Avatar billede henrikpm Nybegynder
10. maj 2007 - 23:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

hjælp til en sql forespørgelse

hej.

jeg sidder og bikser med en forespørgelse, jeg ikke kan få til at virke.
jeg kunne godt tænke mig at, der hvor der ikke står ok, bliver valgt.

Tabel:

spindel  lanseror    top

ok        utæt      ok
ok        ok        ok
utæt      ok        ok
ok        ok        mangler
ok        prop man  ok
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. maj 2007 - 23:44 #1
select * from dintabel where top<>'ok'
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. maj 2007 - 23:44 #2
select * from dintabel where spindel<>'ok or lanseror<>'ok' or top<>'ok'
Avatar billede henrikpm Nybegynder
10. maj 2007 - 23:58 #3
det virker, tak

kan du beskribe <> hvad den gør
Avatar billede henrikpm Nybegynder
11. maj 2007 - 00:00 #4
hvis så man vil have alle dem der er ok
Avatar billede henrikpm Nybegynder
11. maj 2007 - 00:02 #5
hvad så hvis man vil have alle dem der ok i hele tabellen
Avatar billede henrikpm Nybegynder
11. maj 2007 - 00:04 #6
ok, så gør man sådanne

spindel="ok" and lanseror="ok"and top="ok"
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2007 - 00:04 #7
<> er "forskellig fra".  Skal du have de rækker hvor alle felter er 'ok', så:

select * from dintabel where spindel='ok' and lanseror='ok' and top='ok'
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2007 - 00:04 #8
nemli'
Avatar billede kjulius Novice
11. maj 2007 - 00:06 #9
Måske sådan:

SELECT CASE WHEN spindel <> 'ok' THEN spindel ELSE NULL END AS spindel, CASE WHEN lanseror <> 'ok' THEN lanseror ELSE NULL END AS lanseror, CASE WHEN top <> 'ok' THEN top ELSE NULL END AS top
FROM dinTabel
WHERE spindel<>'ok OR lanseror<>'ok' OR top<>'ok'
Avatar billede henrikpm Nybegynder
11. maj 2007 - 00:11 #10
kender i nogle gode lærebøger
Avatar billede kjulius Novice
11. maj 2007 - 00:13 #11
Okay, jeg kan se, at du er newbie, så måske er det på sin plads at beskrive mit bidrag lidt nærmere. :-)

Det den gør, er at udvælge de rækker, hvor mindst et af dine felter ikke indeholder et 'ok'. Så langt er den identisk med erikjakobsen's fra 10/05-2007 23:44:46. Men CASE strukturen gør, at der kun vil blive vist indhold i de felter, hvor indholdet er forskelligt fra 'ok'. Hvis et felt indeholder 'ok' vil det blive erstattet med NULL, som jo betyder, at feltet ikke indeholder noget (er tomt).
Avatar billede henrikpm Nybegynder
11. maj 2007 - 00:33 #12
det er ok, jeg forstår.

sender i et svar så i kan får point.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. maj 2007 - 07:27 #13
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede kjulius Novice
11. maj 2007 - 08:09 #14
Jeg har som sådan heller ikke rigtigt noget at bruge points til, men derfor samler jeg nu alligevel. :-) Det er nok mest for at have en anledning til at klappe sig selv på skulderen og sige "Godt gjort, du gamle!". Patetisk!!! :-)