Avatar billede rane Nybegynder
10. maj 2007 - 14:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Counter timer - muligt?

Er det muligt at indsætte et simpelt javascript på en webside...der automatisk tæller frem fra 10 til uendelig...og opdateres hvert x. sekund med +1 uden at opdatere hele siden?

Der må helst ikke være noget javascript kode i <head>. Men noget a la:  <script language="javascript"> kode herinde </script>  som man bare kan indsætte hvor som helst ligesom almindelig tekst.

Bonus spørgsmål:
Hvis ovenstående kan lade sig gøre...kan man få den til at tælle frem med værdien ½ hver gang?  Altså fra 10 til 10½ til 11 til 11½ osv.
Avatar billede roenving Novice
10. maj 2007 - 14:35 #1
Ja, sagtens, hvad havde du tænkt dig, at det skulle vises i/som, og hvor tit skulle den opdatere ?-)
Avatar billede rane Nybegynder
10. maj 2007 - 15:00 #2
Det skal egentlig bare være som almindelig "tekst" i en tabelcelle a la:

<td>counter:  <script>kode</script> </td>
Avatar billede roenving Novice
10. maj 2007 - 15:15 #3
Der er ikke noget galt i at lægge koden i cellen, men det kan være uhenjsigtsmæssigt, til gengæld kan den ligge hvorsomhelst indenfor head- eller body-tagget også som henvisning til en ekstern fil !-)

F.eks.

<script type="text/javascript">
var num = 10, halv = false;
window.onload = function(){
  setInterval("countUp()",1000);//hvert sekund
}
function countUp(){
  num += halv ? 1 : 0;
  halv = !halv;
  document.getElementById("counter").firstChild.nodeValue = num + (halv ? "½" : "");
}
</script>

<td>counter:  <span id="counter">10</span> </td>
Avatar billede mclemens Nybegynder
10. maj 2007 - 15:20 #4
Kan forkortes ned, men
er så mindre overskuelig.

<script type="text/javascript">
var num = 20;
window.onload = function(){
  setInterval("countUp()",1000);//hvert sekund
}
function countUp(){
  document.getElementById("counter").firstChild.nodeValue = Math.floor(num/2) + (num++%2 ? "½": "");
}
</script>
Avatar billede rane Nybegynder
10. maj 2007 - 15:23 #5
Foornemt.  Kan man lave startværdien til en random værdi mellem X og X?

Dvs. kan det laves så jeg kan ændre 2 variabler (eks.  10 og 50)  således at counteren hver gang siden loades starter et random sted mellem 10 og 50?

Det bliver vel svært med 10-tallet inde i <span> ?
Avatar billede roenving Novice
10. maj 2007 - 15:29 #6
Nej, så sætter vi den bare ind, når den er genereret:

<script type="text/javascript">
var start = 10, slut = 51;//10-50 inklusive
var num = start + Math.floor(Math.random()*(slut-start)), halv = false;
window.onload = function(){
  setInterval("countUp()",1000);//hvert sekund
  document.getElementById("counter").firstChild.nodeValue = num;
}
function countUp(){
  num += halv ? 1 : 0;
  halv = !halv;
  document.getElementById("counter").firstChild.nodeValue = num + (halv ? "½" : "");
}
</script>

<td>counter:  <span id="counter">10</span> </td>
Avatar billede rane Nybegynder
24. maj 2007 - 11:02 #7
Skidegodt...det funker bare. Smid et svar :)
Avatar billede roenving Novice
25. maj 2007 - 16:28 #8
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
31. maj 2007 - 16:14 #9
-- og tak for point ;~}