Avatar billede htx98i17 Professor
10. maj 2007 - 11:22 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hent første bogstav i hvert ord

Hej

Jeg har en værdi "Klaus Klausen"

Jeg vil i SELECT gerne kunne hente initialerne af navnet, altså "KK".

Nogle forslag?
Avatar billede madeindk Nybegynder
10. maj 2007 - 12:44 #1
Måske kan du bruge:
SELECT LEFT(fornavn, 1), LEFT(efternavn, 1) FROM dinTabel
Avatar billede fennec Nybegynder
10. maj 2007 - 12:48 #2
madeindk >>
Går ud fra at det står i en kolonne...

Det er nemmere at lave i dit program (C#, PHP eller hvad du nu bruger)

At lave det i en select er indviklet da det skal køre via løkker. Overvej f.eks disse navne:
Anders = A
Brian Bertelsen = BB
Charlotte C Christensen = CCC

Så er det nemmere via programmering at lave en split, en løkke og en left.
Avatar billede fennec Nybegynder
10. maj 2007 - 12:52 #3
Ved du at der altid er 2 navne, eller minimum 2 navne og det kun er de første 2 navne der skal snuppes fra, kan det godt lade sig gøre via select.
Avatar billede htx98i17 Professor
08. august 2007 - 09:59 #4
fennec -> der er 100 point for en løsning og et svar :) Den skal som du siger bare tage første bogstav fra de to første navne. En løsning hvor der taget fra det første og det sidste navn giver der yderligere 100 point for
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2007 - 01:22 #5
Prøv:

SELECT CONCAT(SUBSTRING(navn,1,1),SUBSTRING(navn,LOCATE(' ',navn)+1,1)) AS initial FROM tabel;

SELECT CONCAT(SUBSTRING(navn,1,1),SUBSTRING(SUBSTRING_INDEX(navn,' ',-1),1,1)) AS initial FROM tabel;
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2007 - 01:29 #6
Jeg ville dog nok også føle mig fristet til at lave den del i applikationen.
Avatar billede fennec Nybegynder
13. august 2007 - 08:16 #7
.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede htx98i17 Professor
31. august 2008 - 16:24 #8
sorry jeg har helt glemt at lukke dette spm. arne lig et svar
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2008 - 16:31 #9
svar
Avatar billede htx98i17 Professor
31. august 2008 - 16:52 #10
tak for deltagelsen