Avatar billede kook Nybegynder
04. maj 2007 - 23:31 Der er 26 kommentarer

Apache der ikke kan tilgås udenfor mit eget netværk

Den her er lidt tricky, men jeg gør hvad jeg kan for at forklare det.

Jeg har en server stående med hjemme. Den står bag to routere (lad være at spørge hvorfor to).  Begge routere har port-forward konfigureret. Selve port-forwarding virker fordi jeg kan tilgå serveren via telnet og FTP.
Men når jeg prøver via HTTP kan den kun tilgåes indenfor mit eget netværk. Udefra melder den at serveren ikke kan findes.
Umiddelbart tror jeg det har noget med min apache-config der måske er noget i vejen med. Men nu har jeg gået den igennem hvad der føles som en milliard gange uden at der var noget der sprang i øjnene. Så jeg tænkte der måske var et geni herinde der har en ide.
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2007 - 23:52 #1
Måske er din Apache blokeret af din firewall, så den ikke kan gå på nettet
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 10:08 #2
har du forwardet port 80 i routeren? FTP bruger 25 og telnet 21, så fordi de to virker er det ikke sikker at 80 virker.
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 10:13 #3
..desuden ville jeg skynde mig at lukke for telnet igen.. :)
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 10:42 #4
Ja, port 80 er forwardet ;) helt dum er jeg ikke ;)
Firewall er åbnet så der er adgang. Og telnet er blevet skiftet ud med SSH.
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 10:51 #5
har du prøvet at indtaste din eksterne ip i broserfeltet? Altså http://xxx.xxx.xxx.xxx ?
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 10:59 #6
hvad hedder domænet serveren kører på?
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 11:58 #7
Ja, jeg har prøvet bare at indtaste IP'en.
Domænet hedder http://irc.veruca.dk/ - og nej, det har ikke noget med chat at gøre ;)
Avatar billede leif Seniormester
05. maj 2007 - 12:00 #8
Kører du det på en Windows eller Linux ?
Avatar billede leif Seniormester
05. maj 2007 - 12:01 #9
Hvis Windows: Har dobbelttjecket i din Firewall at port 80 er åbnet og Apache ikke er blokeret
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 12:12 #10
dns opsætningen ser rigtig ud. Det er lidt svært at guide dig igennem hele apache httpd.conf , men vis du leverer en eller anden form for e-mail adresse, kan jeg godt sende min til dig, så du kan sammenligne... Jeg vil helst ikke lægge den her.
Avatar billede leif Seniormester
05. maj 2007 - 12:13 #11
Hvis Apache fungerer internt så er der intet i vejen med httpd.conf

En Apache vil bare vise standard siden hvis man ikke kører med VirtualHost eller VirtualHost ikke kender irc.veruca.dk
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 12:37 #12
hvordan kører den når den sidder direkte bag ved første router?
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 13:29 #13
Okay. Flere detaljer.
Når jeg sidder indenfor mit eget netværk og indtaster http://irc.veruca.dk (og jeg har ikke manuelt tilføjet den til hosts-filen), så kan den fint gå igennem og finde serveren.
Når jeg sidder udenfor dur den ikke. Besynderligt, i og med, at jeg sådan set går ud og tjekker via DNS.
Apache kører på Windows, jeg har deaktiveret Windows Firewall, installeret Kerio og åbnet port 80 i begge retninger. Jeg mistænker firewall i min router, men eftersom at jeg kan åbne andres services, giver det ikke rigtig nogen mening.
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 14:04 #14
prøv at sætte den i dmz, så finder du måske ud af om det er firewall
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 14:59 #15
Det gør jeg lige så snart jeg kommer hjem. ;)
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 17:43 #16
Så har jeg sat serveren i DMZ. Men jeg kan dog ikke checke selv om det virker, eftersom at jeg er hjemme (og der er ikke rigtig nogen af mine IM kontakter tilgængelige).
Avatar billede leif Seniormester
05. maj 2007 - 17:55 #17
Der er ikke meget hul
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 18:32 #18
har du prøvet at sætte den direkte efter første router?
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 18:50 #19
Ja, det har jeg prøvet. Og der sidder den nu.
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 20:26 #20
nix hul :(
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 20:28 #21
den svarer ikke, heller ikke når jeg taster ip ind...
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 20:32 #22
vil du ha´en kopi af httpd.conf alligevel?
Avatar billede kook Nybegynder
05. maj 2007 - 20:51 #23
Ja, det vil jeg gerne ... send den til thomas [a] tmertz [.] com
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 21:02 #24
ok
Avatar billede ebe Praktikant
05. maj 2007 - 21:06 #25
er gjort :)
Avatar billede jarlskov Nybegynder
06. maj 2007 - 16:08 #26
Jeg kan også godt nå din FTP-server (men ikke telnet eller SSH), men jeg kan heller ikke nå din webserver.
Man kan ikke åbne en forbindelse til dig på port 80 - dvs. at det formentlig ikke er din webservers konfiguration, der er noget i vejen med, da den først tager over når TCP-forbindelsen ér etableret.

Jeg tror på at det er noget på dit netværk, der er problemet.
Har du prøvet at lytte med en pakke-sniffer for at se om der overhovedet kommer requests ind til din webserver, når nogen prøver udefra? Deræst check om din webserver sender et svar tilbage (TCP, SYN ACK). Dette svar når ihvertfald ikke tilbage til mig. Jeg får dog heller ikke en TCP RST, som når jeg forsøger på andre porte.