Avatar billede storkie Nybegynder
07. maj 2007 - 19:19 Der er 6 kommentarer

Skal udfylde alle felter

Hej

Min database er begyndt at opføre sig underligt. Når jeg et insert, så kræver den, at jeg har angivet værdierne til alle felterne. F.eks. skal jeg sætte mit auto_incresment felt til NULL. Kan det ikke laves om, så min insert kun indeholder det, som jeg ønsker at sætte ind og de andre felter, så bruger standardværdierne?
Avatar billede editone Nybegynder
07. maj 2007 - 22:27 #1
NULL betyder jo bare at feltet kan være tomt..
Så på en eller anden både må du for udarbejdet nogle if statements der tjekker om det forskellige er udfyldt og derefter smider det ind i databasen du ønsker.
Avatar billede kjulius Novice
08. maj 2007 - 00:23 #2
Jeg skal lige have problemet præciseret. Skal jeg forstå det sådan, at du pludselig ikke længere kan undlade at angive dit auto_increment felt under en insert? Altså, at hvis du har en tabel med 5 felter (f.eks. Id, Navn, Adresse, Postnr, By - hvor Id er et auto_increment felt), kan du ikke længere bare skrive:

INSERT INTO dinTabel (Navn, Adresse, Postnr, By) VALUES('Tester', 'Testcentervej 57', 3120, 'Testby')

Det lyder godt nok underligt...
Avatar billede kjulius Novice
08. maj 2007 - 00:45 #3
Hvilken version har du?
Avatar billede storkie Nybegynder
08. maj 2007 - 09:10 #4
Ja, præcis kjulius.

Jeg bruger MySQL 5.
Avatar billede Karsten Petersen Nybegynder
09. maj 2007 - 23:37 #5
Har du defineret dit ID-felt som primary key?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
14. maj 2007 - 10:37 #6
Specificerer du rent faktisk dine feltnavne i din INSERT, og hvis ja, har du så også auto_increment-kolonnen med? Typisk er problemet nemlig at du prøver at bruge en tom streng som værdi til auto-increment, hvilket MySQL 5 ikke tillader med standardindstillingerne.

Hvis det er det der er galt, skal du enten slå strict mode fra, eller også skal du ikke specificere auto_increment-feltet i din INSERT (det er der jo heller ingen grund til - den hedder jo ikke *auto*_increment for ingenting ^_~)