Avatar billede igor_mortis Nybegynder
01. maj 2007 - 15:12 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Udskriv kun første ord fra DB felt

Jeg har et felt i en database, som kan indeholde flere forskellige ord. Ingen af dem er kommasepareret og står i forlængelse af hinanden, f.eks. således: Kærlighedsfilm Drama Action Science Fiction

Jeg har brug for kun at skrive det første ord ud, i dette tilfælde "Kærlighedsfilm". Hvordan gøres dette?
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2007 - 15:17 #1
tmpArr = split(oRs("DitFelt")," ")
response.write tmpArr(0)
Avatar billede softspot Forsker
01. maj 2007 - 15:18 #2
Hvis du gennemløber en løkke for at udskrive dine rækker (nok rimelig sandsynligt :)), så kan du gøre det ved at bruge split-funktionen og så udskrive det første element i det resulterende array:

do while not rs.eof
  if len(trim(rs("keywords"))) > 0 then
    akeywords = split(rs("keywords"), " ")
    response.write akeywords(0)
  end if
  rs.movenext
loop

Eller i sin korte form:

do while not rs.eof
  response.write split(rs("keywords"), " ")(0)
  rs.movenext
loop
Avatar billede igor_mortis Nybegynder
01. maj 2007 - 15:32 #3
Tak til begge for hurtigt svar! Jeg brugte fennec's løsning, og det virkede helt efter hensigten. Nu er det første gang jeg bruger Eksperten, og jeg har ledt overalt - hvordan får jeg givet pointene?! Og I dette tilfælde hvor begge svarer, giver man så begge point? :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2007 - 15:44 #4
Vi skal lave et svar før du kan give point. Læs også den uofficelle faq, den fortæller dig hvordan du tildeler point, og fordeler dem mellem flere personer hvis det er nødvendigt:
http://expfaq.dk/

Det er kutyme, at man ikke smider et svar inden en løsning er fundet, hvorefter spørgeren beder den/de personer, som løste problemet, om at smide et svar.

.o) <-- One Eyed Jack
Avatar billede softspot Forsker
01. maj 2007 - 15:44 #5
Om du giver point til begge eller den første er et temperaments spørgsmål. Hvis du mener to svar har været med til at hjælpe dig og at de i øvrigt er afgivet uafhængig af hinanden, så kan du vælge at udbede svar fra begge indlægsydere (et korrekt svar bliver som regel ikke dårligere af at været afgivet 1 minut senere :)).

Mange praktiserer det at give point til den der kommer først med et korrekt svar, hvilket for mig at se også er OK - det vigtigste er jo at du får noget du kan bruge :)

I dette tilfælde giver du bare point til fennec - og det gøres inden på spørgsmålet forneden, hvor du (når fennec har svaret) vælger hans navn og tildeler point. Man kan i tilfælde af flere svar fordele point (og under mere avancerede omstændigheder endda fordele den med forskellig faktor!) :D
Avatar billede igor_mortis Nybegynder
01. maj 2007 - 15:52 #6
Cool - tak til begge for hurtigt svar igen :-) Nu tror jeg jeg fik styr på det. Lidt underligt i øvrigt, at man ikke sådan lige kan finde en forklaring på det med tildeling af point. Men så længe alle er glade... :-)
Avatar billede fennec Nybegynder
01. maj 2007 - 16:09 #7
Alle nye brugere på E har problemer med pointtildeling. Du er ikke den første :o)

Men de kunne nu godt få lavet en officiel faq, i stedet for at vi skal linke til den uofficielle.