Avatar billede asgrone Nybegynder
15. maj 2007 - 23:17 Der er 6 kommentarer

link til næste fil i rækken

Hej eksperter
Jeg har et problem med et PHP billedegalleri jeg er i gang med. Jeg vil gerne lave det sådan at der er sådan et "next image" link, som tager brugeren til det næste billede i galleriet, men problemet er at det næste billede i forespørgslen ikke nødvendigvis er det næste billede i galleriet.
Hvilke billeder som hører til galleriet er bestemt af en kolonne i databasen som hedder 'galleri', og alle billeder i f.eks. 'malerrier' galleriet har så 'malerri' stående i den kolonne.

Mit spørgsmål er: Hvordan laver jeg et link til det næste billede i galleriet, og også meget gerne til det forrige..?

Sig til hvis det ikke giver ordentlig mening det jeg skriver, så skal jeg gerne uddybe.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2007 - 23:30 #1
Du bliver nok nød til lige at vise lidt kode, så jeg i hvert fald kan se dine udtræk.

Har hvert billede et id?

Så laver du et udtræk:
$next = "SELECT MIN(billedID) FROM galleri WHERE billedID > ".$_GET['billedID']." LIMIT 0, 1";

$back = "SELECT MAX(billedID) FROM galleri WHERE billedID < ".$_GET['billedID']." LIMIT 0, 1";
Avatar billede asgrone Nybegynder
15. maj 2007 - 23:59 #2
det du skriver virker meget rigtigt, men jeg kan ikke lige få det til at virke.
min nuværende forespørgsel ser således ud:
mysql_select_db($database_opkobling, $opkobling);
$query_file = sprintf("SELECT * FROM files WHERE id = $_GET['viewfile']);
$file = mysql_query($query_file, $opkobling) or die(mysql_error());
$row_file = mysql_fetch_assoc($file);

...

jeg kunne forestille mig at man skulle lave noget i den her retning:
$back = "SELECT MAX(id) FROM files WHERE id < ".$_GET['viewfile']." LIMIT 0, 1 WHERE projectid = $projectid";
$back_query = mysql_query($back, $opkobling) or die(mysql_error());
$row_backfile = mysql_fetch_assoc($back_query);
Avatar billede asgrone Nybegynder
16. maj 2007 - 00:00 #3
altså ikke i stedet for min nuværende, men bare for at finde det næste billede i rækken.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 00:21 #4
Men hvad siger den af fejl?
Prøv men denne i stedet, har ikke rettet noget af betydning men er mere korrekt.
$back = "SELECT MAX(id) as previous FROM files WHERE id < ".$_GET['viewfile']." LIMIT 0, 1 WHERE projectid = ".$projectid;
Avatar billede asgrone Nybegynder
16. maj 2007 - 01:01 #5
hey jeg fandt ud af det, mange tak for hjælpen!
skriv et svar..
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 01:07 #6
Super duber.
Menes man kan lave dem begge i en.
$back = "SELECT MAX(id) as previous FROM files WHERE id < ".$_GET['viewfile']." LIMIT 0, 1 WHERE projectid = ".$projectid"; SELECT MIN(id) as next FROM files WHERE id > ".$_GET['viewfile']." LIMIT 0, 1 WHERE projectid = ".$projectid";

Prøv en gang ellers så må du lave 2