Avatar billede casc Nybegynder
09. maj 2007 - 10:05 Der er 7 kommentarer

batch fil til sikkerhedkopiering

Hej alle
Jeg har haft disknedbrud, hvor alle mine data forsvandt. for at imødegå dette, tænkte jeg om man kunne lave en batch-fil, der kopierer min profil i "documents and settings" over på et andet drev E:.
Kan man det?
Er der andre og mere smarte alternativer??

Hjælp søges
Venlig hilsen
casc
Avatar billede falster Ekspert
09. maj 2007 - 14:45 #1
Jeg bruger selv SyncBack Freeware, som er meget let at have med at gøre til b.u. Med funktionen "schedule" kan du automatisere. Citat fra hjælpen:

"SyncBack interfaces with the Windows Task Scheduler to allow you to run profiles automatically at certain times, e.g. run a backup profile every day at 5am. On Windows XP you can access the task scheduler via the Start menu (All Programs > Accessories > System Tools > Scheduled Tasks)."

Men selv, hvis du kører det manuelt er det meget hurtigt.

http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware
Avatar billede birddog Nybegynder
10. maj 2007 - 15:18 #2
jeg har været igang med noget ligende og valgte bare at bruge kommandoen xcopy

xcopy "c:\Documents and Settings\brugernavn\" /s "d:\backup"

det virker somsådan fint nok, jeg har bare det problem at så anden gang man køre det, og man skal jo køre det løbende, så vil den komme frem og spørge om den må overskrive en allerede eksistrende fil Ja, Nej, Alle.  Jeg ville jo gerne have at man kunne sæte en syntax der hed sig nej til alle men det kan man ikke, kun Ja.

så hvis du lige ved hvordan man for det til det, så er det jo en dejlig nem måde at få lavet backup på, uden at skulle installere programmer eller ligende.
11. maj 2007 - 10:37 #3
Det er lidt mere universalt at gøre sådan ->

xcopy "%USERPROFILE%" /s "d:\backup"

I en CMD box
[Start][Kør] - CMD [ENTER]

skrives

XCOPY /?

der kommer så en liste over argument muligheder. Se om der er noget der kan bruges der ?
11. maj 2007 - 10:42 #4
Tilføj parameteren /Y til XCOPY-kommandoen. Så undertrykkes spørgsmålet om man ønsker at overskrive.
Avatar billede birddog Nybegynder
11. maj 2007 - 11:09 #5
Ja, men det er jo ikke i alle tilfælde at man vil overskrive.

f.eks brugte jeg mit eksempel til at tage backup af mine digital billede, kopiere dem fra en harddisk over til en ekstern.

Der er der jo ikke nogen grund til at den skal overskrive alle de filer der eksistere i forvejen, da de for det føreste ikke er ændret, og at det er mange gigabyte vi snakker om, så derfor mangler jeg i mit tilfælde en nej til overskrivning syntax og -Y gør det ikke
Avatar billede falster Ekspert
11. maj 2007 - 11:44 #6
Jeg kan ikke bidrage om "bat". Men i SyncBack opsætter man sine profiler (f.eks.) med følgende:

Source overwrites destination always (backup): A file from the source directory will always replace a file in the destination directory. Choose this option when doing backups.

Destination overwrites source always (restore): A file from the destination directory will always replace a file in the source directory.

Newer file overwrites older file (synchronize): The newer file will replace the older file, i.e. the file last modified replaces the older file. Choose this option when synchronising directories.

Older file overwrites newer file: The older file will replace the newer file. This is the exact opposite of the previous option.

Larger file overwrites smaller file (skip if same size): The larger file will replace the smaller file (and no copy is made if they are the same size).

Smaller file overwrites larger file (skip if same size): The smaller file will replace the larger file (and no copy is made if they are the same size). This is the exact opposite of the previous option.

Prompt me (skips file if run from command line): If both files have been changed then you are prompted and will be able to decide what to do. Note that if SyncBack is run from the command line, or from the Windows Task Scheduler, then no prompt will appear and the file will not be copied.
Do nothing, skip the file: In this case no file is copied and nothing is done.
18. maj 2007 - 13:16 #7
???