Avatar billede vesperillo Nybegynder
20. maj 2007 - 19:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad en MySQL database kan bruges til

Hej
Jeg påtænker at lave en database med MySQl til undervisningsbrug, men jeg er lidt i tvivl om hvad der ville være en god idé at lave en database om. Den der kan komme med de 5 bedste forslag til hvad en god db kan indeholde til folkeskolebrug får points.

Kan I forresten anbefale en god grundbog til MySQL?
Avatar billede ladyhawke Novice
20. maj 2007 - 19:12 #1
Forslag:
Bøger
DVD'er
Adresser
Opgaver/karakterer
Timer/skema

Bøger (forslag)
Start på MySQL (på dansk og MEGET basal)
Learning MySQL (fra O'Reilly)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. maj 2007 - 20:14 #2
Hvis man starter med en database over DVD-ere kommer man til at bruge meget tid på at lægge data ind - noget som i bund og grund er kedeligt, og dybt trivielt. Det sjove, der hvor de små grå hjerneceller kommer til at svede, er hvor man trækker data ud, i præcise selects fra en en enkelt tabel, eller en join mellem flere.

Jeg vil derfor foreslå at starte med et fyldigt datagrundlag, dvs. tabeller med masser af data, og en masse spændende forespørgsler.

Mit forslag er så til gengæld ikke synderligt konstruktivt, da jeg ikke kan give en henvisning til et sådant datagrundlag. ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. maj 2007 - 20:14 #3
Til undervisningsbrug, ville jeg nok lave noget udvidet adresse kartotek, her kommer du nemlig ind i normalisering på en relativ håndterbar måde hvis du f.eks. bruger postnumre. Et sådant eksempel er relativt enkelt at gå til, alle begreberne er velkendte, hvorfor også datavalidering er til at gå til
Avatar billede ladyhawke Novice
20. maj 2007 - 20:21 #4
nu blev der bedt om 5 forslag og vel ikke nævnt noget om at man ikke kunne lægge data i på forhånd?
Avatar billede vesperillo Nybegynder
10. marts 2008 - 16:11 #5
ladyhawke - gider du kaste et svar ind?