Avatar billede albertvanharten Nybegynder
06. maj 2007 - 19:33 Der er 5 kommentarer

File_exists checker forkert sti

Jeg kører PHP5.1.22 på en Windows 2003 maskine, under IIS6.0
I IIS har jeg lavet en hjemmeside, som hedder www.denemarkenforum.eu. Den lytter også til dette hostname. Filerne til denne hjemmeside ligger i E:\Websites\ahar\www.denemarkenforum.eu

Indtil videre ikke noget problem.
Så lægger en fil ind i E:\Websites\ahar\www.denemarkenforum.eu, og den kalder jeg test.php.
I filen står følgende:
<?php
if (file_exists('.\test.php'))
{
  echo 'File exists';
}
else
{
  echo 'File does not exist';
}
?>

Så den burde sige, når man kører den fil:
File exists. Enig?

Nu siger den: File does not exist
Den påstår at selve filen ikke eksisterer... Nu lægger jeg i mappen E:\Websites\ahar\albert.vanharten.dk\www.albert.vanharten.dk en fil, som jeg også kalder test.php, men den fil er TOM. Størrelse 0 altså. Bagefter kører jeg www.denemarkenforum.eu/test.php og GÆT hvad den NU siger: File exists...

Hvorfor i alverden tjekker den eksistensen af en fil i en komplet anden sti???

Giv mig svar, og jeg takker Deres kloghed ved at give Dem point ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. maj 2007 - 19:54 #1
1) Spørg dem, der har sat webserveren op
2) Brug den fulde sti: if (file_exists('E:/Websites/ahar/www.denemarkenforum.eu/test.php'))
Avatar billede hmortensen Nybegynder
06. maj 2007 - 20:09 #2
Evt. $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'test.php'
Avatar billede albertvanharten Nybegynder
07. maj 2007 - 00:18 #3
@erikjacobsen
Det er lige problemet; det er mig der har sat webserveren op :)
Det virker med hele stien, men det er stadigvæk mærkeligt, at den ikke leder i den samme mappe, hvor websitet kører fra, om en bestemt fil findes.

@hmortensen
Ah, takker, det var lige den jeg ledte efter. Selvom det selvfølgelig ikke er den pæneste løsning, er det i hvert fald en mulighed...
Avatar billede albertvanharten Nybegynder
07. maj 2007 - 03:47 #4
Problemet kan kortfattes på følgende måde:
PHP tror ikke at den nuværende mappe, hvor en hjemmeside kører fra, eksisterer.

I en mappe, hvor der ligger "test.php" og "test2.php", hvor "test.php" har som indhold
<?php
include('./test2.php');
?>
får jeg: failed to open stream: No such file or directory
Den kigger altså ikke i sin egen mappe. Hvad i alverden gør jeg forkert? Det er lige som at spørge til Jens Jensen: "Jens Jensen, findes Jens Jensen?" "Nej", svarer Jens Jensen. Det er til at rive hårene ud! Pleeeeeease? ;)
Avatar billede albertvanharten Nybegynder
07. maj 2007 - 10:09 #5
Problemet er mere eller mindre løst. Det virker, når man lægger filerne i en UNDERMAPPE.

Jeg har en hjemmeside, som hedder ligger i E:\Websites\ahar\www.denemarkenforum.eu, og den er konfigureret i IIS6 til at pege til den mappe, og lytte til hostname www.denemarkenforum.eu (kig bare, sproget er alligevel volapyk for de fleste ;) ).
Hvis jeg så i den mappe lægger test.php som skal inkludere test2.php, så virker det ikke. Men hvis jeg kopierer begge filer til E:\Websites\ahar\www.denemarkenforum.eu\phorum mens IIS fortsat peger til stien uden "\phorum", så virker det fint, når jeg kører www.denemarkenforum.eu/phorum/test.php.

Så jeg tror at jeg må have glemt et / (backslash), eller måske har jeg sat et for meget... Sikkert i min PHP.INI - jeg aner det faktisk ikke... Nogen der har en idé?