Avatar billede mikmakmuk Nybegynder
15. maj 2007 - 14:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Focus på submit

Hej Eksperter,

Jeg har et lidt irriterende problem. Af en eller anden grund bliver min form ikke submittet når jeg trykker return

<form name="minform" action="index.jsp" method="post" onsubmit="return valideremail(this);">
<input type="hidden" name="testing" value="" />
<input type="text" name="email" style="width:300px;">
<input type="submit" name="indsaet" value="Send" onclick="this.form.testing.value='abc';" />
</form>
Avatar billede phliplip Nybegynder
15. maj 2007 - 15:08 #1
Så er det vel fordi den ikke kan validere den indtastede email adresse...
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2007 - 13:18 #2
<ole>

- men husk, at syntaksen:
    this.form.testing.value

- ikke kan anvendes indenfor XHTML. Måske, du ligeså godt kan skrive HTML4.01, som jo er den seneste færdige markup-standard  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede smirnoff Nybegynder
18. maj 2007 - 12:17 #3
hmm - er det ikke noget med at det kommer an på DOCTYPE'en, hvordan XHTML opfattes af browseren .. og dermed også scripts??
Avatar billede roenving Novice
18. maj 2007 - 14:05 #4
mime-typen ...
Avatar billede olebole Juniormester
18. maj 2007 - 15:00 #5
"det kommer an på DOCTYPE'en, hvordan XHTML opfattes af browseren" >> Både og ...  =)

Dels er det - som roenving anfører - MIME-typen og ikke DTD'en, der er afgørende. Men når man skriver XHTML, giver det jo kun mening, hvis koden efterfølgende tolkes som XHTML.

Det er dog korrekt, at når XHTML tolkes som HTML, så kan man godt scripte mod HTML ... men hvorfor i alverden skrive noget XHTML-lignende kode, hvis det alligevel tolkes som HTML?  ;o)

I virkeligheden er der ikke så meget forskel på scripting under HTML og XHTML. Siden W3C's 'DOM Level 1' - som kom engang i 1998/1999 - har man skulle scripte anderledes ... det er der bare ikke så mange, der har fundet ud af.

Problemet er, at vi i alle årene, siden 'DOM Level 1' udkom, ikke - som standarden foreskriver - har fået returneret en DOM-node med f.eks. document.getElementById.
I stedet har vi fået returneret en 'hDtOmMl-EnLoEdMeENT' ... en bastard mellem en DOM-node og et HTML-element!
Det vil ikke ske den dag, browserne endelig begynder at understøtte X(HT)ML korrekt  =)

Til den tid, vil vi få returneret en ægte DOM-node og sådan én har ikke alle de 'gamle' properties på sit tilhørende JS-objekt. Langt de fleste skal hentes/sættes med getAttribute/setAttribute.
Avatar billede smirnoff Nybegynder
19. maj 2007 - 13:58 #6
jeg skal ikke gøre mig klog på XHTMl, men jeg sad og rodede med det i firefox forleden - og det virkede uden probs med DTD-transitional og mime-type=text/xml .. men i IE 6 kun viste et dom-træ .. så jeg endte med at lave en mime-type til text/html og resultatet bliver som du siger ... hvorfor lave XHTML :)

- jeg går udfra at FF - selvom den parser XHTML som xml - så stadig tillægger alle noder (gamle)dom-properties ...
Avatar billede mikmakmuk Nybegynder
13. juni 2007 - 09:44 #7
lukker :-)
Avatar billede olebole Juniormester
13. juni 2007 - 12:42 #8
smirnoff >> XHTML1.0-Transitional parses _aldrig_ som X(HT)ML ... heller ikke i FF. Den version vil _altid_ parses som HTML i alle browsere  ;o)