Avatar billede nickoe Nybegynder
02. maj 2007 - 21:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til CSS-menu

Hej

Jeg er ved at prøve at integrere en CSS menu i et html-dokumnet. Dette er i midlertid også lykkedes. Men menuen bliver anderledes, end den er, når jeg sætter den ind i min side. Her er det mislykede frsøg: http://web.gvdnet.dk/GVD001822/test/ Jeg vil mene at det er noget af de to forskellige CSS kode, som gør disse ting. Jeg vil gerne have, at menuen ser sådan her ud: http://web.gvdnet.dk/GVD001822/CSS-menu/menu.htm Jeg kunne dog også tænke mig den "pil", som står foran teksten i menuen, også kan komme med på den færdige.

/Nick
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2007 - 23:02 #1
Sm jeg ser af koden mangler du denne:
<script type="text/javascript" src="drop_down.js"></script>
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2007 - 23:07 #2
Måske har jeg misforstået noget ?

Er det skriftstørrelsen du er utilfreds med ?

Lidt mere info !!!!
Avatar billede nickoe Nybegynder
03. maj 2007 - 07:17 #3
Øhh, den med javascriptet er et lævn fra en anden menu, som jeg har eksperimenteret med.

Det er ikke selve skrifttypen, jeg er i tvivl med, men selve udseende af selve menuen. Mht. kanterne i menuen, de bliver rodet, når jeg sætter dem ind på siden, jeg kan ikke få den til at se ud som på http://web.gvdnet.dk/GVD001822/CSS-menu/menu.htm
Avatar billede nickoe Nybegynder
03. maj 2007 - 07:18 #4
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2007 - 09:29 #5
Jeg har lige samlet det hele her - uden at gå for meget i dybden:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Drop Down Menu</title>
<meta name="Author" content="Ib Bermann">
<script type="text/javascript"

startList = function() {
if (document.all&&document.getElementById) {
navRoot = document.getElementById("nav");
for (i=0; i<navRoot.childNodes.length; i++) {
node = navRoot.childNodes[i];
if (node.nodeName=="LI") {
node.onmouseover=function() {
this.className+=" over";
  }
  node.onmouseout=function() {
  this.className=this.className.replace(" over", "");
  }
window.onload=startList;
></script>

<style type="text/css" media="screen">
body {
    font: normal 11px verdana;
    }

ul {
    margin: 0;
    padding: 0;
    list-style: none;
    width: 150px; /* Width of Menu Items */
    border-bottom: 1px solid #ccc;
    }

ul li {
    position: relative;
    }

li ul {
    position: absolute;
    left: 149px; /* Set 1px less than menu width */
    top: 0;
    display: none;
    }

/* Styles for Menu Items */
ul li a {
    display: block;
    text-decoration: none;
    color: #777;
    background: #fff; /* IE6 Bug */
    padding: 5px;
    border: 1px solid #ccc; /* IE6 Bug */
    border-bottom: 0;
    }

/* Holly Hack. IE Requirement \*/
* html ul li { float: left; height: 1%; }
* html ul li a { height: 1%; }
/* End */

li:hover ul, li.over ul { display: block; } /* The magic */

</style>
</head>
<body>
<ul id="nav">
  <li><a href="#">Home</a></li>
  <li><a href="#">About</a>
    <ul>
      <li><a href="#">History</a></li>
      <li><a href="#">Team</a></li>
      <li><a href="#">Offices</a></li>
    </ul>
  </li>
  <li><a href="#">Services</a>
    <ul>
      <li><a href="#">Web Design</a></li>
      <li><a href="#">Internet Marketing</a></li>
      <li><a href="#">Hosting</a></li>
      <li><a href="#">Domain Names</a></li>
      <li><a href="#">Broadband</a></li>
    </ul>
  </li>
  <li><a href="#">Contact Us</a>
    <ul>
      <li><a href="#">United Kingdom</a></li>
      <li><a href="#">France</a></li>
      <li><a href="#">USA</a></li>
      <li><a href="#">Australia</a></li>
    </ul>
  </li>
</ul>

</body>
</html>
Avatar billede nickoe Nybegynder
03. maj 2007 - 10:24 #6
Jeg vil lige prøve at kigge på det når jeg kommer hjemm jeg har ikke tid til at kigge på det endnu.
Avatar billede nickoe Nybegynder
03. maj 2007 - 16:40 #7
Ok, nu har jeg kigget på den kode du har postet, men dette er jo tilnærmelsvis det, som jeg har lavet her: http://web.gvdnet.dk/GVD001822/CSS-menu/menu.htm , men jeg kan godt tænke mig at få hjælp til at indsætte den menu på denne side: http://web.gvdnet.dk/GVD001822/test/ Som du nok kan se, har jeg prøvet at sætte den ind. Men den bliver bare ikke som den gør, på den side hvor det kun er menuen der er der.

På den side jeg gerne vil have den ind på, kommer den til at se meget forkert ud.

Ps. Den menu jeg har, har ikke den fejl i IE7, at man ikke kan klikke på links, som er under det nederste felt i niveau 1.
Avatar billede nickoe Nybegynder
04. maj 2007 - 12:28 #8
Hallo, er der ikke nogen der kan/vil hjælpe mig?

Jeg har lidt kendskab til det, men kan ikke gennemskue, hvordan jeg får den menu sat ind på min side...

På forhånd tak
Avatar billede nickoe Nybegynder
05. maj 2007 - 10:18 #9
Hvis det er uklartm hvad jeg ikke kan finde ud af, å er det selve menuen, dermed kanterne i menuen, den ser anderledse ud, når jeg sætter den ind på siden.
Avatar billede nickoe Nybegynder
06. maj 2007 - 17:01 #10
Er det den forkerte kategori, jeg poster i?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2007 - 23:53 #11
Har lige været væk nogle dage,her er et nyt forsøg, håber det er sådan du ønsker det.
Du skal selv sætte dit toplogo ind her :
div#header{
    background: url(top.gif);

..........................

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>RyeWeb</title>

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

<style type="text/css">
body{
    padding: 20px;
    background: #707883;
    color: #222;
    text-align: center;
    font: 85% "Trebuchet MS",Arial,sans-serif
}
h1,h2,p{
    margin: 0;
    padding: 0 10px;
    font-weight:normal
}
p{
    padding: 0 10px 15px
}
h1{
    font-size: 250%;
    color: #FFF;
    letter-spacing: 1px;
}
h2{
    font-size: 200%;
    line-height:1;
    color:#002455
}
div#container{
    width:770px !important;
    width /**/:460px;
    margin: 0 auto;
    padding:5px;
    text-align:left;
    background:#FFF;
}
div#header{
    background: url(top.gif);
    padding: 20px;
    text-align:center
}
div#content{
    float:left;
    width:150px;
    padding:0px 0;
    margin:5px 0;
    background: #ffffff
}
div#nav{
    float:right;
    width:615px;
    padding:10px 0;
    margin:5px 0;
    background: #ffffff
}
div#nav h2{
    font-size: 120%;
    color: #9E4A24
}
div#footer{
    clear:both;
    width:100%;
    background: #6495ED left;
    padding:5px 0;
    text-align:center
}

/* style_menu - */
ul {
    margin: 0;
    padding: 0;
    list-style: none;
    position:absolute;
    width: 150px; /* Width of Menu Items */
    border-bottom: 1px solid #ccc;
    background-color: #FFFFFF;
    z-index: 100;
    }
ul li {
    position: relative;
    }

li ul {
    position: absolute;
    left: 149px; /* Set 1px less than menu width */
    top: 0;
    display: none;
    }

/* Styles for Menu Items */
ul li a {
    display: block;
    text-decoration: none;
    color: #777;
    background: #fff; /* IE6 Bug */
    padding: 5px;
    border: 1px solid #ccc; /* IE6 Bug */
    border-bottom: 0;
    }

/* Holly Hack. IE Requirement \*/
* html ul li { float: left; height: 1%; }
* html ul li a { height: 1%; }
/* End */

ul li a:hover { color: #E2144A; background: #f9f9f9; } /* Hover Styles */

li ul li a { padding: 2px 5px; } /* Sub Menu Styles */

li:hover ul, li.over ul { display: block; } /* The magic */
/* <--- Menu slut */
</style>

</head>
<body>
<div id="container">
<div id="header">

    <h1>
    Rye web
    </h1>

</div>
<div id="content">
<ul id="nav">

  <li><a href="index.htm">Forside</a></li>
  <li><a href="#">About</a>
    <ul>
      <li><a href="#">History</a></li>
      <li><a href="#">Team</a></li>
      <li><a href="#">Offices</a></li>

    </ul>
  </li>

    <li><a href="#">Services</a>
    <ul>
      <li><a href="#">Web Design</a></li>
      <li><a href="#">Internet Marketing</a></li>
      <li><a href="#">Hosting</a></li>
      <li><a href="#">Domain Names</a></li>
      <li><a href="#">Broadband</a></li>
    </ul>
  </li>
    <li><a href="#">Contact Us</a>
    <ul>
      <li><a href="#">United Kingdom</a></li>
      <li><a href="#">France</a></li>
      <li><a href="#">USA</a></li>
      <li><a href="#">Australia</a></li>
    </ul>

</div>
<div id="nav">
<h2>Velkommen til Ryeweb</h2>
<p></p>
<div id="billede">
  <div align="right">

  </div>

<p align="left">Mars - den røde planet
Navnet har den fået, fordi den på himlen skinner med et svagt orangerødt skær. Årsagen hertil skal søges i den kemiske sammensætning af marsgruset. Det indeholder store mængder af oxideret jern, eller med andre ord rust. Marsoverfladen bærer præg af, at der en gang har flydt en eller anden væske - formentlig vand - på dens overflade.

I dag er Mars en tør, kold planet uden en brugbar atmosfære til at holde på vand som væske. Is er der meget af - både ved Mars' poler og som permafrost i mars-skorpen. Store vulkaner vidner om, at Mars i en ikke så fjern fortid har været geologisk aktiv, men nu synes alt roligt. Den geologiske aktivitet har oså frembragt vældige kløfter, hvoraf Valles Marineris med mere end 6 km's dybde langt overgår de jordiske, f.eks Grand Canyon, som "kun" er 1829 m.

Mars har givet navn til tirsdag (Latin: Dies Martis, fransk: Mardi)

</p>
<p align="left">Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Mauris vel magna. Mauris risus nunc, tristique varius, gravida in, lacinia vel, elit. Nam ornare, felis non faucibus molestie, nulla augue adipiscing mauris, a nonummy diam ligula ut risus. Praesent varius. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus..</p>
<p align="left">Aenean tempor. Mauris tortor quam, elementum eu, convallis a, semper quis, purus. Cras at tortor in purus tincidunt tristique. In hac habitasse platea dictumst. Ut eu lectus eu metus molestie iaculis. In ornare. Donec at enim vel erat tempor congue. Nullam varius. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla feugiat hendrerit risus. Integer enim velit, gravida id, sollicitudin at, consequat sit amet, leo. Fusce imperdiet condimentum velit. Phasellus nonummy interdum est. Pellentesque quam..</p>
</div>
<div align="center" id="footer" style="padding-top: 0pt; padding-bottom: 0pt;">
Copyright ©  2007 Ryeweb, alle rettigheder forbeholdes
</div>

</body></html>
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2007 - 00:27 #12
Hvordan gik det her ?
Avatar billede nickoe Nybegynder
28. maj 2007 - 10:34 #13
Hej igen, efter et godt stykke tid. Det er ikke på den side, jeg ønsker menuen.

Lige en opsummering:
Det jeg ønsker, er at få sat http://web.gvdnet.dk/GVD001822/CSS-menu/menu.htm ind på http://web.gvdnet.dk/GVD001822/test/ . Dette har jeg til dels også gjort; i Firefox vises den korrekt, men i IE7 vises den forkert. Det er den øverste kant på hver knap som er forsvinder. Det er dette jeg gerne vil ave løst. (Det med kanten i menuen, som ikke iverker ordenligt i IE7)

/Nick
Avatar billede nickoe Nybegynder
04. marts 2008 - 10:10 #14
Dette er nu et overstået kapitel... hvis du vil have point, må du lige lægge et svar.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2008 - 11:26 #15
Jeg kan så ikke sige hvad der er sket på eksperten, men dine 2 sidste indlæg har jeg ikke set,grundet at jeg ikke har fået mail der derfra om emnet, og har derfor ikke kunnet kommenterer eller fortsat forsøge at hjælpe, og da dine link nu er væk er spørgsmålet måske ikke mere aktuel ?
Avatar billede nickoe Nybegynder
04. marts 2008 - 19:19 #16
Okay, men det er nu et overstået kapitel, så hvis du lægger et svar får du pointene, da du jo i det hele taget har været så venlig, at hjælpe. Så mange tak for interessen... Jeg fik da også det til at virke. :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2008 - 20:59 #17
Her er så mit svar
Avatar billede nickoe Nybegynder
05. marts 2008 - 10:32 #18
Værså go', :)
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2008 - 12:46 #19
Tak for pont