Avatar billede neoman Novice
15. maj 2007 - 17:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SELECT MED IN ,hvor IN-listen er en parameter

Jeg har, skematisk, en SELECT som følger:

SELECT item, itemDate FROM items WHERE itemDate IN (date1, date2,date3)

Listen med date1, date2..dateN dækker faktisk over nogle joins/sub-selects osv, i princippet som her:

SELECT item, itemDate FROM items WHERE itemDate IN (SELECT someDate  FROM  table2 WHERE ..en masse betingelser)

Eftersom jeg har en del af disse selects, og sagtens kan lave en liste af de interessante datoer someDate en gang for alle, så vil jeg gerne vide om man kan overføre en hel liste vha en parameter som f.eks. her :

SELECT item, itemDate FROM items WHERE itemDate IN @param1
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2007 - 17:58 #1
det mener jeg ikke at du kan

parameter = atomisk vaerdi
Avatar billede neoman Novice
15. maj 2007 - 18:13 #2
Nu har jeg lige bevidnet nogen bruge en parameter (string) til at sende hele dele af en hel SQL-sætning - men var lidt betænkelig ved proceduren :)

Jeg bruger TableAdapters - og så vidt jeg kan se, så kan jeg ikke direkte selv lave en passende SQL-sætning i min kode (således at den kunne inkludere den ønskede liste).

Mao : jeg SKAL leve med alle mine joins/subselects? eller findes der en anden metode ?
Avatar billede neoman Novice
15. maj 2007 - 18:14 #3
Jeg havde en forestilling om
@param = "(date1, date2....osv)"
Avatar billede neoman Novice
15. maj 2007 - 18:16 #4
Kan man så sende en hel collection af parametre afsted på nogen måde ??
Avatar billede neoman Novice
15. maj 2007 - 18:42 #5
Ok - jeg kan ikke sidde fast i dette her men skal klø på. Ale mine eksperimenter med tableadapteren bekræfter dit (arne_v) egentligt ret logiske syn på sagen, så læg venligst et svar:)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2007 - 18:54 #6
jeg mener at eneste maade du kan sende flere vaerdier er at pakke det i en SP og
kalde EXEC - jeg gaetter paa at det er hvad du har set

og det er jo ikke en aegte parameter - det er dynamisk SQL - bare udfra en
String der sendes til en SP
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2007 - 18:54 #7
og et svar
Avatar billede neoman Novice
15. maj 2007 - 18:57 #8
takker