Avatar billede cara-mint Nybegynder
18. maj 2007 - 09:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

JavaScript bliver ikke kørt?

Hejsa

Jeg har udviklet www.danskhistorie.dk som er en undervisningsportal til Historie i folkeskolen. På portalen har vi en masse quizzer. Se fx http://www.danskhistorie.dk/index.php?id=831

Qizzerne er lavet sådan, at man minimum skal svare på de 3 første spørgsmål, før det bliver muligt at trykke på knappen "Se rigtige svar".

Det er ikke kodet særlig kønt, men det er min opfattelse at det generelt virker efter hensigten:

<script type="text/javascript">
  var radio = true;
  function RadioButtonChecked(radio) {
    if(
      ((document.quizform.form0answer1.checked == true) || (document.quizform.form0answer2.checked == true) || (document.quizform.form0answer3.checked == true)) &&

      ((document.quizform.form1answer1.checked == true) || (document.quizform.form1answer2.checked == true) || (document.quizform.form1answer3.checked == true)) &&

      ((document.quizform.form2answer1.checked == true) || (document.quizform.form2answer2.checked == true) || (document.quizform.form2answer3.checked == true))) {

        document.getElementById("user_simplequiz_pi1[submit_button]").disabled = false;
      }
</script>

Scriptet bliver aktiveret af en onClick="RadioButtonChecked(radio);" på alle radioknapperne.

Problemet er, at jeg har en bruger som insisterer på at dette ikke fungerer for ham. Det bliver aldrig muligt for ham, at trykke på knappen. Han siger, at han har slået "Active-scripting" til i hans Explorer, så det kan ikke være derfor.

Er der nogen der kan give mig et forslag til hvad fejlen kan skyldes?

På forhånd tak!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 10:01 #1
Du kan ikke bruge getElementById på noget, der ikke har en id. (jo, ok da, i nogle enkelte browsere)
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2007 - 12:58 #2
<ole>

"Han siger, at han har slået "Active-scripting" til i hans Explorer" >> ja, der er mange former for ekstremsport  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2007 - 12:59 #3
- sorry, jeg troede lige, der stod ActiveX  ;oD
Avatar billede roenving Novice
18. maj 2007 - 13:33 #4
I hvert fald kan det forsimples en hel masse, og så kan det være, det bliver nemmere at overskue:

<script type="text/javascript">
  var radio = true;
  function RadioButtonChecked(f) {
    if(
      (f.form0answer1.checked || f.form0answer2.checked || f.form0answer3.checked) &&
      (f.form1answer1.checked || f.form1answer2.checked || f.form1answer3.checked) &&
      (f.form2answer1.checked || f.form2answer2.checked || f.form2answer3.checked) ){
        document.getElementById("user_simplequiz_pi1[submit_button]").disabled = false;
    }
</script>

onclick="RadioButtonChecked(this.form);"
Avatar billede benneharli Juniormester
18. maj 2007 - 17:24 #5
--> Jes
Ja det er så det man kalder overblik ;-)
Avatar billede cara-mint Nybegynder
18. maj 2007 - 17:30 #6
--> erikjacobsen
Godt set! Jeg har tilføjet et id til submit feltet. Brugeren giver forhåbentligt snart svar om, hvorvidt det har hjulpet.

--> roenving
Tak for dit input. Jeg vil rette min kode til efter din.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2007 - 17:57 #7
Nu lykkes det mig at få knappen vist - det gjorde jeg ikke før. Men jeg forstår ikke helt spørgsmål 2:

  2. Spørgsmål:
  Kan man lave økser af gevir?
    Ja.
    Nej.
    Ved ikke.

Jeg svarer "Ved ikke", og får på næste side at vide, at det er forkert. Og det overrasker mig, for "Ved ikke" er altså det rigtige svar, når jeg ikke ved om der skal svares "Ja" eller "Nej" !

;)
Avatar billede cara-mint Nybegynder
18. maj 2007 - 18:26 #8
--> erikjacobsen
LOL!! Ja det kan jeg selvfølgelig godt se.. Jeg må øve mig lidt på nogle bedre spørgsmål og svar.
Avatar billede benneharli Juniormester
22. maj 2007 - 10:47 #9
er det lukketid? ;-)
Avatar billede cara-mint Nybegynder
22. maj 2007 - 13:50 #10
--> erikjacobsen

Fedt! Brugeren har lige skrevet at alt er fjong, så de 200 point er dine, hvis du opretter et svar :o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. maj 2007 - 13:56 #11
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede cara-mint Nybegynder
22. maj 2007 - 14:25 #12
--> erikjacobsen
OK! Men tusind tak under alle omstændigheder :o)

--> roenving
I så fald vil jeg gerne give dig nogle point for at have forsimplet min kode :o)
Avatar billede roenving Novice
22. maj 2007 - 14:31 #13
Hrm, tjah, en 10-15 point er vel helt i orden ...

Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
22. maj 2007 - 14:46 #14
Tjah, min kommentar var ikke tilfældig, en mindre, men uvirksom forenkling af koden, skal zq ikke udløse 200 point ...

cara-mint: http://www.eksperten.dk/spm/779609
Avatar billede roenving Novice
22. maj 2007 - 15:02 #15
¡Muy bueno!
Avatar billede benneharli Juniormester
23. maj 2007 - 04:07 #16
Hallojsa... Der er styr paa grammatikken og det hele ;-) - (taenker paa det omvendte udraabstegn) - ¿Has vivido alguna vez en España, o tan solo es porque sabes ese tipo de cosas? ;-)
Avatar billede roenving Novice
23. maj 2007 - 07:43 #17
Tjah, jeg kan gætte, at dit spørgsmål har et eller andet med at leve i Spanien at gøre, og så er svaret negativt, men da jeg godt kan lide at variere mit sprog en anelse, og det spanske udtryk er rigtig godt (faktisk som oversat: skidegodt !-), synes jeg også, at jeg kan skrive det ordentligt (og så meget har jeg fattet af den spanske grammatik !-)