Avatar billede thonis Nybegynder
09. maj 2007 - 14:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Makro til at skifte valuta

Jeg har en række excel-ark, hvor alle tal er i kr. Men jeg kunne godt bruge lidt hjælp til en makro som automatisk skifter fra kr. til engelske pund.
Jeg kunne godt tænke mig det sådan at det er i kr. som standard, men at der så er en knap til pund og knap til kroner så man kan skifte tilbage igen.
Man kunne måske henvise til et ark, hvor de gældende kurser er tastet ind.
Det ville være fint hvis formateringen i de celler det drejer sig om også kunne skifte fra kroner til pund samtidigt. Til slut skal nok lige nævnes at det ikke gælder alle celler.
Jeg kan når der er arbejdet lidt på det nævne de celler det drejer sig om.
Avatar billede supertekst Ekspert
10. maj 2007 - 00:08 #1
Følgende kode (Ark1) er tidligere udformet til omregning mellem kr og euro - du er velkommen til at få hele filen - send en mail til pb@supertekst-it.dk
-----

Dim Antræk, Antkol, euroKurs
Private Sub CheckBox1_Click()          'kontrolelement
    omregning
End Sub
Sub omregning()
Dim cFormat, cIndhold
    Antræk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row
    Antkol = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Column

    For ræk = 1 To Antræk
        For kol = 1 To Antkol
            cFormat = Cells(ræk, kol).NumberFormat
            cIndhold = Cells(ræk, kol)
            If InStr(cFormat, "$") > 0 And cIndhold <> "" Then
                omRegn ræk, kol
            End If
        Next kol
    Next ræk
End Sub
Private Sub omRegn(r, k)
Dim beløb, kurs, kr, euro
    kurs = Cells(1, 7)              'eurokurs I G1
    beløb = Cells(r, k)

    If CheckBox1.Value = True Then
Rem omregn til Euro
        euro = beløb / kurs * 100
        Cells(r, k).Select
        ActiveCell = euro
        visEuro
    Else
Rem omregning til kr
        beløb = Cells(r, k)
        kr = beløb * kurs / 100
        Cells(r, k).Select
        ActiveCell = kr
        visDkr
    End If
End Sub
Private Sub visEuro()
    Selection.NumberFormat = "[$€-2] #,##0.00"
End Sub
Private Sub visDkr()
    Selection.NumberFormat = "[$kr-2] #,##0.00"
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
21. maj 2007 - 23:14 #2
????
Avatar billede thonis Nybegynder
31. maj 2007 - 12:46 #3
Undskyld supertekst, at jeg ikke har svaret før. Jeg havde helt svedt det ud. Jeg prøver at arbejde lidt videre med det. Jeg laver en ny tråd, hvis jeg skal have mere hjælp på et tidspunkt.

Smid et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. juni 2007 - 14:30 #4
Ok - her et svar...