Avatar billede bigbird Nybegynder
09. maj 2007 - 08:42 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Starte program under opstart med brugernavn

Hejsa

På en af vores kunders Linux boxe, skal jeg har startet 2 programmer når serveren bootes.

Umiddelbart skulle de vel bare lægges ind i /etc/rc.d/rc.local, men her kan jeg ikke vælge hvilken bruger som skal starte programmet... Det skyldes at de 2 programmer skal startes af de hver sin bruger.

De 2 brugere, har i forvejen adgang til at starte programmerne, så rettighederne skal vi ikke tænke på.

Hvordan gør jeg lettest det ?

Jeg har installeret WebMin på serveren (Red Hat Enterprise) for at lette andre opgaver på serveren.
Avatar billede janpo Nybegynder
09. maj 2007 - 10:32 #1
chown bruger program
chmod u+s program
Avatar billede bigbird Nybegynder
09. maj 2007 - 11:07 #2
Ingen anelse om hvad du mener :)

Det er IKKE vores ønske at kunden har den Linux server stående, men vi skal desværre lave de små rettelser på den af og til. Og vi er IKKE Linux folk :)

Så lidt mere udspecificeret tak ;)

Her er opgaven der skal løses:
""Man" skal stå i /home/bruger1 og "skrive" bruger1 (script ligger i
/home/bruger1/sbin)

"Man" skal stå i /home/bruger2 og "skrive" bruger2 (script ligger i
/home/bruger2/sbin)
"

Jeg har forsøgt at lave det via WebMin, men så er det ROOT der starter programmerne, og det skal bruger bruge1 og bruger2 der starter henholdsvis hvert program.
Det er 2 små servere, som de ansatte tilgå via netværket.
Avatar billede janpo Nybegynder
09. maj 2007 - 17:26 #3
UPS! Det må du undskylde, men det var lidt uklart hvilken "mileage" du havde :-)
Jeg forstår opgaven sådan :
Der er et script /home/bruger1/sbin/bruger1, som bruger1 skal køre.
Der er et script /home/bruger2/sbin/bruger2, som bruger2 skal køre.

Den første kommando jeg skrev ændrer ejerskabet af scriptet, som skal være den bruger scriptet skal køre som.
Den anden kommando slår SUID bit'en til på scriptet, som gør at scriptet kører som den bruger, der ejer scriptet.

Du skal køre følgende i en kommando-prompt, hvis du kan:

1. chown bruger1 /home/bruger1/sbin/bruger1
2. chmod u+s /home/bruger1/sbin/bruger1
3. chown bruger2 /home/bruger2/sbin/bruger2
4. chmod u+s /home/bruger2/sbin/bruger2

Måske kan man lave noget tilsvarende i webmin. Det skulle ikke undre mig. Normalt bruger jeg kun kommando-linie via ssh.

Jeg har lavet mit eget lille firma, der yder Linux support, men man må vist ikke reklamere her på eksperten. Men jeg koster kun 400 i timen.
Avatar billede bigbird Nybegynder
09. maj 2007 - 22:03 #4
Jeg kørte de fire kommandoer via SSH og de kørte uden problemer.

Men gør u+s også at den startet scriptet ved boot ?
Avatar billede inglenook Praktikant
10. maj 2007 - 00:06 #5
jeg ville lave et script i /etc/init.d med noget lignende det her (som root):

vi startcustomers.sh (dette er navnet paa scriptet, altsaa /etc/init.d/startcustomers.sh)

#!/bin/bash
FIRSTOWNER=bruger1
SECONDOWNER=bruger2
su - $FIRSTOWNER -c /home/bruger1/startscript
su - $SECONDOWNER -c /home/bruger2/startscript

goere scriptet eksekverbart:
chmod 755 /etc/init.d/startcustomers.sh

og saa lave en link til scriptet fra rc3.d:
ln -s /etc/init.d/startcustomers.sh /etc/rc3.d/S99startcustomers
Avatar billede janpo Nybegynder
10. maj 2007 - 16:31 #6
Du skal stadig selv sørge for at starte scriptene ved boot. Måske som du selv foreslår via rc.local eller goså som inglenook foreslår via et link i /etc/rc.d/rc3.d
Avatar billede bigbird Nybegynder
15. maj 2007 - 10:06 #7
-> inglenook
Det virkede perfekt :) Laver du ikke lige et svar

-> janpo
Dit kunne også bruges, dog startede det ikke det ved opstart, men lave alligevel et svar, så kan i dele.
Avatar billede janpo Nybegynder
15. maj 2007 - 10:20 #8
Det er ok.
Avatar billede inglenook Praktikant
16. maj 2007 - 01:07 #9
jeg broed ind i traaden efter janpo havde givet en loesning, saa 10 til mig og 20 til janpo. OK ?