Avatar billede mattias.dk Nybegynder
12. maj 2007 - 16:45 Der er 6 kommentarer

Knap i knap

Hey!

Sidder med et problem som kort sagt går ud på at jeg har problemer med at få en knap til at virke i et movieclip som i forvejen er en knap - jeg lægger knap1 i movieclippet i sit eget layer over selve kortet, men da kortet i sig selv jo er en stor knap, så virker det ikke - den opfatter knap1 som en del af movieclippet og derved flyttes den rundt pga. nedenstående kode

For at beskrive det noget nærmere, så har jeg et movieclip med et kort som kan drages rundt med musen - dette gøres ved:
on (press) {
startDrag(this,false) }
on(release) {
stopDrag()
}
...som derved gør hele movieclippet til en knap

FLA-fil: www.mattias.dk/flash.zip

Hvordan løser jeg mit problem?

Tak,
Mattias
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2007 - 21:13 #1
Registrerer den overhovedet et klik på den lille knap?
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. maj 2007 - 09:51 #2
Nej, men jeg løste det ved at fjerne (this,false)...

Dog har jeg nu lavet den om, så at den inkluderer et minimap og nu fungerer drag funktionen på en ny måde - der ligger en knap som har følgende kode:
on (press) {
    // set dragging of map to true
    map.dragging = true
    // calculate offset from center - relative to scale of map
    map.offset = [map.center._xmouse* 100/map.center._xscale,map.center._ymouse* 100/map.center._xscale]
}

on (release,releaseOutside) {
    // set dragging of map to false
    map.dragging = false
}
'
...som så drager movieclippet "map" rundt - det gør så igen at det ikke virker, men kan det ikke lade sig gøre at lægge en knap i en knap? Den lille knap ligger i et højere layer, men det har åbenbart ingen betydning?

Dog har jeg også et lille tillægsspørgsmål - da jeg nu også vil bruge et satelitkort, så har jeg lavet et movieclip med en knap som så skal skifte imellem det normale kort og satelitkortet. Knappen har følgende kode:
on (release) {
    mc_satelitkort._visible = true;
    play();
}
...og mc_satelit kort ligger i et movieclip, map, er skjult fra starten af og jeg har givet dem begge instancenavn - dog virker det ikke, da jeg går udfra at den ikke kan "finde" instancenavnet - jeg har prøvet at tilføje _root. foran knap-koden, men det virker ikke...

Al hjælp modtages med kyshånd
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. maj 2007 - 09:52 #3
http://www.senocular.com/flash/source.php?id=0.11 <-- denne source jeg har modificeret
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2007 - 14:14 #4
Mhm, hvad med at klippe et stykke af kortet ud (under den anden knap)?
Avatar billede mattias.dk Nybegynder
15. maj 2007 - 14:34 #5
Kan jeg klippe / subtracte en shape fra et bitmap direkte i Flash?

Og er du sikker på at det vil fungere, da den lille knap stadig vil befinde sig i kortets movieclip - det er vel hele movieclippet som bliver opfattet som en knap, ikke blot bitmap'en?

Hvis du kender noget til mit andet problem i ovenstående svar, så svar gerne på det :)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2007 - 08:20 #6
Ja, du kan klippe direkte i Flash.
Det andet burde også virke, jeg mener ikke, at den tester på bounding box'en.