Avatar billede hablablab Nybegynder
13. maj 2007 - 15:15 Der er 1 løsning

Skift farve i tegneprogram

Hej,
Jeg har siddet og prøvet at lave et tegneprogram i VB 2005.
Jeg har denne her funktion til når man holder venstre museknap nede:

Private Sub Form1_MouseMove(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles Me.MouseMove
        If Not tegning Then Exit Sub
        Dim grafik As Graphics = Me.CreateGraphics
        grafik.DrawLine(Pens.Black, punkt, New Point(e.X, e.Y))
        punkt = New Point(e.X, e.Y)
End Sub

Jeg har følgende definationer i toppen af programmet:

    Dim tegning As Boolean = False
    Dim punkt As Point = Nothing

Mit spørgsmål lyder så på; hvordan kan jeg ændre farven fra sort til f.eks. rød når programmet kører? Altså når jeg trykker på en knap, så skal den ændre farven.
Avatar billede hablablab Nybegynder
13. maj 2007 - 17:10 #1
Jeg har fundet ud af det.

Jeg skriver bare:
Dim color As Pen = Pens.Black

og så ændre jeg:
grafik.DrawLine(color, punkt, New Point(e.X, e.Y))
        punkt = New Point(e.X, e.Y)

og laver en knap der hedder:
Private Sub Blå_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Blå.Click
        color = Pens.Blue
    End Sub