Avatar billede technux Nybegynder
05. maj 2007 - 20:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Matematik: Tangent til cirkel

Jeg skal undersøge hvilke tangenter til en cirkel, der er parallelle med en given linie.

Cirkel: (x+1)^2 + (y-2)^2 = 20

Linie: x-2y + 12 = 0

Jeg har beregnet liniens, og dermed også tangenternes, hældningskoefficient til 1/2. Herefter er jeg dog i tvivl hvad jeg skal gøre.

Er der nogen der kan hjælpe mig videre? Jeg kan lige nævne, at opgaven ikke skal løses vha. differentialregning.
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. maj 2007 - 02:40 #1
Hvis jeg har forstået opgaven rigtigt, skal du isolere Y i begge ligninger og så sætte ligningerne lig med hinanden. Så burde du finde 2 fælles Y-punkter for linie og cirkel. Derefter kan du sætte Y værdien ind i liniens ligning og finde X-værdien og i disse 2 punkter på cirklen vil tangenterne gå igennem og dermed have hældningen 1/2 iflg hvad du selv skriver den er.

Kan du følge mig ?
Avatar billede martin_moth Mester
06. maj 2007 - 08:36 #2
husk på, at der er 2 tangenter, og ikke kun én (en på hver side af cirklen)
Avatar billede martin_moth Mester
06. maj 2007 - 08:39 #3
ravnemor: den linie der er opgivet er jo IKKE tangent til linien. Så din fremgangsmåde duer ikke (med at sætte lig hinanden), for de er jo netop ikke lig hanianden.

Det vi ved er, at følgende to linier er tangente til cirklen

linie 1: y = ½x + a
linie 2: y = ½x + b

begge linier har sammenfaldende (x,y) med (x,y) et sted på cirklen

Herefter kan ravnemors fremgangsmåde bruges :o)
Avatar billede technux Nybegynder
06. maj 2007 - 11:14 #4
Tak for svarene. Det var noget lignende svar #3 jeg selv var kommet frem til, men jeg synes ikke at kunne komme videre ved at indsætte linie 1 eller linie 2 på y's plads. Kan du gå lidt videre med eksemplet?
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. maj 2007 - 17:06 #5
Din a og b værdi vil være der hvor tangenten skærer på Y aksen når X=0.

Mon så ikke du kan sætte hhv. a og b til at være Y1 og Y2 på en eller anden måde ?
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. maj 2007 - 17:23 #6
Ellers skal du prøve at tage udgangspunkt i din cirkels Centrum (-1,2) og dens radius som er kvadratrod af 20.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
06. maj 2007 - 20:17 #7
Evt. kan du også benytte "dist" formlen, der angiver afstanden mellem et givent punkt P(x0,y0) og en linie l med ligningen y=ax+b. dist(P,l)=-|ax0+b-y0|/sqrt(a²+1).

Du ved, at ligningen for de søgte tangenter/linier er på formen t: y=½x+b. Du ved også at den vinkelrette afstand fra de søgte linier til centrum af cirklen, C(-1,2), er radius, sqrt(20)!

benyttes distformlen fås, dist(C,t)=|½*-1+b-2|/sqrt(½²+1)=sqrt(20)<=>|-5/2+b|/sqrt(5/4)=sqrt(20)<=>|-5/2+b|=5. Dette er en numerisk ligning som løses først ved at sige, -5/2+b=5 => b=15/2 og dernæst -(-5/2+b)=5 => b=5/2. Dvs. ligningerne for tangenterne bliver, y=½x-5/2 og y=½x+15/2.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
06. maj 2007 - 20:18 #8
...dernæst -(-5/2+b)=5 => b=-5/2... :)
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
06. maj 2007 - 20:20 #9
jah, og der skal så heller ikke være noget minus i distformlen, som jeg har fået skrevet i 2 linie, den rigtige formel er; dist(P,l)=|ax0+b-y0|/sqrt(a²+1), så skulle den være der! :)
Avatar billede technux Nybegynder
06. maj 2007 - 22:22 #10
Luigi: Det har du jo helt ret i! Den fremgangsmåde havde jeg ikke tænkt mig frem til.

Hvis du lægger et svar skal du få point. Mange tak for hjælpen - Også til jer andre.
Avatar billede _luigi_ Nybegynder
06. maj 2007 - 22:52 #11
Godt du kunne bruge det! :)