Avatar billede filia Juniormester
20. maj 2007 - 15:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

InDesign CS2 - fange objekter bagved

I InDesign CS2 kan man ikke flytte det bagvedliggende objekt på enkel vis, altså med musen/almindelige selection-tool.
Man kan markere det bagvedliggende med ctrl, men derpå skal det lægges øverst for at flytte, eller man kan flytte med piletasterne.
I gamle PageMaker kunne man med brug af ctrl både markere bagvedliggende objekter og tage fat i dem og flytte dem.
I InDesign CS kan man også markere med ctrl og derpå flytte, hvis man vel at mærke tager fat i kanten.

Det kan InDesign CS2 ikke. - ?

Jeg har prøvet med forskellige tillægstaster at holde fast i objektet, når det først er markeret, men uden held. Har også spurgt mig for flere steder, men også uden held.

Der, hvor jeg især har brug for funktionen, er det ikke smart at bruge lag, og låsning af positioner er heller ikke en løsning.
Det smarteste er klart at markere det bagvedliggende og derpå kunne tage fat i det, også uden at være nødt til at lægge øverst først. Hvilket dog er løsningen indtil videre. Foruden at bruge piletasterne.

Men kan det passe, at CS2 har 'glemt' denne funktion?

?:-)
Avatar billede casio Nybegynder
20. maj 2007 - 22:14 #1
Ved godt det ikke er 100% det du spørger om - men hvis ikke du finder en bedre løsning, kan man i hvert fald flytte med piletasterne, og så holde shift nede samtidig - så flytter den i nogle større ryk af gangen.
Avatar billede filia Juniormester
20. maj 2007 - 22:58 #2
Det ved jeg godt, men tak alligevel!
:-)
Avatar billede rolflagoni Nybegynder
24. maj 2007 - 18:01 #3
Når du har markeret objektet, skal du gribe i "midten" af det. Cursoren ændrer sig fra en pil med en firkant til en trekant, og så kan du flytte lige så tosset du vil uden at skulle ændre på rækkefølgen.

Rolf
Avatar billede filia Juniormester
26. maj 2007 - 01:30 #4
1000 tak!
Ja, ord er fattige i denne stund.
Hvor dejligt!
:-)
filia