Avatar billede submitt Nybegynder
14. maj 2007 - 13:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Alfabetisk rækkefølge - med lille krølle på halen

Nogen der kan hjælpe med en SQL-sætning til nedenstående?

Jeg har en liste med en række navn (eksempelvis Anne, Else, Frederikke, Yrsa, Åse osv.). Dem vil jeg gerne have listet op i alfabetisk rækkefølge. Men – på den samme liste har jeg også en række numre som alle består af et E efterfulgt af 3-4 cifre (lad os kalde dem e-numre). Alle e-numrene skal liste til sidst på min liste. Dvs. at E1234 skal komme efter f.eks. Åse. Alle e-numrene skal desuden listes med det laveste nummer øverst således at E999 kommer før E1000.

Eksempel på den færdige løsning:

Anne
Else
Frederikke
Yrsa
Åse
E79
E199
E999
E1000

På forhånd mange tak 
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. maj 2007 - 14:05 #1
Noget i stil med det her... (utestet!)

SELECT navn FROM tabel WHERE navn NOT RLIKE '^E[0-9]+$' ORDER BY navn UNION SELECT navn FROM tabel WHERE navn RLIKE '^E[0-9]+$' ORDER BY CAST(SUBSTR(navn, 2) AS UNSIGNED)
Avatar billede submitt Nybegynder
14. maj 2007 - 15:17 #2
Hej pidgeot. Der var lige lidt småfejl i din kode, men princippet var godt nok, og med din hjælp har jeg nu fået det til at virke. Tusind tak for hjælpen. Hermed point.
Avatar billede editone Nybegynder
14. maj 2007 - 15:18 #3
Post lige koden du har lavet så submitt
Avatar billede submitt Nybegynder
14. maj 2007 - 15:18 #4
Ups - det kunne jeg ikke. Send lige et svar.
Avatar billede submitt Nybegynder
14. maj 2007 - 15:39 #5
(SELECT * FROM table WHERE name NOT RLIKE '^E[0-9]+$' ) UNION (SELECT * FROM table WHERE name RLIKE '^E[0-9]+$’) ORDER BY CAST(SUBSTR(name, 2) AS UNSIGNED),xxx ASC
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. maj 2007 - 15:51 #6
Værsgo :)