Avatar billede dco_1980 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:21 Der er 10 kommentarer

VLOOKUP istedet for kun at få en værdi vil jeg have alle

hej ... jeg har to lister over lager inventar, og jeg har fundet ud af hvordan jeg kan få en værdi vha. VLOOKUP frem, dvs. i det felt hvor jeg laver formlen, laver den et match, men hvis jeg gerne vil have den til at liste alle steder hvor der er match, i felter nedad,  hvordan gør jeg så ?
Avatar billede svendj Nybegynder
11. maj 2007 - 12:42 #1
Den kommer du nok til at uddybe en anelse :o]
Avatar billede dco_1980 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:44 #2
for at forklare det med data er her et eksempel

a          b      c        d            e      f
navn    adresse        sammenlign    code    land
dc    ramsager        lol    dc    lol
nn    præstevejen            nn    bip
dcn    lappe                    dcn    jepper

i d2 skriver jeg =VLOOKUP($A:$A;$E$1:$F$4;2;FALSE)
og den giver mig en værdi men hvis jeg ønsker at matche de restenrende hvad skal jeg så?
Avatar billede dco_1980 Nybegynder
11. maj 2007 - 12:44 #3
c er tom
Avatar billede dco_1980 Nybegynder
11. maj 2007 - 13:06 #4
det jeg gerne vil have den til er at med det samme, med en formel, at lave d3 og d4
så der kommer til at stå d2=lol, d3=bip, og d4=jepper... lige nu får jeg kun d2=lol!!!!
Avatar billede svendj Nybegynder
11. maj 2007 - 13:10 #5
d2=VLOOKUP(A1;$E$1:$F$4;2;FALSE)
d3=VLOOKUP(A2;$E$1:$F$4;2;FALSE)
d4=VLOOKUP(A3;$E$1:$F$4;2;FALSE)
?
Avatar billede dco_1980 Nybegynder
11. maj 2007 - 13:11 #6
a              b            c        d          e          f
navn          adresse                Sannemlign  code      land
dc            Ramsager              lol        dc        lol
nn            præstevejen                        nn        bip
dcn            lappe                              dcn        jepper

i tabel d2 har jeg skrevet =VLOOKUP($A:$A;$E$1:$F$4;2;FALSE)
og den giver lol det er rigtigt men kan jeg ikke også få resten af informationerne automatisk? altså d3og d4, hvor der skal stå d3,=bip og D4=jepper
mine lister er meget længere derfor gider jeg ikke ctrl+v hele tiden :)
Avatar billede dco_1980 Nybegynder
11. maj 2007 - 13:15 #7
jeg leder efter en formel der kan "merge" de to tabeller, hvor de har samme "nøgle" og så bare få dem smeltet sammen.... det må excel da kunne!
Avatar billede svendj Nybegynder
11. maj 2007 - 13:34 #8
Du skal kun trykke ctrl-c én gang? Du farver jo bare det hele og paster det ind? (du ved godt, at Excel ændrer referencerne når man kopierer, ikke?)

Man kan ikke gøre noget/få en værdi i en celle i Excel uden at "røre" ved den, så at sige. Hvis der skal stå noget i cellen, skal der en eller anden form for formel ind i den, forstået på den måde, at du ikke kan få en værdi i f.eks. d3 uden at sætte en formel ind.

Sorry men det er Excels natur :o]
Avatar billede splokit Nybegynder
11. maj 2007 - 14:17 #9
hvad men den vb kode!?

Sub Test()
Dim i, o, p As Integer
Dim Arr(2 To 150, 2) As Variant

Application.ScreenUpdating = False

For i = 2 To 150
    Arr(i, 0) = Sheets("Ark1").Cells(i, 1).Value 'Navn
    Arr(i, 1) = Sheets("Ark1").Cells(i, 2).Value 'Sammenlign

Next i
For o = 2 To 150
    For p = 2 To 150
        If Sheets("Ark1").Cells(o, 1).Value = Arr(p, 0) Then

            Sheets("Ark1").Cells(o, 4) = Arr(p, 1) 'Sammenlign
            Exit For
        End If
    Next p
Next o

Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede marten123 Nybegynder
15. maj 2007 - 14:28 #10
du skal blot fjerne $ tegn og "trække" den ned