Avatar billede peturkirke Novice
16. maj 2007 - 15:08 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

automatisk restart af server

Jeg har behov for at restarte min server ca. 1 gang ugentligt. Og det vil jeg helst have gjort automatisk. Jeg har tænkt på f.eks. at lave en .bat fil, og shedule den ugentligt. Er det en god løsning, eller hvad er den bedste og mest stabile løsning ?

Hvis en .bat fil er godt, har i så et kode-eksempel ?
Avatar billede screem_brille Novice
16. maj 2007 - 15:37 #1
det kan du med shutdown commandoen, shutdown /r lukker maskinen ned og genstarter den.
Avatar billede peturkirke Novice
16. maj 2007 - 16:00 #2
hvordan skal bat-filen så helt konkret se ud ?
Avatar billede screem_brille Novice
16. maj 2007 - 16:26 #3
shutdown.exe -r -t 120 gem det som en bat fil (de 120 er i sekunder og er tiden fra scriptet køres til der lukkes ned, kan udelukkes)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 17:18 #4
Hvis det ER en windows 2000 server, så findes shutdown.exe ikke.
I så fald kan du bruge dette vbs script.

'*** Script Start ***
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:{impersonationLevel=impersonate,(Shutdown)}!\\.\root\cimv2")
Set colOperatingSystems = objWMIService.ExecQuery ("SELECT * FROM Win32_OperatingSystem")
For Each objOperatingSystem in colOperatingSystems
objOperatingSystem.Reboot()
Next
'*** Script Slut ***

:-)
Avatar billede peturkirke Novice
16. maj 2007 - 17:27 #5
tpo, skal det skrives i en .bat fil ?
Avatar billede screem_brille Novice
16. maj 2007 - 17:30 #6
nek det skal gemmes som vbs
Avatar billede maagen Nybegynder
16. maj 2007 - 19:15 #7
Hvis serveren bruges som terminal server vil jeg anbefale at bruge tsshutdn istedet for shutdown

et alternativ er at sætte serveren op til automatisk at installere opdateringer fra microsoftupdate eller wsus og automatisk genstarte efterfølgende...
Avatar billede screem_brille Novice
16. maj 2007 - 19:20 #8
det er bare upraktisk når MS kun udgiver opdateringer ca 1 gang om måneden ;) (og det skal være på uge basis)
Avatar billede peturkirke Novice
18. maj 2007 - 12:15 #9
tpo, du gav den rigtige løsning, screem brille hjalp så lidt med at fortælle at det skulle gemmes som vbs. Måske tpo skriver et svar, så fordeler jeg poengene ?
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2007 - 13:48 #10
:-)