overloads Overrides ReadOnly Property PasswordStrengthRegularExpression() As String
  Get
    Return pPasswordStrengthRegularExpression
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides Function ChangePassword(ByVal username As String, ByVal oldPwd As String, ByVal newPwd As String) As Boolean
  Dim args As ValidatePasswordEventArgs = New ValidatePasswordEventArgs(username, newPwd, True)
  OnValidatingPassword(args)
  If args.Cancel Then
    If Not (args.FailureInformation Is Nothing) Then
      Throw args.FailureInformation
    Else
      Throw New MembershipPasswordException("Change password canceled due to new password validation failure.")
    End If
  If Bruger.SkiftPassword(username, newPwd) Then
    Return True
  Else
    Return False
  End If
End Function

Public Overloads Overrides Function ChangePasswordQuestionAndAnswer(ByVal username As String, ByVal password As String, ByVal newPasswordQuestion As String, ByVal newPasswordAnswer As String) As Boolean
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function CreateUser(ByVal username As String, ByVal password As String, ByVal email As String, ByVal passwordQuestion As String, ByVal passwordAnswer As String, ByVal isApproved As Boolean, ByVal providerUserKey As Object, ByRef status As MembershipCreateStatus) As MembershipUser
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function DeleteUser(ByVal username As String, ByVal deleteAllRelatedData As Boolean) As Boolean
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetAllUsers(ByVal pageIndex As Integer, ByVal pageSize As Integer, ByRef totalRecords As Integer) As MembershipUserCollection
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetNumberOfUsersOnline() As Integer
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetUser(ByVal username As String, ByVal userIsOnline As Boolean) As MembershipUser
  ' Using
  Dim ds As DataSet = Bruger.FindBrugerInfoMedBrugerNavn(username)
  Try
      Dim dr As DataRow = ds.Tables(0).Rows(0)
      Dim u As MembershipUser = New MembershipUser(Me.Name, dr("BrugerNavn").ToString, dr("BrugerID"), dr("Email").ToString, "", "", True, False, DateTime.Now, DateTime.Now, DateTime.Now, DateTime.Now, DateTime.Now)
      Return u
    Catch e As Exception
      WriteToEventLog(e, "GetUser")
      Return Nothing
    End Try
  Finally
    CType(ds, IDisposable).Dispose()
  End Try
End Function

Public Overloads Overrides Function GetUser(ByVal providerUserKey As Object, ByVal userIsOnline As Boolean) As MembershipUser
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function UnlockUser(ByVal username As String) As Boolean
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetUserNameByEmail(ByVal email As String) As String
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function ResetPassword(ByVal username As String, ByVal answer As String) As String
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Sub UpdateUser(ByVal user As MembershipUser)
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Sub

Public Overloads Overrides Function ValidateUser(ByVal username As String, ByVal password As String) As Boolean
  username = HttpUtility.HtmlEncode(username)
  password = HttpUtility.HtmlEncode(password)
  If Not (Bruger.ValiderLogind(username, password, HttpContext.Current.Request.UserHostAddress) = -1) Then
    Return True
  Else
    Return False
  End If
End Function

Public Overloads Overrides Function FindUsersByName(ByVal usernameToMatch As String, ByVal pageIndex As Integer, ByVal pageSize As Integer, ByRef totalRecords As Integer) As MembershipUserCollection
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function FindUsersByEmail(ByVal emailToMatch As String, ByVal pageIndex As Integer, ByVal pageSize As Integer, ByRef totalRecords As Integer) As MembershipUserCollection
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetPassword(ByVal username As String, ByVal answer As String) As String
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Private Sub WriteToEventLog(ByVal e As Exception, ByVal action As String)
  Dim log As EventLog = New EventLog
  log.Source = eventSource
  log.Log = eventLog
  Dim message As String = "An exception occurred communicating with the data source." & Microsoft.VisualBasic.Chr(10) & "" & Microsoft.VisualBasic.Chr(10) & ""
  message += "Action: " + action + "" & Microsoft.VisualBasic.Chr(10) & "" & Microsoft.VisualBasic.Chr(10) & ""
  message += "Exception: " + e.ToString
  log.WriteEntry(message)
End Sub
End Class
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 09:25 #4
her er en role provider:
Imports System
Imports System.Data
Imports System.Configuration
Imports System.Web
Imports System.Web.Security
Imports System.Web.UI
Imports System.Web.UI.WebControls
Imports System.Web.UI.WebControls.WebParts
Imports System.Web.UI.HtmlControls

Public Class MyCustomRoleProvider
Inherits SqlRoleProvider

Public Overloads Overrides Sub Initialize(ByVal name As String, ByVal config As System.Collections.Specialized.NameValueCollection)
End Sub

Public Overloads Overrides Sub CreateRole(ByVal roleName As String)
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Sub

Public Overloads Overrides Function DeleteRole(ByVal roleName As String, ByVal throwOnPopulatedRole As Boolean) As Boolean
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Sub AddUsersToRoles(ByVal usernames As String(), ByVal roleNames As String())
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Sub

Public Overloads Overrides Property ApplicationName() As String
  Get
    Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
  End Get
  Set
    Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
  End Set
End Property

Public Overloads Overrides ReadOnly Property Description() As String
  Get
    Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides Function Equals(ByVal obj As Object) As Boolean
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function FindUsersInRole(ByVal roleName As String, ByVal usernameToMatch As String) As String()
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetAllRoles() As String()
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetHashCode() As Integer
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function GetRolesForUser(ByVal username As String) As String()
  Dim userdata As String = ""
  Dim accesslevel As Integer = Bruger.HentAdgangsNiveauID(HttpUtility.HtmlEncode(username))
  Select accesslevel
  Case 1
    userdata = "Mekaniker"
    ' break
  Case 2
    userdata = "Mekaniker,Bruger"
    ' break
  Case 3
    userdata = "Mekaniker,Bruger,Egenkontrollør"
    ' break
  Case 4
    userdata = "Mekaniker,Bruger,Egenkontrollør,Ti_Kontrollør"
    ' break
  Case 5
    userdata = "Mekaniker,Bruger,Egenkontrollør,Ti_Kontrollør,Admin"
    ' break
  End Select
  Dim roles As String() = userdata.Split(","C)
  Return roles
End Function

Public Overloads Overrides Function GetUsersInRole(ByVal roleName As String) As String()
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function IsUserInRole(ByVal username As String, ByVal roleName As String) As Boolean
  Return Bruger.IsUserInRole(username, roleName)
End Function

Public Overloads Overrides ReadOnly Property Name() As String
  Get
    Return "MyCustomRoleProvider"
  End Get
End Property

Public Overloads Overrides Sub RemoveUsersFromRoles(ByVal usernames As String(), ByVal roleNames As String())
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Sub

Public Overloads Overrides Function RoleExists(ByVal roleName As String) As Boolean
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function

Public Overloads Overrides Function ToString() As String
  Throw New Exception("The method or operation is not implemented.")
End Function
End Class
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 09:25 #5
for at bruge den custom membership provider tilføjer jeg følgende i min web.config:

    <membership defaultProvider="TIMemberShipProvider" userIsOnlineTimeWindow="15">

      <providers>

        <add
          name="TIMemberShipProvider"
          type="TIMemberShipProvider"
          connectionStringName="ConnectionString"
          enablePasswordRetrieval="true"
          enablePasswordReset="false"
          requiresQuestionAndAnswer="false"
          writeExceptionsToEventLog="true" />

      </providers>
    </membership>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 09:26 #6
For role provider:
<roleManager enabled="true" defaultProvider="MyCustomRoleProvider" domain="" cacheRolesInCookie="true">
            <providers>
                <add name="MyCustomRoleProvider" type="MyCustomRoleProvider"/>
            </providers>
        </roleManager>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 09:29 #7
I begge providers er det meste af koden standard undtagen i få metoder hvor jeg laver kald til en klasse kaldet bruger.
Her er nogle shared metoder som laver validering af brugernavn og password.
f.eks:
username = HttpUtility.HtmlEncode(username)
  password = HttpUtility.HtmlEncode(password)
  If Not (Bruger.ValiderLogind(username, password, HttpContext.Current.Request.UserHostAddress) = -1) Then
    Return True
  Else
    Return False
  End If

Min login side er næsten standard og jeg bruger en login kontrol.
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 09:39 #8
okay... Så din "Bruger"-klasse er altså en der minder om min "Person" eller hvad?
Hvilken en af de klasser skal svare til hvilken af mine? Eller er jeg bare lidt forvirret...
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 09:47 #9
Eller du bruger måske "Bruger" ligesom "User"-objektet... Eller kan man overhovedet det?
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 10:10 #10
Jeg tror aldrig jeg har fattet meningen med en Role Provider... Mit problem er jo netop at jeg ikke kan adskille brugerne i nogle simple adskildte "roller".

Hvis vi nu snakker helt overordnet... Hvad gør de klasser hver især...?
Jeg går ud fra det er MemberShipProvideren der står for at kalde ValidateUser når man logger ind fra et <asp:Login>-tag - Det er jo sådan set fuldstændig perfekt!

Men det er mere det her med hvordan jeg så beskytter siderne jeg ikke helt forstår...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 10:22 #11
Min bruger er lignende din person klasse.
I min roleprovider til deler jeg brugeren et array af roller.
Det er ikke sådan at hver person har en rolle men er medlem af en række forskellige roller.
Hvordan styrer du adgangen til de enkelte sider ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 10:24 #12
Membership provideren er meget basal og står stortset kun for at skifte password og validerer password på en bruger og hente lidt brugerinfo.
Som du kan se er der mange metoder som ikke er implementeret.
Roleprovideren til deler brugeren en række roller og indeholder en metode til at spørge om en bruger er i en bestemt rolle.
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 10:32 #13
Okay.
Mit problem her bliver at, som jeg skrev i toppen, at jeg ikke kan nøjes med en "rolle"-parameter for at beskrive brugerstrukturen - Jeg behøver hele 3!
Den måde jeg gjorde i gamle dage (ASP.Classic) var at i toppen af siden at lave forskellige tjek på Person.Status og Person.Er().
F.eks:
<%
If Not (Person.Status = 1 And Person.Er("Formand","Bestyrelsen")) Then
    Response.Redirect("/Login_IngenAdgang.asp")
End If
%>

Dette kunne være en måde jeg tjekkede på, på den gamle ASP.Classic side... Og jeg har også nu behov for at kunne tjekke på alle disse tre parametre...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 10:37 #14
Person.Status = 1 er det en som siger om personen er aktiv eller ej ?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 10:48 #15
Har en bruger i dit system en række roller ? og er siderne beskyttet af en rolle eller en kombination af roller ?
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 10:57 #16
Person.Status er nok det der kommer tættest på et decideret rolle-system... Den indeholder om personen er Webmaster, Powerbruger osv... Altså en overordnet status. Dertil kommer så de to andre parametre, som kan kombineres på alle mulige måder, så det er en kombination af mange "roller" som hver person har.
F.eks. kan en person være leder i én afdeling, medlem i en anden og desuden være formand for bestyrelsen... (Tænkt eksempel)
Giver det mening?
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 10:58 #17
Siderne skal også beskyttes til en kombination af roller.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 11:08 #18
hmm det lyder mildest talt en anelse bøvlet.
Hvis det var optil mig ville jeg ændre lidt i det så jeg havde
BestyrelsesFormand
BestyrelsesMedlem
AfdelingLeder
osv.
Hvis man er BestyrelsesFormand har man også automatisk rolen BestyrelsesMedlem osv.
Jeg tror ikke du kan bruge det indbyggede rolle system på den måde du gjorde i asp.
Kan hvis du laver
If Not (Person.Status = 1 And Person.Er("Formand","Bestyrelsen")) Then
    Response.Redirect("/Login_IngenAdgang.asp")
End If
i page_load af hver side.
Men det er ikke en måde jeg ville gøre det på.

Mht log ind kan du sagtens bruge den membershipprovider jeg har vist dig( i modificeret form.).
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 11:23 #19
Problemet er bare at sådan kan man desværre ikke bryde det op... Det er en meget "flad" organisation, dvs. der er mange uafhængige grene i strukturen og mulighed for at være med i flere på en gang.
Men jeg vil lige rode lidt mere med den side af det og så vende tilbage...

Hvordan beskytter du egentlig dine sider? Er det noget med at skrive noget i web.config?
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 11:38 #20
Hvordan ser din Bruger.ValiderLogind ud?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 12:21 #21
ja typisk laver jeg noget i web.config på denne måde:
<location path="Kontakt.aspx">
        <system.web>
            <authorization>
                <allow roles="Egenkontrollør,User,Administrator"/>
                <deny users="*"/>
            </authorization>
        </system.web>
    </location>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 12:22 #22
//metode som bruges til at validerer at det indtastede brugenavn og password
    //giver adgang til siden.
    public static int ValiderLogind(string brugernavn, string password, string ip)
    {
        int rowsAffected;
        //Definer parameterne til den storedprocedure
        SqlParameter[] parameters = {
                                            new SqlParameter("@BrugerNavn",SqlDbType.VarChar, 50),
                                            new SqlParameter("@Password", SqlDbType.VarChar, 50),
                                            new SqlParameter("@IP", SqlDbType .VarChar, 25),
                                            new SqlParameter("@BrugerID", SqlDbType.Int, 4)
                                        };
        //gem de indkommende værdier i parameterne
        parameters[0].Value = brugernavn;
        parameters[1].Value = password;
        parameters[2].Value = ip;
        parameters[3].Direction = ParameterDirection.Output;
        try
        {
            //forsøg at afvikle den stored procedure og returner enten brugerid eller -1
            DbHandler dbha = new DbHandler(ConfigurationManager.ConnectionStrings["ConnectionString"].ConnectionString);
            dbha.RunProcedure("SP_Bruger_ValiderLogind", parameters, out rowsAffected);
            return (int)parameters[3].Value;
        }
        catch (Exception e)
        {
            //hvis der er en fejl udskrives denne
            Fejl.OpretNyFejl(int.Parse(HttpContext.Current.Profile.GetPropertyValue("BrugerInfo.BrugerID").ToString()), e);
            //og -1 returneres
            return -1;
        }

Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 12:26 #23
<allow roles="Egenkontrollør,User,Administrator"/>
Allow roles tillader at en person i enten rollen Egenkontrollør, User og Administrator har adgang.
Avatar billede killer_r Nybegynder
22. maj 2007 - 13:15 #24
Okay... Jeg bliver desværre nød til at smutte et stykke tid... Men jeg vender frygteligt tilbage en af de næste dage...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
22. maj 2007 - 13:31 #25
oki snakkes.
Avatar billede killer_r Nybegynder
27. maj 2007 - 14:04 #26
Hej igen!
Nu har jeg tænkt lidt over om det er muligt at kunne opdele mine brugere i nogle roller der ville passe på et sådant system... Og det tror jeg måske godt vil kunne lade sig gøre langt hen af vejen... Det eneste problem er i et par få enkelt-tilfælde hvor en adgangen på en side skal begrænses til f.eks. rollen "Webmaster" plus et par specielle brugere der har nogle specielle egenskaber, men dog skal høre til den samme rolle som alle andre brugere. Lyder det kringlet, kan jeg godt forklare det lidt nærmere...

Men kan dette evt. løses ved at lave noget ala ASP.Classic-løsningen på de få sider hvor det er aktuelt. Altså noget lignende (skitse):
<script>
sub Page_Load()
if User.Status = 4 And Jeg.Er("Formand")
' Tillad at jeg ser siden alligevel...
end if
end sub
</script>

og så kunne man beskytte siden med
<allow roles="Webmaster" />

Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede killer_r Nybegynder
27. maj 2007 - 14:07 #27
Eller skal man vende den om...
Altså med :
<allow roles="Webmaster,Brugere" />
<script>
sub Page_load()
if Not User.Status = "Webmaster" And Not User.Er("Formand") then
' Jeg har ikke adgang... Send mig væk fra siden!
end if
end sub
</script>
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
27. maj 2007 - 16:57 #28
Du skal gøre noget med:
<allow roles="*" />
sub Page_load()
if Not User.Status = "Webmaster" And Not User.Er("Formand") then
' Jeg har ikke adgang... Send mig væk fra siden!
end if
end sub

Men den kan give problemer hvis du bruger en asp:menu.
Men eller er det en fin løsning.
Avatar billede killer_r Nybegynder
27. maj 2007 - 20:35 #29
Ja, for det kan ikke lade sig gøre at lave sådan noget
<allow roles="Webmaster" subrole="Formand" />
vel?

Den næste hurtle:
Hvordan kan jeg gøre så når en bruger logger ind bliver hans "Person" gemt f.eks. i User-objektet så det kan bruges f.eks. det vi lige snakkede om... Og den skal vel fjernes igen når brugeren logger ud...
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
27. maj 2007 - 20:46 #30
Hvis du gemmer person objektet i en session vil det få timeout på samme tid som din loginsession.
Avatar billede killer_r Nybegynder
27. maj 2007 - 22:02 #31
Ja, det var selvfølgelig en løsning... Men nu har de jo allerede lavet Page.User-objektet i ASP.NET der jo indeholder lidt af det samme, og så synes jeg det kunne være fedt hvis man ligesom kunne "udvide" User så den kommer til at indeholde alle de egenskaber fra "Person"-klassen... Er det ikke en god måde at gøre det på, eller hvad?
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
27. maj 2007 - 22:23 #32
Jo det er det.
Du kan også kigge på profile objektet hvor du kan lave dine egne properties og sætte dem.
Jeg har ikke selv prøvet at udvide user objektet.
Avatar billede dr_chaos Nybegynder
01. juni 2007 - 09:53 #33
Tillader mig lige at ligge et svar.
Spørg bare løs hvis der er mere :)
Avatar billede killer_r Nybegynder
02. august 2010 - 10:14 #34
Lukker