Avatar billede flosch Novice
11. maj 2007 - 11:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

svchost.exe bruger 99%

Hej experten.dk

Jeg har for nogen dage sigen konstateret at programmet er begyndt at tage al min CPU plads.

Hvad er årsagen til dette problem og er der flere der er blevet angrebet nu her?

Hvorfor kan antivirus/spyware ikke løse problemet?

Nedenstående er mine rapporter - håber I kan hjælpe mig - på forhånd tak.

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.0 (BETA)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\bin\btwdins.exe
C:\Programmer\Symantec AntiVirus\DefWatch.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\Programmer\Symantec AntiVirus\SavRoam.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Programmer\Symantec AntiVirus\Rtvscan.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMax4PNP.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe
C:\WINDOWS\AGRSMMSG.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
C:\Programmer\HPQ\Quick Launch Buttons\EabServr.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Sonic\Update Manager\sgtray.exe
C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
C:\Programmer\hpq\HP Wireless Assistant\HP Wireless Assistant.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe
C:\PROGRA~1\SYMANT~1\VPTray.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\HPQ\SHARED\HPQWMI.exe
C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe
C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
C:\Programmer\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.1128.5462\GoogleToolbarNotifier.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\BTTray.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\WINDOWS\system32\taskmgr.exe
C:\Documents and Settings\FSC.AALUND-KBH\Dokumenter\HiJackThis\HiJackThis_v2.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.comon.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www.hp.com
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://r.office.microsoft.com/r/rlidOfficeUpdate?clid=1030
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\system32\dla\tfswshx.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\programmer\google\googletoolbar3.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\programmer\google\googletoolbar3.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMax4PNP.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAX] "C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smax4.exe" /tray
O4 - HKLM\..\Run: [AGRSMMSG] AGRSMMSG.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [IgfxTray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [HotKeysCmds] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Cpqset] C:\Programmer\HPQ\Default Settings\cpqset.exe
O4 - HKLM\..\Run: [eabconfg.cpl] C:\Programmer\HPQ\Quick Launch Buttons\EabServr.exe /Start
O4 - HKLM\..\Run: [UpdateManager] "C:\Programmer\Fælles filer\Sonic\Update Manager\sgtray.exe" /r
O4 - HKLM\..\Run: [dla] C:\WINDOWS\system32\dla\tfswctrl.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [hpWirelessAssistant] C:\Programmer\hpq\HP Wireless Assistant\HP Wireless Assistant.exe
O4 - HKLM\..\Run: [WatchDog] C:\Programmer\InterVideo\DVD Check\DVDCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [vptray] C:\PROGRA~1\SYMANT~1\VPTray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Synchronization Manager] %SystemRoot%\system32\mobsync.exe /logon
O4 - HKLM\..\Run: [!AVG Anti-Spyware] "C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe" /minimized
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [swg] C:\Programmer\Google\GoogleToolbarNotifier\1.2.1128.5462\GoogleToolbarNotifier.exe
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETVÆRKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Global Startup: Adobe Reader Hurtigstart.lnk = C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
O4 - Global Startup: BTTray.lnk = ?
O4 - Global Startup: DVD Check.lnk = C:\Programmer\InterVideo\DVD Check\DVDCheck.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: @btrez.dll,-4015 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\btsendto_ie.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @btrez.dll,-4017 - {CCA281CA-C863-46ef-9331-5C8D4460577F} - C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\btsendto_ie.htm
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.hp.com
O16 - DPF: {23B2C2CD-8252-4925-AEF6-62D7F2C409AF} (WDX.WDX_Main) - https://www2.web-direct.dk/WDX.CAB
O22 - SharedTaskScheduler: Browseui preloader - {438755C2-A8BA-11D1-B96B-00A0C90312E1} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
O22 - SharedTaskScheduler: Component Categories cache daemon - {8C7461EF-2B13-11d2-BE35-3078302C2030} - C:\WINDOWS\system32\browseui.dll
O23 - Service: AVG Anti-Spyware Guard - Anti-Malware Development a.s. - C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
O23 - Service: Bluetooth Service (btwdins) - Broadcom Corporation. - C:\Programmer\WIDCOMM\Bluetooth-software\bin\btwdins.exe
O23 - Service: Symantec Event Manager (ccEvtMgr) - Symantec Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
O23 - Service: Symantec Password Validation (ccPwdSvc) - Symantec Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccPwdSvc.exe
O23 - Service: Symantec Settings Manager (ccSetMgr) - Symantec Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
O23 - Service: Symantec AntiVirus Definition Watcher (DefWatch) - Symantec Corporation - C:\Programmer\Symantec AntiVirus\DefWatch.exe
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Programmer\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: HP WMI Interface (hpqwmi) - Hewlett-Packard Development Company, L.P. - C:\Programmer\HPQ\SHARED\HPQWMI.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\1150\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: SAVRoam (SavRoam) - symantec - C:\Programmer\Symantec AntiVirus\SavRoam.exe
O23 - Service: Symantec Network Drivers Service (SNDSrvc) - Symantec Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\SNDSrvc.exe
O23 - Service: SoundMAX Agent Service (SoundMAX Agent Service (default)) - Analog Devices, Inc. - C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
O23 - Service: Symantec AntiVirus - Symantec Corporation - C:\Programmer\Symantec AntiVirus\Rtvscan.exe

--
End of file - 8561 bytes

---------------------------------------------------------
AVG Anti-Spyware - Scan Report
---------------------------------------------------------

+ Created at: 13:10:28 09-05-2007

+ Scan result:

C:\Documents and Settings\FSC.AALUND-KBH\Cookies\fsc@adtech[2].txt -> TrackingCookie.Adtech : Cleaned.
C:\Documents and Settings\FSC.AALUND-KBH\Cookies\fsc@www.myaffiliateprogram[2].txt -> TrackingCookie.Myaffiliateprogram : Cleaned.
C:\Documents and Settings\FSC.AALUND-KBH\Cookies\fsc@tradedoubler[2].txt -> TrackingCookie.Tradedoubler : Cleaned.

::Report end

********************************* ROOTCHK-(02-05-07)-LOG, by ejvindh

The rootkits that are detected by this tool were not found.

********************************* ROOTCHK-LOG-end

catchme 0.3.660 W2K/XP/Vista - userland rootkit detector by Gmer, http://www.gmer.net
Rootkit scan 2007-05-09 13:50:38
Windows 5.1.2600 Service Pack 2 NTFS
scanning hidden processes ...
scanning hidden services ...
scanning hidden autostart entries ...
HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Cpqset = C:\Programmer\HPQ\Default Settings\cpqset.exe???????????8?0?5?7??????? ?4?B????????? ???hLC????????
scanning hidden files ...
scan completed successfully
hidden processes: 0
hidden services: 0
hidden files: 0
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2007 - 12:22 #1
Kigger!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. maj 2007 - 12:26 #2
Der er ikke noget i loggen, men tag et kig her http://www.eksperten.dk/spm/777537
Avatar billede flosch Novice
11. maj 2007 - 13:48 #3
Ok tak for tilbagemeldingen. Jeg er blevet lidt klogere, men mangler lige det sidste. problemet hænger sammen med windows update og når jeg deaktiverer denne fungere min pc fint. Så vidt jeg har læst mig frem til i microsoft fix 916089, skal jeg installere den nyeste msi.dll.

Men hvor finder jeg denne? Og er det det eneste jeg skal gøre?
Avatar billede poolplayer Nybegynder
11. maj 2007 - 14:05 #4
Jeg har haft samme problem og prøvede også at installere denne fix, det hjalp ikke, så fandt jeg en artikel på nettet som løste problemet, skal se og jeg har den liggende et sted når jeg kommer hjem, ellers prøv at søge efter svchost.exe, det var sådan jeg fandt denne artikel.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. maj 2007 - 00:38 #5
I forbindelse med opdatering til v7 af Windowsupdate er der opstået et problem på rigtigt mange Win XP maskiner. Mange XP maskiner forsøger at benytte den gamle v6 af websiten.

Symptomer: Kort efter at computeren er startet går den tilsyneladende kold i en lang periode. Svchost bruger muligvis 100% af cpu'en. Windows reagerer ikke på højreklik og det er vanskeligt at få task manager frem.

Start med at skrive services.msc, og stop dernæst servicen automatiske opdateringer. Det skulle give tid til at køre nedenstående fixes.

Start med at opdatere Windowsupdate agenten. Det kan gøres ved at downloade den herfra:
http://download.windowsupdate.com/v7/windowsupdate/redist/standalone/WindowsUpdateAgent30-x86.exe
Luk alle browsere mens opdateringen køres.
Hvis der kommer en fejlbesked om at filen allerede er installeret, så prøv at installere den med wuforce switchen: WindowsUpdateAgent30-x86.exe /wuforce

Kør dernæst dette hotfix som løser et problem i msi.dll:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=7a81b0cd-a0b9-497e-8a89-404327772e5a

Hvis dette ikke løser problemet så gør følgende:
Stop automatiske opdateringer, men deaktiver ikke servicen.
Gå til C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\Download og slet indholdet af folderen. Gå også til C:\WINDOWS\SoftwareDistribution\DataStore og slet filen DataStore.edb (dette sletter windows update history).
Forsøg Windowsupdate.

Hvis det STADIG ikke virker, så stands servicen automatiske opdateringer en gang til og omdøb SoftwareDistribution folderen til SoftwareDistribution.old. Windows skulle genopbygge den automatisk ved næste besøg hos windowsupdate.
Avatar billede flosch Novice
14. maj 2007 - 13:14 #6
Mange 1000 tak for den gode og hurtige respons på mit problem. I Stych9's sidste løsningsforslag var der hele 3 muligheder, hvoraf den første virkede. Så nu kører min computer fint igen. Endnu engang tak
Avatar billede boskvb Nybegynder
20. maj 2007 - 07:13 #7
Også 1000 tak, da jeg også har brugt løsningsforslag 1.
valter