Avatar billede overgud2000 Nybegynder
11. maj 2007 - 11:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Pop-up ved åbning af ny indkøbsordre

Hej Eksperter...HJÆÆLP!
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan jeg får C5 til at komme med en pop-up, når jeg åbner et nyt indkøb fra en bestemt kreditor. Mit problem lige nu er at jeg har en vare fra en leverandør, som jeg mindst skal bestille 500 af ad gangen, men det kan jeg jo ikke huske næste gang jeg opretter et indkøb!

Så kan det lade sig gøre, hører jeg gerne fra jer hvordan og om det er noget man skal oprette på kreditoren eller i indkøbsarkivet eller på varen eller....(Jeg er lidt på bar bund her!)

På forhånd tak :-)

Anja Rasmussen
Avatar billede mariaf Juniormester
11. maj 2007 - 11:25 #1
På indkøbslinier, i varenummerfeltet, laver du bare en box med en betingelse omkring.
IF Kreditornr =0 xx AND Varenummer == YY THEN SET BOX(1,"huske at bestille 500.",1) ENDIF
Avatar billede overgud2000 Nybegynder
11. maj 2007 - 13:03 #2
Hej Mariaf

Tak. Det prøver jeg lige og så vender jeg tilbage med idne points hvis det virker. Tak for super hurtig respons.
Avatar billede overgud2000 Nybegynder
11. maj 2007 - 14:18 #3
Hej Maria

Det er tanken, at når vi opretter et indkøb, skal notatet på kreditoren automatisk poppe up. Det vil sige, at vi skal helst ikke ind og kode os ud af det, hver gang der er en ny aftale med en kreditor.

Vi skal have lavet en kode i UXL, hvor programmet åbner notat-feltet, når man vælger en kreditor, hvorpå der ligger et notat.

På forhånd tak :-)
Avatar billede mariaf Juniormester
11. maj 2007 - 15:28 #4
Se, det er jo noget helt andet end dit udgangspunkt.
Notatet overføres så vidt jeg husker som standard til indkøbet, men hvordan vil du styre om det er notat "der skal købes 500" eler notat "hamrende træls leverandør"?
Og flere varer hos samme leverandør men med forskelligt antal?
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2007 - 08:34 #5
Hvad med at skrive 5000 i Købskvanti feltet på varen, så vil der automatisk stå 500 på indkøbslinien, når du køber varen. Efter linien er oprette kan man rette antallet til hvad som helst.
Avatar billede up2nogood Nybegynder
12. maj 2007 - 19:20 #6
Hej Anja,

Jeg har lavet det nogle gange på ordremodulet, dog uden undtagelser. Hvis der stod noget i notatet kom det frem på skærmen...
Altså skal der noget strscan/strfind til, hvis du kun vil have bestemt tekst poppet. Afgrænser du på kreditornummer/gruppe/whatever, kan du jo bare lave en simpel betingelse på det.
En nem løsning, er at lave et tekstfelt på krekart på 100 karakterer. Denne kan du smide i en BOX, hvis der står noget...

Skal det være Notat, så kig i div forms hvor notat bliver brugt. Notatet bliver IKKE overført automatisk, så du skal selv udpege krekart, recid osv...
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
14. maj 2007 - 09:06 #7
Hej Anja,
Jeg har en pop-up på skærmen i salgsordremodulet (En slags reminder på debitoren). Jeg er ikke for ferm til at programmere selv og har derfor kopieret dette fra et af de andre spørgsmål her på Eksperten (kan ikke huske hvor). Men min er lavet i udviklingsmenuen under UXL og den lyder således:

IF Notat[NotatIdx, DebKart.FileId, Debkart.RecId].Recid THEN
  PROCESS 17 'Form=Notat Pos=1,13 "PARM=0;'+Int2Str(DebKart.FileID)+';'+
Int2Str(DebKart.RecID)+';78 10 1 13 Notat på debitor'
INDIF

Spørg mig ikke om detaljerne, men det virker 100% i salgsordremodulet. Når jeg opretter en ordre, popper det notat jeg har på debitoren op. Er det ikke det, du søger, bare på indkøbet/kreditoren?
God fornøjelse, måske der er nogen andre, der kan hjælpe dig med at overføre/-sætte det til indkøbsmodulet.
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
14. maj 2007 - 09:56 #8
UPS! - I øvrigt ligger koden i brugerformlen Ord_opret
Avatar billede overgud2000 Nybegynder
14. maj 2007 - 11:01 #9
Hej Dorthe

Jeg har udskiftet debkart med krekart - OG DET VIRKER SQ!!

Tak or det. Du har fortjent dine points
Avatar billede overgud2000 Nybegynder
14. maj 2007 - 11:02 #10
Til Dorthe. læg lige et svar, så du kan få points

Anja
Avatar billede dorthe-lind Nybegynder
14. maj 2007 - 11:03 #11
Godt det virkede!
Avatar billede Finngu Novice
27. juli 2011 - 09:33 #12
Ææææv, ville prøve dorthe-linds's løsning og kan også godt lægge koden ind i Ord_opret under UXL

Men det virker ikke hos mig. Har lavet et notat på en kunde og når jeg så opretter en ordre på denne kunde i Ordrekartoteket sker der ikke noget....
Prøvede at køre "oversæt" på UXL, men det hjalp heller ikke....

Hvad gør jeg mon forkert?

Hilsen
Finn
Avatar billede Finngu Novice
27. juli 2011 - 09:37 #13
HOVSA
Det virker sørme hvis jeg staver PARM rigtigt og ikke staver det "PAR;" hvor jeg kom til at bruge semikolon i stedet for et M

Taaak for et godt tip og nu virker det sørme her :-)

Finn
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
30. juli 2011 - 11:33 #14
Hej Finn
Det er også et super godt redskab, så jeg kan godt forstå, at du er glad for, at det lykkedes.

Jeg bruger løsningen i både salgs- og købsmodulet, hvor jeg har notater, der "popper op", på både debitorer, kreditorer og varelinier.

Fantastisk for det gør min arbejdsdag SÅ meget lettere ;O)
God sommer
Dorthe
Avatar billede Henrik4180 Nybegynder
10. september 2012 - 13:26 #15
Hej Dorte

Har et spørgsmål til denne gamle tråd.

Jeg kan få den beskrevne løsning til at virke, på debitorer i købsmodulet, men jeg kan ikke få vist notatet på varen når jeg tilføjer en salgslinie.

Hvordan adskiller de to ting sig fra hinanden?

Håber du kan hjælpe.

Hilsen
Henrik
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. september 2012 - 21:47 #16
Hej Henrik
Nu er jeg jo ikke programmør og desværre så sidder jeg ikke med C5 længere. Arbejder i dag med Navision, så med nye og andre udfordringer end C5. Vil dog forsøge at hjælpe dig alligevel (selvom jeg ikke kan gå på C5). Måske vi i fællesskab kan finde "fejlen" alligevel.......
Først tænker jeg, at du skriver "debitor i købsmodulet". Du mener vel enten "kreditor" eller "ordremodulet"? Eller misforstår jeg noget?

Hvad er din kode på varelinien pt.?
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. september 2012 - 21:59 #17
HOVSA!!!!
Fandt lige denne i gemmerne. Kan den hjælpe dig videre:
http://www.eksperten.dk/spm/818242
Avatar billede dorthe_lind Seniormester
11. september 2012 - 22:02 #18
Det vil sige, koden må være:

INTRODUCE LagKart[VareIdx, OrdLinie.Varenummer]
IF Notat[NotatIdx,FileNum(LagKart),LagKart.RecID].Løbenummer THEN
  #NotatBox(LagKart,78,10,1,13,'lagernotat')
  PROCESS #Proc_FrmRun &Parm
ENDIF