Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
14. maj 2007 - 17:10 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ajax script (Reloader)

Hej Eksperter :)

Er der nogle som sider inde med et Ajax script som gør den loader 24/7 uden lyd eller klik i billedet ?

Den skal helst virke i både IE og FF ;)
Avatar billede roenving Novice
14. maj 2007 - 17:16 #1
Hvad mener du med 24/7 ?-)
Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
14. maj 2007 - 22:20 #2
24 timer i døgnet 7 dage om ugen =)
Avatar billede roenving Novice
14. maj 2007 - 22:35 #3
Øeh, og hvadfor skal de reloade i døgndrift, brugerne er vel ikke på hele tiden ?-)

-- men javascript har jo setTimeout, som kan udføre noget efter et vis tid, og setInterval, der gentagne gange kan udføre noget med et bestemt interval, måske det er det, du søger ...
Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
15. maj 2007 - 12:00 #4
Jeg ved man i sproget Ajax har mulighed for at lave en reloader som loader konstant som gør det helt uden klik eller blink.
Avatar billede olebole Juniormester
15. maj 2007 - 14:18 #5
<ole>

Ja, det kan man sådan set godt ... omend det er vanskeligt at se, hvad i alverden, man skulle bruge det til  =)

Problemet er ikke, hvad _man_ kan - men hvad _du_ kan. At skrive applikationer, der ikke skal reloades, kræver betydelig mere viden/kunnen end alm. løsninger, hvor der reloades. Pludselig skal man til at forholde sig til, hvordan den enkelte browser disponerer hukommelse, m.m.m.

- men, som roenving er inde på, må du oplyse meget mere, hvis du ønsker hjælp  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
15. maj 2007 - 14:19 #6
- og så er AJAX iøvrigt ikke et sprog, men en teknik, som involverer flere sprog og teknologier (primært: JavaScript, XMLHttpRequests og DOM)
Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
15. maj 2007 - 16:16 #7
Okay ^^,

Jeg skal bruge det til en chat hvor der KONSTANT skal reloades, det vil sige 0% vente tid til du kan se det nye som ser skrevet ;)

Og JEP det er nødvændigt den reloades 24/7 og uden blink og klik ;)
Avatar billede roenving Novice
15. maj 2007 - 17:14 #8
Du kan med ajax hente de aktuelle tilgængelige chatbeskeder så ofte, som du 'gider', men du skal også tænke på, at der hver gang skal være tid til at browseren kan sende og modtage, og ikke mindst skal du tænke på, at din server skal være i stand til at imødekomme alle de requests ...

-- hvis der f.eks. er 100 chattere online, og du forsøger at opdatere hvert sekund, skal serveren altså 6000 gange hvert minut være i stand til at besvare en request, du får nok ingen udbydere til at acceptere det, og hvis du selv hoster, vil serveren garanteret begynde at hoste !o]

-- du kan så tage noget load fra serveren ved at cache (og det skal du helt sikkert under alle omstændigheder !-), men brugeren skal jo alligevel nå at læse hver besked, og at afsætte 10 sekunder til det, eller til at opdage, at der ikke er noget nyt, er zq helt rimeligt ...

-- men hvad så, hvis det lykkes dig at få 1000 chattere online ...

-- du er nødt til at angive et interval, der er realistisk, jo flere tråde, du kører i din chat, jo længere interval, så den samlede load på serveren kan balanceres mest muligt med en fornuftig brug af caching !-)
Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
15. maj 2007 - 19:16 #9
Nå ja men bare den gør det inden for 2 til 3 sek ! ;)
Avatar billede olebole Juniormester
16. maj 2007 - 13:02 #10
2-3 sekunder kræver sandelig også en potent server - selv med forholdsvis få simultane brugere! Hvis du ikke har din egen server, skal du nok rådføre dig med din udbyder ... de fleste forbyder af samme årsag chat-applikationer  ;o)
Avatar billede zurekk Nybegynder
20. maj 2007 - 04:57 #11
Dette er ikke for at være en skid.

Men ole og roenving, tror han spurgte efter et script, ikke hvor smart det er at bruge det :)
Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
20. maj 2007 - 10:24 #12
Du har ret ;)
Avatar billede olebole Juniormester
21. maj 2007 - 12:05 #13
Hverken roenving eller jeg har lyst til at katalysere dårlig kodning, så derfor får han gode råd i stedet for dårlige scripts. Det er der vel ikke noget mærkeligt i ... eller ...?
Avatar billede nikolaj2300 Nybegynder
29. maj 2007 - 18:41 #14
Svar