Avatar billede smirnoff Nybegynder
03. maj 2007 - 14:11 Der er 1 løsning

Netværksprinter problemer med LPRng

Hej Alle

Jeg har store problemer med at sende printjobs til en netværksprinter..

Det handler som LPRng (3.8.6), på redhat 8.0.

Jeg kan ikke benytte printtools til at konfigge printerne, da det crasher - ergo mente jeg at kunne konfigge det manuelt.
Det jeg har gjort er at kopirere en definition af en printerkø i /etc/printcap og ændret rm og spool-dir til KURSUSPRINT:

Kursusprinter:\
    :ml#0:\
    :mx#0:\
    :sd=/var/spool/lpd/KURSUSPRINT:\
    :af=/var/spool/lpd/KURSUSPRINT/KURSUSPRINT.acct:\
    :sh:\
    :rm=KURSUSPRINT:\
    :rp=L2:\
    :lpd_bounce=true:\
    :if=/usr/share/printconf/util/mf_wrapper:

- KURSUSPRINT er netværksprinteren, defineret til 10.9.xxx.yyy i /etc/hosts, og jeg kan sagtens ping'e den. Så det er i orden.
jeg har kørt en

]# checkpc -f -V -PKURSUSPRINT

og får følgende:

...
KURSUSPRINT
:af=/var/spool/lpd/KURSUSPRINT/KURSUSPRINT.acct
:if=/usr/share/printconf/util/mf_wrapper
:lf=/tmp/kursusspooler.log
:lpd_bounce=true
:ml#0
:mx#0
:rm=KURSUSPRINT
:rp=L2
:sd=/var/spool/lpd/KURSUSPRINT
:sh
Checking printcap info
Checking printer 'KURSUSPRINT'
Checking directory: '/var/spool/lpd/KURSUSPRINT'
  directory '/var'
  directory '/var/spool'
  directory '/var/spool/lpd'
  directory '/var/spool/lpd/KURSUSPRINT'
  checking 'control.pr' file
  checking 'status.pr' file
  checking 'status' file
  checking '/tmp/kursusspooler.log' file
  checking '/var/spool/lpd/KURSUSPRINT/KURSUSPRINT.acct' file
  'if' filter '/usr/share/printconf/util/mf_wrapper'
    executable '/usr/share/printconf/util/mf_wrapper'

... ser ud til at være i orden

Jeg reloader LPD med "service lpd reload"

jeg prøver at sende et job til printeren med:

]# lpr -P KURSUSPRINT -Dnetwork /root/test.xml

KURSUSPRINT: getconnection: START host localhost, timeout 10, connection_type 1
KURSUSPRINT: getconnection: fqdn found SERVER, h_addr_list count 1
KURSUSPRINT: getconnection: unix_socket_path /var/run/lprng
KURSUSPRINT: getconnection: using unix socket
KURSUSPRINT: Link_send: host 'localhost' socket 3, timeout 6000
KURSUSPRINT: Link_send: str '^BKURSUSPRINT
', count 13, ack 0xbfffad1c
KURSUSPRINT: Link_send: final status NO ERROR
KURSUSPRINT: Link_send: host 'localhost' socket 3, timeout 6000
KURSUSPRINT: Link_send: str '^B153 cfA302SERVER.f-f.dk
', count 25, ack 0xbfffa8bc
KURSUSPRINT: Link_send: final status NO ERROR
KURSUSPRINT: Link_send: host 'localhost' socket 3, timeout 6000
KURSUSPRINT: Link_send: str 'HSERVER.f-f.dk
Proot
J/root/test.xml
CA
Aroot@SERVER+302
D2007-05-03-13:53:29.561
QKURSUSPRINT
N/root/test.xml
fdfA302SERVER.f-f.dk
UdfA302SERVER.f-f.dk
', count 154, ack 0xbfffa8bc
KURSUSPRINT: Link_send: final status NO ERROR
KURSUSPRINT: Link_send: host 'localhost' socket 3, timeout 6000
KURSUSPRINT: Link_send: str '^C1041 dfA302SERVER.f-f.dk
', count 26, ack 0xbfffa85c
KURSUSPRINT: Link_send: final status NO ERROR
KURSUSPRINT: Link_send: host 'localhost' socket 3, timeout 6000
KURSUSPRINT: Link_send: str '', count 1, ack 0xbfffa85c
KURSUSPRINT: Link_send: final status NO ERROR

- ingen fejl - MEN ! - når jeg så checker køen sker dette:

]# lpq -PKURSUSPRINT
Printer: KURSUSPRINT@SERVER (dest L2@KURSUSPRINT)
Queue: 1 printable job
Server: pid 7303 active
Unspooler: pid 7319 active
Status: sending data file 'dfA302SERVER.f-f.dk' to L2@KURSUSPRINT at 13:53:49.647
Rank  Owner/ID                  Class Job Files                Size Time
active(attempt-2) root@SERVER+302  A  302 /root/test.xml        1041 13:53:29
error  root@SERVER+332              A  332 ERROR: job removal requested
Ready
no entries

- og efter 3 forsøg opgiver den :

]# lpq -PKURSUSPRINT
Printer: KURSUSPRINT@SERVER(dest L2@KURSUSPRINT)
Queue: no printable jobs in queue
Server: no server active
Status: keeping error job 'root@SERVER+302' at 13:54:29.706
Rank  Owner/ID                  Class Job Files                Size Time
error  root@SERVER+332              A  332 ERROR: job removal requested
error  root@SERVER+302              A  302 ERROR: job removal requested
Ready
no entries

- jeg checker status.pr i /var/spool/lpd/KURSUSPRINT, og her ser jeg fejlen:

...

connecting to 'KURSUSPRINT', attempt 1 at 2007-05-03-13:54:19.690 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
connected to 'KURSUSPRINT' at 2007-05-03-13:54:19.691 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
requesting printer L2@KURSUSPRINT at 2007-05-03-13:54:19.691 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
sending control file 'cfA302SERVER.f-f.dk' to L2@KURSUSPRINT at 2007-05-03-13:54:19.693 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
completed sending 'cfA302SERVER.f-f.dk' to L2@KURSUSPRINT at 2007-05-03-13:54:19.697 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
sending data file 'dfA302SERVER.f-f.dk' to L2@KURSUSPRINT at 2007-05-03-13:54:19.697 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
job 'root@SERVER+302' transfer to L2@KURSUSPRINT failed
  error 'ERROR TRANSFERRING DATA'
  sending data file 'dfA302SERVER.f-f.dk' to L2@KURSUSPRINT at 2007-05-03-13:54:29.705 ## A=root@SERVER+302 number=302 process=7383
subserver pid 7383 exit status 'JFAIL' at 2007-05-03-13:54:29.706 ## A=<NULL> number=0 process=7303

- problemet er at den IKKE kan sende datafilen- dfA302SERVER.f-f.dk, og det forstår jeg SLET ikke ...
Jeg har snart prøvet al verdens ting , bla ændre KURSUSPRINT i /etc/hosts - til at pege på en printer som jeg VED virker ... men lpr kan stadig ikke sende det printjob
Jeg ved at man normalt ikke skal ændre manuelt i /etc/printcap - men i /etc/printcap.local ... men lpd læser det ikke ind hvis jeg retter i den fil ... så jeg er efterhånden ret lost ...

Så hvis nogen har nogle gode ideer er det meget velkommet :)
Avatar billede smirnoff Nybegynder
03. maj 2007 - 16:03 #1
fandt fejlen ... manglede en "mf.cfg" fil i /var/spool/lpd/KURSUSPRINT .. DOH