Avatar billede ecpower Nybegynder
14. maj 2007 - 22:13 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan man få MS SQL 2000 til at oprette en folder

Hej
Findes der en funktion der kan oprette en ny folder i det almindelige filsti system, enten på den samme server eller endnu bedre på en anden server I AD. I forbindelse med at jeg opdaterer rækkerne i en tabel kunne jeg tænke mig at oprette en folder feks. X:\mitshare\minfolder\unikt_nummer_fra_rækken. ?
Folderen skulle bruges til at gemme billeder og dokumenter i underlige formater som man så kan linke til fra et felt med navnet på stien.
Avatar billede driis Nybegynder
14. maj 2007 - 22:45 #1
Ja, med xp_cmdshell:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa260689(SQL.80).aspx

Alt efter hvordan du bruger den, skal du selvfølgelig tænke over sikkerhedsimplikationerne ved at give databaseserveren lov at udføre kommandoer i filsystemet.

Proceduren har per default kun execute permission for sysadmin rollen. Så for at bruge den, skal du nok tildele execute permission for proceduren til den bruger, du anvender.
(Altsammen er mere detaljeret forklaret i linket herover).
Avatar billede ecpower Nybegynder
15. maj 2007 - 10:23 #2
Tak, det ser ud til at være denne løsning jeg skal bruge, men hvordan får jeg den til at sætte ID'et fra rækken som navn på folderen. Det skal måske siges at på det tidspunkt jeg påtænker at oprette folderen kan der godt være flere rækker der skal behandles?
Avatar billede driis Nybegynder
15. maj 2007 - 18:29 #3
Du er nødt til at "bygge" den streng der skal køres , ved hjælp af nogle queries, og så kalde xp_cmdshell med den.

Dette er utestet, men giver dig nok en idé om hvor du skal hen af:

DECLARE @cmd AS NVARCHAR(500)
SELECT @cmd = 'mkdir C:\Stuff\Rows\' + CAST(rowid AS NVARCHAR(20)) WHERE rowid = 123123;
EXEC xp_cmdshell @cmd
Avatar billede ecpower Nybegynder
15. maj 2007 - 19:29 #4
Ja den opskrift virker perfekt, tak for hjælpen